Автомобільні бренди
Автомобільні бренди
ГоловнаЖиття в дорозіАктуальні темиЩо таке обкатка автомобіля та скільки вона має тривати

Що таке обкатка автомобіля та скільки вона має тривати

Ще з радянських часів автомобілісти добре знають, що будь-яка нова машина потребує обкатки, але далеко не всі сучасні водії знають, що це за процес такий, навіщо він взагалі потрібен, як правильно проводити обкатку та скільки вона має тривати. Спробуємо стисло відповісти на всі ці питання.

Давайте для початку зрозуміємо, що реально треться у двигуні. Це, в першу чергу, підшипники колінвалу та розподільного валу, поршневі пальці, кулачки та штовхачі приводу клапанів, ланцюг та «черевики» приводу ГРМ. А ще є такі пари тертя, як «поршень – поверхня циліндра» та «поршневі кільця – поверхня циліндра».

Що з цього реально потребує обкатки? Головне, мабуть, поршневі кільця. Їхнє завдання – герметизувати прозір між поршнем та циліндром, відводячи при цьому тепло від поршня. Це можуть забезпечувати лише добре притерті кільця, інакше гарного контакту з циліндром не буде. Мало того, погано притерті кільця можна просто спалити. Вони втратять гнучкість, після чого зовсім втратять належні навички й вже не зможуть відводити тепло, а також забезпечувати нормальне газоповітряне ущільнення. Поступово олива на кільцях почне закоксовуватися – в результаті обов’язково проявиться підвищена витрата оливи. Заодно впаде тиск у циліндрах, зросте витрата пального, впаде потужність.

Щоб заздалегідь уникнути всіх цих неприємностей, необхідно хоча б на першій тисячі кілометрів пробігу досягти гарного притирання компресійних кілець до поверхні циліндра. А для цього достатньо їздити плавно та не дуже швидко. Не можна давати двигуну високих навантажень, їздити з причепом або буксирувати інший автомобіль. І, звичайно, не можна намагатися самостійно виїжджати з непролазного бруду або, скажімо, з пляжу, куди ви примудрилися заїхати. У таких ситуаціях недосвідчені водії починають щосили газувати: оберти стають більшими, а от охолодження при цьому – жодного. Саме так спалюють кільця разом зі зчепленням.

Безперечно, обкатку сучасних двигунів прискорюють технології виробництва кілець та циліндрів. Поверхню останніх обробляють особливим чином. Поршневі кільця виробник пристосовує до досить швидкого притирання до циліндра. Зокрема, перше компресійне кільце, зроблене зі сталі, містить на поверхні дрібні канавки, розташовані по колу, які полегшують та прискорюють його приробіток. А ще перше компресійне кільце часто покривають спеціальними м’якими сплавами. Друге компресійне кільце, найчастіше чавунне, має конічну зовнішню поверхню – така форма теж полегшує приробіток кільця. Іноді на внутрішній поверхні кільця у місці переходу до верхньої площини виконують фаску – при цьому сила тертя злегка вивертає його на невеликий кут, що полегшує притирання.

Кільця старих двигунів, які не мали всіх цих удосконалень, потребували більш тривалої обкатки – до 5000-8000 км пробігу. Якщо дати відразу велике навантаження на не притерті кільця, вони не зможуть нормально відводити тепло та перегріються, оскільки поршень продовжує віддавати тепло.

Тема обкатки плавно перетікає в оливну. Чи потрібно міняти оливу у двигуні після обкатки? Що б там не говорили інструкції, це краще зробити. Після першого контакту деталей, що притираються, неминуча поява різних мікрочастинок, що утворюються при видаленні початкових нерівностей. Вся ця завись купається в моторній оливі, замінити яку треба разом з фільтром.

Нова машина, крім двигуна, потребує обкатки коробки передач – вона прикочується приблизно стільки ж, скільки й мотор. Насамперед це стосується повноприводних автомобілів з купою редукторів, у яких використано гіпоїдне зачеплення.

Головне – це розуміння того факту, що навіть найсучасніший автомобіль за своєю глибинною суттю недалеко пішов від свого прадіда столітньої давнини, тому обкатка потрібна і йому – нехай і не настільки тривала.

Підпишіться на наш Telegram-канал та Facebook або читайте нас в Google News, щоб нічого не пропустити.

spot_imgspot_img