Автомобільні бренди
Автомобільні бренди
ГоловнаГаражРемонт і обслуговуванняЧому автомобільні лампи часто перегорають?

Чому автомобільні лампи часто перегорають?

Часто автовласники нарікають, що з заводу лампочки у фарах прослужили 2-3 роки, а тепер стали горіти кожні 6 місяців. Чому так відбувається, як зупинити цю напасть і чи завжди у цьому винні саме лампи?

Почнемо з не найпоширенішої, але з очевидної причини зниження терміну служби лампи – з завищення напруги. Оптимальна напруга для лампи – 13,2 В. Але деякі умільці у спробі зробити світло яскравіше завищують напругу або у всій електричній системі автомобіля (що зовсім погано), або тільки у фарах. Само собою, при вищій напрузі лампа дійсно світитиме яскравіше. Але ненабагато: якщо підняти напругу до 14 В, яскравість зросте приблизно на 20%, а ось термін служби скоротиться вдвічі.

Бажання перевірити напругу в бортовій мережі за дуже частої заміни ламп цілком природно і всіляко вітається. Якщо реле-регулятор збожеволів і видає 15-16 В, то лампи горіти будуть однозначно. Але що робити, якщо напруга в нормі (не більше 14,6 В), а лампи все одно перегорають надто швидко?

Як не дивно, є сенс почистити всі контакти та клеми фар. Може здатися, що оксиди підвищують опір, отже, знижують напругу і теоретично повинні збільшити термін служби лампи. Але по факту зростання опору призводить до додаткового нагрівання контактів та проводки, а це цілком здатне не збільшити, а скоротити ресурс лампи. Крім того, поганий контакт може бути нестабільним: він то з’являється, то зникає. У цьому випадку лампа постійно працює у перехідних режимах, а це вже катастрофа для довговічності нитки. Тож будь-яка «зелень» на роз’ємах або стоплені контакти – це однозначно погано, і з цим треба боротися.

Друга причина не завжди великого ресурсу лампи – конструктивна особливість реалізації денних ходових вогнів деяких автомобілів. Тих, де як ДХВ виступають лампи ближнього світла. Наприклад, так люблять робити корейці. Воно б нічого, та ось тільки запуск двигуна – це теж перехідний процес, причому дуже складний. Напруга під час цього процесу змінюється неодноразово, а зростання напруги всього на 5% знижує ресурс лампи в середньому на 40-45%.

Зрозуміло, якщо власник щось зробив в електриці сам і зробив це не дуже добре (наприклад, встановив позаштатний генератор підвищеної потужності або встромив у багажник сабвуфер), то в деяких випадках це теж може ускладнити життя ламп. Особливо якщо десь є неякісні контакти: будь-які стрибки напруги можуть стати причиною занадто частої заміни ламп.

Якщо ви впевнені, що «раніше було краще», і ресурс ламп якось пов’язаний з віком автомобіля, то є сенс перевірити не тільки електрику, а й деякі механічні деталі. Наприклад, негативно на лампи впливають сміття чи пил у фарах. А з’являються вони через те, що хтось або нещільно закриває кришки клем фар після заміни ламп, або ці кришки мають вікові дефекти. Пил, що осідає на колбі лампи, нагріває її ще сильніше, що дуже помітно скорочує тривалість її життя. Крім того, фара з такою кришкою (або взагалі з відсутньою кришкою) буде сильно потіти, що теж погано.

Інша дуже важлива деталь – це кріплення фар. До чого вони тут? Річ у тім, що їхнє завдання – не просто тримати фари на місці, а тримати їх міцно, не допускаючи зайвих вібрацій. Нитки ламп дуже не люблять трясіння, і якщо фара закріплена погано, лампа перегорить швидше. Втім, навіть з цілим кріпленням фари лампа може перегоряти частіше, якщо її постійно трясе вібрація не дуже справного мотора або його кріплень. Навіть дуже часте ляскання капотом не набагато, але скорочує життя лампи.

Більш того, на ресурс лампи може впливати робота підвіски: чим вона жорсткіша, тим більше машину трястиме, і тим швидше перегорятимуть лампи. Навіть перекачані шини знижують ресурс ламп, а жорсткі низькопрофільні колеса для них взагалі страх і жах.

Звичайно ж, не можна не згадати про класику жанру: лапання лампочки руками під час її встановлення у фару. Жир з пальців залишається на колбі, горить і псує лампу. Якщо при заміні галогенних ламп ви нехтуєте рукавичками та чіпаєте лампи руками, дивуватися їх низькому ресурсу не треба.

Інша проблемка – невчасна заміна ламп, що перегоріли. Будь-яка лампа – це споживач, і якщо її з ланцюга вимкнути, напруга в бортовій мережі трохи підніметься. Само собою, міркування про послідовні та паралельні підключення у випадку з фарами не дуже доречні, й розрахувати збільшення напруги складно, але вона все-таки є. І це погано для ламп, що залишилися, тому всі лампи треба міняти вчасно.

Маленьке зауваження можна зробити відносно популярних зараз світлодіодних ламп: вони дуже бояться підвищеної температури. Якщо є проблеми з такими лампами, винним може бути занадто жорсткий температурний режим двигуна, який занадто сильно нагріває підкапотний простір. Іноді можуть бути винні й кулери світлодіодних ламп, але в цілому проблем з раптовим скороченням їх ресурсу все ж менше, ніж у випадку з галогенними лампами. Щоправда, і коштують вони помітно дорожче.

Підтримайте "АвтоСвіт", підпишіться на наш Telegram-канал та Facebook або читайте нас в Google News, щоб нічого не пропустити.

spot_imgspot_img