Автомобільні бренди в Україні
Автомобільні бренди в Україні
ГоловнаЖиття в дорозіАктуальні темиПоловина ринку «сечовини» AdBlue в Україні визнана неякісною

Половина ринку «сечовини» AdBlue в Україні визнана неякісною

Експерти Інституту споживчих експертиз вперше провели дослідження «сечовини» для дизельних авто. Половина з перевірених зразків виявилися за межею вимог стандартів, і це погані новини як для автомобілістів і власників вантажних автопарків, так і для пішоходів і мешканців міст.

Чому це важливо? Підвищення екологічних стандартів призвело до ускладнення конструкції транспортних засобів, шляхом додавання компонентів і систем, що дозволяють цих стандартів дотримуватися. Для дизельних моторів таким удосконаленням стало додавання реагенту AdBlue, що сприяє очищенню вихлопних газів до екологічних норм Євро-4 і вище. І якщо раніше це стосувалося переважно вантажівок, то тепер такі системи після «Дизельгейтів» масово впроваджуються і в легкові авто. Саме тому останнім часом на заправках масово почали з’являтися окремі колонки під «сечовину».

Технологічно рідина досить проста у виробництві (в порівнянні, наприклад, з пальним), але тут дуже важливі якість компонентів, правильні дозування та умови зберігання. При цьому, якщо реагент не якісний, ця недорога рідина здатна вивести з ладу паливну систему, ремонт якої на дизельних авто може коштувати багато тисяч доларів. Крім того, ми всі дихаємо повітрям, в яке через неякісні компоненти потрапляють небезпечні окиси, що загрожує різними захворюваннями. Хто ж в Україні виробляє та продає якісну, а хто небезпечну «сечовину», розбиралися експерти Інституту споживчих експертиз.

Як це працює

Принцип дії системи SCR (Selective Catalytic Reduction) заснований на хімічній реакції, при якій розчин карбаміду потрапляє в систему відпрацьованих газів дизельного двигуна, де в присутності каталізатора (пентоксиду ванадію V2O5) ця реакція і протікає. В результаті шкідливі для навколишнього середовища оксиди азоту NOx під дією високої температури розкладаються на воду та азот.

Але найголовніше, процес цей настільки автоматизований, що від водія всього лише потрібно іноді поповнювати запаси спеціальної рідини, і вихлоп гарантовано буде чистим. А з урахуванням того, що витрата сечовини становить близько 2-3 літрів на 1000 км, то автомобільного бака (зазвичай від 10 до 20 л) цієї рідини має вистачити на 10-15 тис. км.

Де заправити AdBlue

Проблеми з придбанням AdBlue можуть виникнути тільки у ледачих. Адже простий пошуковий запит в Google видає сотні результатів будь-яких виробників, типів, об’ємів, і головне – на будь-який гаманець. Ціна, до речі, становить близько 15-40 грн за літр. Правда, при цьому треба ще й «заморочитися» з процесом заправки. Але ж значно простіше заправити необхідний об’єм, заскочивши на АЗС за пальним. Тут оператор зробить все за вас і залишиться тільки оплатити заправлену рідину. Хоча список АЗС, де оператор дійсно розуміє, про що йдеться, поки не великий, але при необхідності ви завжди можете зателефонувати на гарячу лінію тієї чи іншої мережі й вам підкажуть, де можна дозаправитися AdBlue.

Багато гравців паливного ринку вже ввели AdBlue у свій асортимент. При цьому, як правило, на кожній з мереж пропонується один ексклюзивний варіант, вибору немає. Що стосується виробників, то найбільшими українськими є завод CrossChem, розташований в Київській області в селі Зурівка, і спільне українсько-британське підприємство AZMOL-ВР.

Група БРСМ-Нафта сама виробляє реагент для продажу у своїй мережі. Але важливо відзначити, що цей продукт називається EcoBlue. Він виробляється за власною ТУ, і не є запатентованим реагентом AdBlue.

На інших заправках пропонують імпорт, в основному з Польщі. У дослідженні, крім зразків українського виробництва, «під приціл» потрапили реагенти Noxy (ОККО), Gaschema (Socar) і М-стандарт (Marshall), вироблені в Польщі, Литві та Білорусі відповідно.

Майже всі виробники пропонують як варіант заправки на АЗС, так і покупку AdBlue в каністрах.

Чистота – запорука здоров’я

Але, оскільки під виглядом спеціальної автомобільної рідини деякі виробники цілком можуть пропонувати розчин сільськогосподарського карбаміду, розведеного простою водою, то це прямий шлях до смерті каталізатора, а ціна нового становить близько 5 тисяч євро. Тому заправляти бажано перевірений продукт, адже інакше економія може обійтися дуже дорого.

Варто визнати, що за основними параметрами виробники намагаються вкластися в нормативи. Найякіснішими та безпечними для експлуатації експерти визнали сечовину від AZMOL-ВР і CrossChem. За всіма протестованими параметрами AdBlue цих виробників відповідають нормам ISO 22241.

Слідом йде БРСМ-Нафта, але тут концентрація натрію перевищує допустиму норму більш ніж в 3 рази, через що якісною її назвати не можна. Такі показники можуть свідчити про те, що при виробництві погано очищають воду, яку використовують для реагенту, а солі з такої води можуть забити пори каталізатора.

У зразках від Gaschema і М-стандарт відмічені підвищене значення біурета (карбамілсечовини), що може побічно вказувати на використання низькоякісної сільськогосподарської сировини. У Gaschema також завищена масова концентрація альдегідів, магнію і натрію, норма якого в 3 рази перевищена й у БРСМ-Нафта.

Всі ці домішки негативно вплинуть на роботу каталізатора, що в цілому призведе до зниження його ефективності, а згодом вся користь від системи очищення відпрацьованих газів й зовсім зійде на нівець, втративши своє первісне призначення. При значному перевищенні норми домішок може навіть статися накопичення вапняних відкладень, які закоркують блок SCR, а згодом і всю вихлопну систему. Що особливо актуально, якщо звернути увагу на масову концентрацію кальцію у Gaschema, тут вона перевищує норму в 40 (!) разів.

Висновки

Сервіс дозаправлення сечовиною на сьогодні перебуває в стадії розвитку. Купувати цей продукт в каністрах або заправляти на найближчій АЗС – вирішувати автомобілісту. Але до вибору, як завжди, варто ставитися відповідально, адже дорога система вашого автомобіля може легко перенести 1-2 заправки неякісним реагентом, але якщо вони будуть регулярними, то і прослужить вона недовго. Заяви про відповідність стандартам роблять всі, але, як показує тест, реагенти українського виробництва значно перевершують імпортні аналоги, при цьому ціна значно нижче закордонних візаві.

Важливо відзначити ще одну проблему. Останнім часом поширилися, переважно в районах західних кордонів, «наливайки» контрафактної «сечовини», природно, з низькою ціною. Як правило, це звичайна пластикова бочка біля узбіччя. Що продають там, експертам ще належить з’ясувати, але вже зараз вони попереджають автомобілістів – ні в якому разі не купувати там сечовину, оскільки це може стати фатальною помилкою.

Підпишіться на наш Telegram-канал або читайте нас в Google News, щоб нічого не пропустити.