Автомобільні бренди
Автомобільні бренди
ГоловнаЖиття в дорозіАктуальні темиЧому про електромобілі в Україні багато говорять, але мало купують

Чому про електромобілі в Україні багато говорять, але мало купують

Ринок електричних автомобілів в Україні зростає, але повільно. Це зростання значно помітніше, якщо його виражати у відсотках, однак в абсолютних числах динаміка не настільки вражає. Чому так?

Загалом з січня по червень 2022 року українці придбали 8,2 тисячі електромобілів. Це на 29,6% більше, ніж за аналогічний період минулого року. Понад 51% електромобілів (4,3 тисячі) у першому півріччі придбали на внутрішньому ринку, ще 3,3 тисячі (39,5%) привезли вживаними з-за кордону, і лише 754 машини з електричним двигуном купили новими (9,2% від загальної кількості). Тобто, абсолютну більшість електромобілів, а це понад 90%, в Україні купують з пробігом.

Активізувався ринок електричних автомобілів на початку травня, коли загострилася паливна криза. Найбільше зросли саме внутрішні продажі: з великою ймовірністю, більшості українців був потрібен автомобіль «вже», тому й шукали серед наявних на ринку пропозицій.

Імпорт електричних авто з пробігом у травні також дещо зріс, проте «буму» не сталося, на відміну від ввезення автомобілів з ДВЗ. Оскільки на ввезення електромобілів з-за кордону вже впродовж 5 років відсутні податки, «нульове» розмитнення фактично ніяк не вплинуло на динаміку їхнього імпорту. Невелике зростання продажів нових авто з електродвигуном у середині травня – це наслідки збільшення цін на пальне та його дефіциту. Після того, як українці розкупили наявні в дилерів авто, пік продажів минув та повернувся на звичний рівень.

Що заважає масовій електромобілізації?

Частка електромобілів у загальній структурі продажів легковиків в Україні в першій половині 2022 року склала 1,4%. Це дещо більше, ніж за аналогічний період минулого року, коли цей показник був зафіксований на рівні 0,9%.

Цікаво, що у сусідній Польщі ця частка є ще меншою. За інформацією польського Інституту досліджень авторинку SAMAR, частка легковиків з електричним двигуном в структурі продажів в першій половині 2022 року складає 1%. За минулий рік ця кількість зросла вдвічі – з 0,5%. Але про масові продажі не йдеться: все ж про «електрички» більше говорять, ніж купують.

Одна з головних причин теоретичного інтересу, який не надто часто трансформується у практичну площину – ціни на електромобілі з пробігом. Мас-маркет нашого вторинного автомобільного ринку знаходиться у діапазоні 4-8 тисяч доларів, у той час, коли ціни на бюджетні електроавтомобілі зараз лише починаються з 9-10 тисяч доларів, і це ще далеко не про варіанти з найкращими характеристиками чи найбільшим запасом ходу. Коли ж йдеться про електромобілі, які здатні на рівні конкурувати з легковиками, що оснащені ДВЗ, варто приготуватися до витрати від 30-40 тисяч доларів.

Отже, причина №1: вартість. За статистикою, понад 70% автомобілів, що купують українці, коштують до $10 тисяч. Водночас абсолютна більшість електромобілів (80%) – дорожчі за $10 тисяч. При цьому 10% ринку – це електричні авто вартістю понад $50 тисяч, а середня ціна електромобіля у першій половині 2022 року складає $19 900.

Причина №2: мала кількість бюджетних електромобілів на ринку. Ніша майже повністю зайнята Nissan Leaf, рідше Kangoo Z.E. та Fiat 500e. Тобто, в найбільш популярному сегменті бюджетних авто відсутні достатня пропозиція та вибір.

Причина №3: недосконалі технічні характеристики бюджетних електромобілів. Такі машини потребують довгого часу для поповнення заряду, та мають обмежений запас ходу – в більшості до 100 кілометрів до наступного заряджання.

Причина №4. Мала кількість покупців, які мають власну зарядну точку. Оскільки більшість українців заряджають електричні авто вдома, саме вони переважно й купують електромобілі. Проте кількість таких людей незначна у порівнянні з загальною кількістю автомобілістів.

Причина №5. Поступове здорожчання електромобілів. У порівнянні з початком року ціна зросла на усі популярні моделі «електричок». Nissan Leaf на початку коштував в середньому $10 700, а в червні вже $12 800. Renault Kangoo Z.E. подорожчав з $7 650 до $9 650, а Fiat 500 – з $10 500 до $13 700. Дорожчими стали також автомобілі Tesla – як умовно доступна Model 3 ($38 900 – $40 000), так і Model S ($36 075 – $37 000).

Загалом, експерти Інституту досліджень авторинку впевнені, що масовий перехід на електромобілі (і це стосується не лише України), можливий за умови поєднання комплексу наступних факторів:

  • подальшого зростання цін на пальне;
  • розвитку інфраструктури зарядних станцій;
  • здешевлення електромобілів та розширення їх асортименту на ринку;
  • збільшення купівельної спроможності громадян та наявність програм фінансування;
  • покращення технічних характеристик авто на батарейній тязі, зменшення часу заряджання та збільшення ємкості накопичувача енергії.

А поки ж, враховуючи реалії найближчого десятиліття, потрібно поповнювати український автопарк будь-якими авто, адже рівень автомобілізації у нас досі удвічі нижчий, ніж в ЄС: 250 авто на тисячі населення у нас проти 600+ в Європі.

Підтримайте "АвтоСвіт", підпишіться на наш Telegram-канал та Facebook або читайте нас в Google News, щоб нічого не пропустити.

ДЖЕРЕЛОAUTO.RIA.com
spot_imgspot_img