Чому Європа відмовляється від дизеля?

Європа відмовляється від дизеля

Ще на початку 2010-х років дизельними моторами в Європі оснащувалося більше половини нових автомобілів, панував справжній культ економічного двигуна на важкому паливі. Але останнім часом у багатьох європейських країнах дизелю фактично оголосили війну. Чому Європа відмовляється від дизеля, і що нас чекає в майбутньому?

Чому європейці розлюбили дизельні двигуни? Причин багато. Найбільшою можна назвати славнозвісний «Дізельгейт» – скандал зі шкідливими викидами автомобілів, що випускаються концерном Volkswagen. «Дізельгейт» дуже сильно підмочив репутацію не тільки концерну Volkswagen, але і дизельних двигунів взагалі.

У 2015 році з’ясувалося, що більше 11 млн дизельних автомобілів по всьому світу були оснащені спеціальним програмним забезпеченням, що дозволяє обманювати контрольне обладнання під час аналізу вихлопних газів. За даними британської компанії EA, різниця між заявленими та реальними показниками досягала 60%!

Критика дизельних моторів звучала і раніше, особливо з боку екологів і «зелених» партій. Головне, за що не злюбили дизельні двигуни – це шкідливі оксиди азоту (NOx) і тверді частки сажі, які разом з вихлопами потрапляють в повітря, а звідти – в організм людини. Це призводить до розвитку важких захворювань дихальних шляхів і системи кровообігу, інфарктів, інсультів, діабету, алергії і навіть раку. До того ж, за нормами, прийнятими в Євросоюзі, допустима середньорічна норма вмісту NO2 в кубометрі повітря становить 40 мг. Оскільки ж дизельні автомобілі вважаються головним джерелом забруднення повітря, то і боротися стали в першу чергу з ними. Так що «Дізельгейт» став лише зручним приводом для заходів, проти яких виступали автовиробники.

Де і як забороняють дизелі?

Одномоментної заборони на експлуатацію таких машин в Європі не з’явилося. Всі чудово розуміють, що миттєво відмовитися від таких агрегатів неможливо! Однак заборони почали вводити на локальному рівні.

Париж, Мадрид і Афіни
Мерії цих міст прийняли рішення заборонити використання дизельних автомобілів до 2025 року.

Німеччина
Влада Німеччини пішли іншим шляхом: у містах вводять локальні зони, де заборонено рух машин на важкому паливі. Перша подібна заборона була введена в травні 2018 року в Гамбурзі, а в 2019 році аналогічна міра пошириться на Кельн, Франкфурт, Штутгарт, Майнц, Бонн та Берлін. Правда, німці поки не забороняють дизелі взагалі, а лише обмежують використання машин з двигунами, що не відповідають нормам Євро-5 та 6.

ЧИТАЙТЕ ТАКЖЕ  Что такое ТНВД и как с ним бороться

Великобританія
У Британії продаж автомобілів з дизельними моторами повністю заборонять, але лише в 2040 році і … разом з бензиновими автомобілями.

Іспанія
Іспанці діють аналогічно до британців: вони планують відмовитися від двигунів на важкому паливі до 2050 року.

Кого торкнуться заборони?

Кожна європейська країна вирішує цю проблему на свiй лад, прагнучи до тієї самої нормі в 40 мг NO2 на кубометр повітря в рік. Однак є й загальний принцип: під заборону підпадають легкові автомобілі, які не виконують вимоги норм Євро-5 і вище. Винятки планується зробити для машин, що належать інвалідам, і деяких видів комерційного транспорту. Інакше кажучи, усі дизелі все-таки не заборонять найближчим часом.

Якщо ваш автомобіль призначений для європейського ринку та випущений після 1 вересня 2014 року, то він відповідає нормам Євро-6, тобто, їздити на ньому в Європі найближчим часом буде можна.

Як стимулюють власників старих дизелів в Європі?

