Здається, все простіше простого: були б гроші на нову машину, хто б дивився у бік вживаних! Та не поспішайте з настільки радикальними висновками, оскільки маємо два суттєві зауваження щодо такої позиції: перше – 90…95% куплених автомобілів в Україні – з пробігом, друге – часто можна за один і той же бюджет придбати як нову, так і вживану машину, і у кожній ситуації є ті, хто приймає чи перше, чи друге рішення. І кожен вважає, що його варіант найкращий. Давайте ж, відкинувши емоції, спробуємо сконцентруватися на усіх відомих раціональних аспектах щодо питання, зазначеного у заголовку, дещо уточнивши його: яке авто купити в рамках однакового бюджету – нове чи з пробігом?
Нові автомобілі – переваги
- «Право першості» – проїхати перший кілометр, першому зайняти водійське місце, першому налаштувати системи автомобіля під себе. Та й взагалі будь-що зробити першому, бо ви перший власник. Навіть забруднити багажник першим мішком з картоплею.
- Відсутність сумнівів – купуючи новий автомобіль вас не турбуватимуть питання його історії, зокрема участі в ДТП, «скруток» пробігу, прихованих дефектів у механіці чи електроніці тощо.
- Повний запас ресурсу – у нового авто нульовий початковий пробіг. Тож щонайменше на гарантійний період можна бути певним, що запас ресурсу усіх його систем складає 100%.
- Фінансування – зазвичай дилери пропонують варіанти кредитування чи продажу автомобіля у лізинг на спеціальних умовах, подекуди більш вигідних, ніж традиційний банківський споживчий кредит. Маючи частину від повної вартості авто, можна отримати його вже. Згодом виплатити всю вартість (звісно, плюс комісії та відсотки).
- Гарантія – якщо купувати машину в офіційного дилера, протягом певного, зазначеного у договорі часу та пробігу, машина підлягатиме гарантійному обслуговуванню.
Нові автомобілі – недоліки
- Податок за першу реєстрацію – при купівлі нового автомобіля його доведеться сплатити покупцеві, а це від 3 до 5% вартості машини. При купівлі авто з пробігом цей податок сплачується лише у разі придбання автомобіля, який нещодавно був «пригнаний», розмитнений, та ще не подавався на першу реєстрацію.
- Вища ціна опцій – на вторинному ринку різниця у ціні між різними комплектаціями не така відчутна, як при купівлі нового авто, де кожна позиція додаткового обладнання має визначену, часто чималу ціну, й може пропонуватися лише пакетами, з істотною різницею у їхній вартості.
- Помітне падіння ціни – за перші три-п’ять років експлуатації ціна автомобіля на вторинному ринку, залежно від класу, марки та інших параметрів знизиться на 30…50%.
- Вартість регламентного обслуговування – для збереження гарантії потрібно проводити регулярне ТО виключно на дилерській СТО, де ціни завжди на порядок вищі, ніж на мультибрендових станціях чи у приватних автомеханіків.
- Додаткові витрати – у разі придбання авто навиплат, це відсотки за користування кредитом/лізингом, та сплата за обов’язкове страхування КАСКО, ціна якого може сягати 10% від ціни авто, при чому сплачувати треба щороку. І ці витрати не підвищать ринкову вартість машини.
Авто з пробігом – переваги
- Більше авто за ті ж гроші – під словом «більше» слід розуміти, що в рамках одного бюджету, як і було зазначено на початку цієї статті, можна купити авто з пробігом вищого класу, з більшим набором опцій, потужнішим двигуном, чи, наприклад, автоматичною коробкою передач.
- Відсутність «гарантійного» ТО – це не значить, що машину слід довести до стану, у якому вона втратить можливість самостійно пересуватися. Це про те, що власник вживаного авто сам обирає СТО, де його влаштує якість та вартість робіт з обслуговування, перелік яких він обиратиме сам, включно з матеріалами та виробниками запчастин.
- Менша втрата ринкової ціни з часом – чим більший вік авто (за умови збереження його у задовільному стані), тим менше щорічне падіння його ринкової ціни.
- Просто можливість купити авто – так, цей пункт суперечить умові «в рамках одного й того ж бюджету», коли за певну суму можна купити як нову, так і вживану машину. Проте часто бюджети бувають такі, що жодна з нових моделей не вкладається у наявну суму.
Авто з пробігом – недоліки
- Менший залишковий ресурс – кожен механізм має певний запас ресурсу, який вичерпується зі збільшенням пробігу автомобіля. Далі це призводить до потреби у заміні певних деталей або й цілих вузлів, що виливається у додаткові витрати. Чим більший пробіг – тим вища частота таких витрат.
- Відсутність гарантії – будь-яка несправність у вживаному автомобілі усувається коштом власника. Сюди ж слід додати згадку про «майже нові» автомобілі, які можуть мати пробіг у кілька тисяч кілометрів та поточний рік випуску, однак які були імпортовані приватними компаніями з інших ринків (напр. Китаю), та не підпадають під гарантійне обслуговування місцевих «офіціалів».
- Історія машини – завжди залишається ризик, що попередній власник приховав інформацію про якісь технічні недоліки машини, її участь в ДТП, чи інші негаразди, і ці моменти не були зафіксовані в незалежних реєстрах, проте проявляться або стануть відомі через певний час.
- Ризик неочікуваних дорогих ремонтів – зазвичай досконала технічна перевірка дозволяє виявити слабкі місця в дорогих вузлах, таких як двигун чи коробка-автомат. Проте часом, у зв’язку з природним зношуванням або недбалою експлуатацією раніше, такі проблеми все ж трапляються, і їхнє розв’язання лягає на плечі нового власника.
- Часткова доступність фінансування – переважно більшість вживаних авто можна купити у кредит. Однак вибір варіантів завжди менший, а відсотки вищі, у порівнянні з новими авто.
Пунктів «за» та «проти» є чимало як для нових, так і для вживаних автомобілів. Чи може за таких обставин вималюватися єдина правильна відповідь щодо вибору? Вочевидь ні, оскільки кожен покупець серед усього переліку плюсів та мінусів завжди виділяє кілька пріоритетних саме для себе. Скажімо, якщо боятися спонтанних поломок чи ймовірної «скрутки» пробігу, навряд чи якісь опції або вибір інших характеристик зможуть подолати цей страх – така людина неодмінно обере нову машину.
Коли ж є бажання отримати більше «допів», потужніший мотор, «автомат», більше простору, а разом з тим значок від певного виробника, який може належати до групи «преміум», тоді переконати такого покупця, наприклад, замість десятирічного BMW X5 звернути увагу на нові JAC, MG або Chery, погодьтесь, буде вкрай складно.
То що ж врешті робити? Ще раз перегляньте список «за» та «проти» для нових та вживаних авто, й виберіть ті, які для вас найважливіші. Скоріш за все їх буде небагато (або й один), і він чи вони й виступатимуть основною рушійною силою у день, коли ви прийматимете рішення щодо того, нову машину купувати, чи з пробігом.