Часто кажуть, що фара пітніє через те, що втратила герметичність. Це так, але лише частково. Проблема набагато глибша. Спробуємо розібратися, чому ж насправді пітніють фари та що з цим можна зробити.
Усередині будь-якої фари стоїть лампа, яка під час роботи нагрівається. Якби фара була повністю герметичною, вона просто луснула б від повітря, що розширюється при нагріванні. Тому в блоці фари передбачені клапани вентиляції. При нагріванні повітря виходить назовні, після вимкнення фар у процесі їх остигання повітря засмоктується назад у фару. Цей процес неминучий. У суху спекотну погоду при невисокій вологості повітря фара в процесі такої вимушеної вентиляції пітніти не буде. А ось у вологу, особливо холодну погоду, коли перепад температур більший, невелике запотівання неминуче. Це нормально й боятися цього не треба.
Мало того, на деяких автомобілях запотівання фар завжди буде помітним. Річ у тім, що вентиляція через клапани – штука не зовсім досконала. Вона не може забезпечити повну циркуляцію повітря через весь внутрішній об’єм фари. Оскільки дизайнери працюють над тим, щоб у сучасній фарі зробити якомога більше гострих кутів і закутків, щоб якомога сильніше витягнути її вздовж кузова, запотівання куточків, що погано вентилюються, неминуче. У мороз конденсат може навіть замерзати з внутрішньої сторони скла (пластику) фари, через що це скло покривається зсередини крижаним візерунком. Це не привід для паніки. Привід виникає, коли води стає забагато.
Чому у фарі збирається багато води?
- Перше – це фізичні пошкодження фари. Тріщини на корпусі, на склі, руйнування герметика (навіть просто сильне висихання через старість) – все це призводить не тільки до всмоктування повітря повз фільтр, але й до простих протікань.
- Буває, що хтось при заміні ламп не бажає нормально встановлювати задню кришку. Фара після цього теж пітнітиме. Навіть зношування цієї кришки, її зламані фіксатори або просто велика кількість бруду на прилеглій поверхні – це теж причина запотівання фари.
- Менш очевидна, але дуже поширена причина – це клапан вентиляції. Якщо з поролону можна вичавлювати воду або мембрана наказала довго жити, повітря у фарі теж буде завжди надто вологим.
- Й останнє – це силікагель, який відпрацював свій термін. Теоретично його вистачає надовго, але у вологому кліматі його іноді краще міняти.
Що робити із запітнілою фарою?
По-перше, не треба засмучуватися через невелике запотівання. По-друге, якщо фара пітніє сильно й за пів години роботи не висихає повністю, потрібно переконатися, що вона ціла, що на ній немає тріщин, задня кришка стоїть на місці та щільно прилягає до корпусу. Якщо на вигляд все гаразд, непогано б було зняти та просушити фару, а потім опустити її у воду склом вниз. Далі зрозуміло – усередину вода потрапляти не повинна. Якщо потрапляє, доведеться знімати скло й міняти герметик, іншого шляху немає.
Якщо з герметичністю все гаразд, є сенс перейти до перевірки вентиляції. Поролон має бути чистим і сухим, мембрана має бути цілою та чистою. Швидше за все, причина буде саме у поганій вентиляції.
Якщо у фарах є силікагель, можна просто покласти всередину фари додатковий мішечок із ним. Він може трохи виправити ситуацію навіть у тому випадку, якщо є якісь проблеми з вентиляцією. Головне, покласти його таким чином, щоб потім можна було дістати його з фари без розбирання.
Іноді в вологу пору року буде корисним влаштувати фарам просушування, але для цього бажано мати теплий гараж, де можна зняти задні кришки фар та хвилин на тридцять увімкнути світло. За цей час фари мають просохнути. Тільки не забудьте поставити кришки на місце – без них запотівання стане тільки сильнішим, а всередині фари накопичуватиметься бруд.
А якщо нічого не робити?
Можна, але вийде собі дорожче. Хоча б тому, що світло переломлюватиметься неправильно і нормально працювати фара не зможе. Згодом почне тьмяніти й облазити світловідбивний шар, а далі почнуть кородувати проводка та всі електричні елементи фари. І вона перегорить остаточно чи просто замкне. Гарне світло – це гарантія безпеки, тому відкладати ремонт фари не варто. Колись проблему все одно доведеться вирішувати.