Поки що про повну заборону мова не йде, тому в багатьох містах Європи виробники частково виплачують власникам старих автомобілів премії, які допомагають придбати нову модель, що відповідає нормам Євро-6. У наявності політика «батога й пряника» – виробники збільшують продажі нових машин, а автомобілісти отримують підмогу при покупці моделей з «чистішими» дизелями, які не потрапляють під санкції.

При покупці нового дизельного Volkswagen можна отримати знижку від 1500 до 8000 євро залежно від моделі. За новий Mercedes-Benz доплачують 1500-2000 євро. За новий Ford – 1500-8000 євро, а за новий Opel – 3500 – 7000 євро.

Є у європейських водіїв і ще одна альтернатива: обладнати свій старий автомобіль спеціальним каталізатором, щоб рівень шкідливих викидів машини відповідав нормам Євро-5. Чимало людей користуються цією схемою, щоб не продавати вподобаний олдскульний автомобіль.

Що цікаво, після введення в травні 2018 року заборони на рух старих дизельних легковиків по декількох вулицях в центрі Гамбурга, рівень викидів NO2 там не скоротився, а навпаки збільшився. Гамбурзький центр повітряних вимірювань HaLm повідомив, що рівень викидів NO2 на вулицях з введеним забороною склав 48 мг на м³, в той час як в інших районах він не піднімається вище 39 мг. Вчені з’ясовують, з чим можуть бути пов’язані такі результати.

ЧИТАЙТЕ ТАКЖЕ  Autoline - легкая покупка тяжелой техники

Що натомість?

Багато автовиробників вирішили повністю відмовитися від продажу дизельних автомобілів в Європі на користь транспортних засобів, що працюють на бензині, та гібридів. Наприклад, так уже вчинили компанії Toyota, Nissan, Subaru, Volvo та Porsche, а компанії Mitsubishi та Suzuki оголосили про намір прийняти аналогічні заходи зовсім скоро.

Європейці чудово розуміють, що в найближчому майбутньому бал правитимуть гібриди та електромобілі. Потерпілий від «Дізельгейта» Volkswagen оголосив про інвестиції в розмірі 9 млрд євро в розвиток автомобілів, що працюють на альтернативному паливі. Mercedes-Benz з одного боку заявив, що не планує відмовлятися від дизельних двигунів зовсім, а з іншого пообіцяв, що до 2025 року кожен четвертий проданий автомобіль їх марки буде гібридним, або електричним. Стратегія Audi ще більш радикальна: в Інгольштадті сподіваються, що на машини з гібридним і електроприводом до 2025 року припадатиме третина продажів.

На ринку альтернативного транспорту очікується боротьба?

Швидше за все, вона буде досить запеклою. Однак автовиробники не тільки змагаються один з одним, але й співпрацюють. Наприклад, BMW, Daimler, Ford та Volkswagen Group створили спільне підприємство IONITY, яке будує в Європі мережу надпотужних зарядних станцій для електромобілів. Уже в цьому році уздовж основних трас в Німеччині, Австрії і Норвегії буде введено в експлуатацію 20 нових станцій. Компанії Hyundai та Audi влітку 2018 року уклали договір про співпрацю при обміні технологіями в сфері транспортних засобів, що працюють на паливних елементах (FCEV). Автовиробники прекрасно розуміють, що знаходяться в одному човні, і боротьба з дизелями так чи інакше торкнеться кожного.

Що буде із забороненими автомобілями?

Жителі Старого Світу чудово розуміють намічену тенденцію, тому популярність дизелів поступово сходить нанівець, а від автомобілів з викидами нижче Євро-5 або Євро-6 багато напевно захочуть відмовитися найближчим часом. Що буде з уживаними дизельними автомобілями? Цілком логічним буде припустити, що вони опиняться в інших держави з менш жорсткими санкціями, інакше кажучи, в країнах третього світу, наприклад, в Україні.