Чи може вибухнути ГБО в автомобілі, чи потрібно міняти моторну оливу, якщо постійно її доливаєш, як правильно налаштувати автозапуск? На запитання читачів «АвтоСвіту» відповідає начальник відділу оригінального сервісу корпорації «УкрАВТО» Олександр Чаленко.
Хочу перевести автомобіль на ГБО, але від деяких знайомих чую, що це небезпечно, що балон може вибухнути. Чи це правда?
Статися може будь-що і 100% гарантії безпеки ГБО не дасть ніхто. Звичайно, правильно встановлене та регулярно обслуговуване газобалонне обладнання не повинно піднести жодних сюрпризів і машина з ГБО буде не небезпечнішою за ту, що працює на бензині. Але це теоретично. А на практиці втручається людський фактор, який стає причиною 99% проблем.
Пропан-бутанова суміш знаходиться у балоні під тиском 12-15 атмосфер, а метан – 200 атмосфер. Здається, що возити в машині метан небезпечніше, адже той перебуває під величезним тиском. Втім, інженери все передбачили: ризик того, що балон з метаном лусне вкрай малий. А ось, здавалося б, безпечніший пропан-бутан дуже підступний. Так, тиск, під яким він знаходиться в балоні, відносно невеликий. І балони для такого газу простіші та дешевші, при цьому ніхто не пригадає випадку, коли вони вибухали самі по собі. Але зріджена газова суміш таїть у собі небезпеку.
Зріджений газ важчий за повітря.У випадку витоку газу через неправильний монтаж або розгерметизацію ГБО, навіть мікроскопічної щілинки вистачить, щоб сталася трагедія.Адже, на відміну від метану, потрапивши в атмосферу пропан-бутанова суміш нікуди не випаровується.Газ може накопичуватися в багажнику, під автомобілем, у ямах та підвалах гаражів.Достатньо невеликої іскри й суміш миттєво спалахне.
Але якщо довіряти своєму нюху та проводити регулярне ТО, то проблем не виникне. І природний газ і нафтовий у чистому вигляді не пахне, тому до нього додають так звані одоранти, які мають різкий запах, що і дає можливість відчути витік. З’явився характерний «аромат» – бігом на сервіс.
Що потрібно робити, щоб щітки склоочисників нормально працювали взимку?
Щітки склоочисників взимку обов’язково мають бути у справному стані – це запорука безпечного водіння. Щоб захистити щітку від води, можна використовувати так зване силіконове мастило. Воно виштовхує воду, тому при зниженні температури щітки не примерзають до вітрового скла. Його, до речі, час від часу треба відмивати від нальоту: не варто сподіватися на незамерзайку, з цим вона не впорається. Найкраще мити скло розчином нашатирного спирту з водою в консистенції 40 до 60.
Чи треба міняти моторну оливу за регламентом, якщо я її постійно доливаю, адже по суті вона завжди свіжа?
Сучасні двигуни дуже люблять під’їдати оливу. Автовиробники в інструкціях вказують часом неймовірні допуски на чад – до 1 л на 1500 км і навіть 1 л на 1000 км при роботі у важких умовах. Але нормальним слід вважати чад оливи на рівні 1 л на 10-15 тисяч кілометрів. Один зі способів знизити витрату оливи – міняти її частіше. Тобто, якщо двигун під’їдає оливу в занадто великих об’ємах, краще не тягнути із замінами, розбавляючи наполовину відпрацьовану оливу свіжою. Доцільніше міняти її повністю.
Після заміни оливи її витрата буде мінімальною. Чад починається, коли олива починає «старіти». Одночасно змінюється й фільтр. В результаті двигун працює на чистій оливі з хорошими мийними властивостями, яка чудово прокачується по всіх каналах.
Часто трапляється, що олива майже не вгоряє після заміни, а потім починає інтенсивно витрачатися. Це говорить про те, що вона втратила свої властивості та потребує заміни. Угар – наслідок того, що умови експлуатації перестають відповідати якості оливи. Справа може бути як у жорсткому режимі їзди, так і в низькій якості або неправильному підборі оливи.
Підкажіть, як правильно налаштувати автозапуск, щоб машина вранці точно завелася?
Якщо сигналізація машини оснащена функцією автозапуску, то навіть у найморозніші дні шансів завестися зранку у власників таких авто набагато більше, ніж у тих, хто таких «благ цивілізації» не має. Але важливо навчитися правильно програмувати автозапуск. Щоб прогрівання відбувалося в потрібному режимі та без пригод, запуск двигуна потрібно проводити раз на 2-3 години на 15–20 хвилин, не частіше. Це оптимальний час як з точки зору витрати пального, так і з технічного ресурсу. Варто врахувати, що датчик температури знаходиться в салоні, який остигає швидше за розігрітий двигун. Налаштовують датчик найчастіше за температурою салону. Якщо виставили показник -10 ℃, коли за бортом буде -20 ℃, автозапуск стане необґрунтовано розкручувати двигун чи не щогодини. Надійний спосіб – орієнтуватися на прогноз погоди.
Іноді взимку сусіди просять «прикурити» акумулятор, що сів. Чи треба при цьому заводити свій двигун або це не обов’язково?
Існує поширена думка про те, що, з’єднавши батареї при запуску «замерзлого» автомобіля, варто трохи поганяти двигун машини-донора, щоб підзарядити таким чином обидві АКБ, а вже після цього, заглушивши мотор, намагатися запустити чужий. Обережні люди не запускають автомобіль-донор, тому що при серйозній несправності в розрядженій батареї (коротке замикання в банках тощо) генератор-донор може відреагувати не найкращим чином. Нормально дати «прикурити» можна і не заводячи двигуні!
Свої запитання експерту ви можете надсилати на адресу avtomir.editor@gmail.com.