Автомобільні бренди
Автомобільні бренди
ГоловнаГаражРемонт і обслуговуванняЧому перестає працювати форсунка бензинового двигуна та як її перевірити

Чому перестає працювати форсунка бензинового двигуна та як її перевірити

Форсунка бензинового двигуна – деталь складна та суперечлива. Вона має бути дуже точною, але при цьому її намагаються зробити якомога простіше. Вона повинна бути максимально легкою та швидкою, але при цьому не зношуватися у жорстких умовах експлуатації за високої температури. І треба визнати, що сучасні електромагнітні форсунки зі своїми завданнями справляються добре. Але з часом вони все ж ламаються і навіть можуть зіпсувати цілком робочий двигун.

Як працює електромагнітна форсунка?

Теоретично не дуже складно. Форсунки встановлені на паливній рампі, куди бензонасос під тиском подає бензин. Завдання форсунки – за командою ЕБК вчасно відкритися, впорснути пальне та закритися. Для цього на обмотку соленоїда подається електричний імпульс. Під його впливом утворюється магнітне поле, яке затягує якір. Якір (шток) з’єднаний з запірною голкою. Як тільки якір заходить всередину котушки, голка відкриває сопла розпилювача, і форсунка впорскує пальне.

Начебто все просто, але вся форсунка – це один великий компроміс. З одного боку, голка має бути дуже міцною і надійно перекривати сопла розпилювача в той момент, коли на обмотці немає напруги. З іншого боку, обтяжувати голку не можна: що вона масивніша, то більше в неї інерція, отже – нижче швидкість роботи. Тим часом продуктивність форсунки визначається сумарним часом відкриття клапана, тому що під час одного циклу упорскування сучасна форсунка встигає кілька разів відкритися та закритися.

Від точності роботи форсунки залежить дуже багато. Навіть у цей пристрій запустили свої руки екологи: вони змушують сучасні мотори працювати на бідній суміші, а для цього потрібна максимально точна робота форсунки. На жаль (або на щастя), продуктивність форсунки в конкретний проміжок часу залежить виключно від часу, на який відкриті сопла розпилювача. Діаметр сопла або тиск у паливній рампі форсунка не вміє змінювати, тому єдиний її інструмент – це час спрацьовування. При цьому форсунка має вміти пережити мільйони циклів роботи без заміни, що також досить складно.

Льє – не ллє

У форсунки може бути три типові несправності: вона може не пропускати пальне тоді, коли треба; може пропускати, коли треба; може пропускати, коли треба, але робити це неправильно.

Як це – не пропускати пальне тоді, коли треба? По-перше, може просто зникнути сигнал на відкриття. По-друге, у бензині завжди є домішки, які формують відкладення на форсунці, які можуть забити розпилювач.

Друга ситуація – це втрата герметичності. В цьому випадку запірна голка не здатна перекрити сопла розпилювача, внаслідок чого форсунка починає протікати. Ця несправність зустрічається набагато частіше за першу. Та й пояснюється вона простіше: тут цілий набір причин, починаючи від відкладень до зношування самої голки. Добре, що виявити негерметичність форсунки не надто складно. Крім цього, можна зустріти негерметичність корпусу форсунки. В цьому випадку внутрішні ущільнення підсихають, і бензин йде в обмотку, а звідти витікає назовні.

Третій потенційний «сюрприз» – це неправильне розпилення бензину. Теоретично воно має бути дрібнодисперсним, але в певних випадках факел розпилення порушується до такого стану, що бензин починає текти, причому з якогось одного боку. А може не текти, а навпаки надходити у меншій кількості. І ще може просто порушитись форма факела розпилення, що теж погано: не вдасться створити однорідну паливоповітряну суміш, і її горіння буде неправильним

Дивитися та слухати

Повноцінно перевірити форсунки можна лише на стенді. Для цього їх треба зняти та віддати фахівцям на діагностику. Є й простіший спосіб – він менш ефективний, хоча може виручити.

Почнемо із найпростішого: з перевірки форсунок на слух. На деяких моторах (наприклад, на всіх корейських) цокіт форсунок чути дуже добре. Єдина складність – зрозуміти, чи це цокіт усіх форсунок чи якась одна з них вирішила цокати? З шумними форсунками рядної «четвірки» все просто: можна послухати кожну та зрозуміти, що працюють усі. Потрібно тільки переконатися, що всі форсунки не тільки клацають, а й роблять це однаково. Жодних сторонніх звуків у вигляді свисту чи шипіння не має бути.

Якщо якась форсунка не працює, можна перевірити, чи подається на неї напруга. Для цього послідовно з котушкою потрібно під’єднати світлодіод. Якщо він блиматиме в такт мотору, значить, живлення є. Щоправда, це не означає стовідсоткової справності – точно сигнал можна відстежити лише осцилографом.

Форсунку, що протікає, можна побічно відстежити по невпевненому пуску та свічці запалення, що швидко заростає нагаром. Якщо в якомусь з циліндрів свічка швидко обростає чорною кіптявою, з’являються пропуски запалення, які проходять після чищення або заміни свічки та з’являються в цьому циліндрі знову, швидше за все, форсунка втратила герметичність.

Ще один спосіб виявити проблеми з форсункою – аналіз паливної суміші: багата суміш може говорити про форсунку, що переливає. Але, по-перше, причина багатої суміші може бути й іншою, а по-друге, без досвіду роботи зі сканером розібратися в нюансах паливної корекції складно, тому відразу «впізнати» форсунку не вдасться.

Але повторимо ще раз – повноцінно перевірити форсунки можна тільки на стенді. Є випадки, коли не варто корчити з себе спеціаліста, який прочитав статтю або подивися відео на YouTube, тому все може зробити сам. Краще довіритися професіоналам.

Підпишіться на наш Telegram-канал та Facebook або читайте нас в Google News, щоб нічого не пропустити.

spot_imgspot_img