Навіщо вимірювати компресію в циліндрах двигуна?

Що дозволяє зрозуміти про стан двигуна вимірювання компресії в циліндрах, чому може підійматися рівень тосолу, чому деякі помилки в роботі електроніки не висвічуються під час діагностики. На запитання читачів «АвтоСвіту» відповідає начальник відділу оригінального сервісу корпорації «УкрАВТО» Олександр Чаленко.

При покупці вживаного автомобіля дехто вдається до вимірювання компресії в циліндрах двигуна. Що дозволяє зрозуміти цей вимір про життєздатність і стан двигуна взагалі?

На жаль, при покупці автомобіля на вторинному ринку існує велика ймовірність натрапити на «вбитий» екземпляр. Щоб убезпечити себе, майбутні власники вдаються до різних способів визначення реального стану автівки. Тест компресії є швидким та дешевим варіантом перевірити стан двигуна. Як будь-який швидкий тест, він не може сказати всього про двигун, але здатний повідомити про стан справ у циліндро-поршневій групі (герметичність з’єднань поршень-циліндр та клапан-сідло). Проведення тесту компресії вимагає знання деяких нюансів, недотримання яких може призвести до неточності вимірів. Наприклад, розряджений акумулятор може знизити величину компресії. У результаті при вимірі компресії необхідно дивитися в першу чергу на різницю значень циліндрів. Якщо різниця перевищує 10-15%, необхідно або більш детально оглядати двигун, або відмовитися від покупки такого автомобіля взагалі.

На плановому ТО замінили ремінь та ролики ГРМ. Однак при запуску двигуна «на холодну» чутно характерний свист. Куди бігти – на СТО, яке проводило обслуговування, чи причина тут не в ремені?

Якщо звук з’явився після проведення планового ТО, причиною може бути недостатній натяг ременя навісного обладнання. У цьому випадку ви повинні звернутися на сервіс, який проводив роботи, та вимагати усунути дефект. Працівники СТО повинні самостійно розібратися у причині звуку: чи він викликаний слабким натягом ременя, чи дефектом запасних частин, чи некваліфікованим персоналом. При цьому вам не рекомендується самостійно усувати свит або шукати причину його появи. Такими діями ви можете порушити гарантійну угоду та ускладнити виконання ремонту.

Влетіла у смоляну пляму на дорозі. Скажіть, чим її можна відмити самостійно?

На жаль, смоляна пляма не тільки псує зовнішній вигляд автомобіля, а й псує лакофарбове покриття (ЛФП). Якщо плями смоли/бітуму залишити на ЛФП на довгий проміжок часу, після його усунення ви виявите на тому місці потемніння лаку. Вам необхідно якнайшвидше віддати автомобіль на мийку. Фахівці видаляють бітумні плями й використовують для цього перевірені засоби, що мають ефективну дію. Намагаючись знайти мийний засіб самостійно, ви ризикуєте витратитися потім на малярні роботи у спробі заощадити на професійній мийці.

Чому деякі помилки в роботі електроніки (датчики, зонди) іноді не висвічуються під час діагностики? Одного разу зіткнувся з «плавучою» проблемою запуску двигуна, і жодна діагностика не змогла її знайти. Допоміг лише досвід сервісного працівника.

«Плавучі» несправності є найскладнішими з точки зору діагностики та вимагають високої кваліфікації діагноста. Сучасні дилерські діагностичні пристрої полегшують боротьбу з такими несправностями через записування параметрів роботи блоку управління. Таким чином, записавши проблему, можна переглядати запис доти, доки не буде виявлено причину. Що стосується відсутності коду несправності, різні коди фіксуються в пам’яті блоку управління за різних умов. Не всі коди записуються миттєво, деякі з них вимагають інтервалу часу або певних обертів двигуна. Якщо тривалість несправності була коротше програмного краю чи оберти двигуна не сягнули необхідних, код у пам’яті не запишеться. Також варто зазначити, що не всі коди несправності є універсальними.

Чому може підійматися рівень тосолу після того, як автомобіль постоїть з вимкнутим двигуном? При поступовому прогріванні рівень опускається, а потім знову підіймається.

Якщо рівень охолоджувальної рідини підвищується при зниженні температури двигуна, то однією з причин може бути розгерметизація контуру охолодження. Контур повинен бути закритий кришкою герметично з вбудованими клапанами. Клапани повинні відкриватися лише за певного тиску. У цьому випадку зміна об’єму системи охолодження (через температурні розширення) компенсується незначним розширенням гумових патрубків. При розгерметизації пробки весь об’єм рідини, що витісняється, буде направлятися в розширювальний бачок. Цілком можливо, що це ваш випадок.

Свої запитання експерту ви можете надсилати на адресу avtomir.editor@gmail.com.

Підпишіться на наш Telegram-канал та Facebook або читайте нас в Google News, щоб нічого не пропустити. А ще ми є у TikTok.