Від досвідчених автомобілістів іноді можна почути страшні історії про те, що після заміни оливи двигун може застукати й навіть вийти з ладу. Чи це правда? Нумо розбиратися…
Найчастіше з появою стуку зіштовхуються при заміні олив з різними характеристиками, в першу чергу – з різною в’язкістю. Як правило, при переході на менш в’язку оливу на старому моторі. Тут нічого дивного нема. Якщо двигун пробіг дві-три сотні тисяч кілометрів і нічим не стукав на оливі 10W-50, він цілком може видавати непристойні звуки на малов’язкому 0W-30 хоча б через знос вкладок або інших деталей.
Немає нічого дивного і в тому, що мотор став стукати після того, як у нього залили неякісну чи підроблену оливу. Інша справа, якщо при заміні використовували таку саму оливу того ж виробника, з тими ж характеристиками й куплену в перевіреному магазині. Ось тут є над чим поміркувати.
Перше, що спадає на думку, це нестача тиску оливи через недостатній її рівень. Навіть у хорошому сервісі можуть припускатися помилок. Тому насамперед треба перевірити рівень оливи. Але іноді трапляються і неприємніші речі. Часто стукіт після заміни оливи викликаний не стільки заміною, скільки промиванням старого і не надто доглянутого мотора мастилом для промивання. Таке зазвичай буває з тими, хто з якоїсь причини не любить стежити за своєю машиною, але при цьому ризикує заливати в мотор якусь чудову жижу, яка, буцімто, відновлює всю циліндро-поршневу групу. У житті такого немає. Найкраще, що може зробити агресивна «п’ятихвилинка» зі старим мотором, це відірвати від якоїсь його забрудненої поверхні шматок відкладення і відправити його в оливоприймач або ще кудись. Само собою, це призведе до падіння тиску та появи неприємного стуку.
Буває, що в появі стуку винна не олива, а одна недорога деталь, яку змінюють разом з нею та забувають про її існування – фільтр. А він теж може змусити мотор лаятись неприємними звуками. Теоретично він так влаштований, що у разі його низької пропускної здатності олива через клапан йде в обхід фільтрувального елемента. Це потрібно для того, щоб уникнути олив’яного голодування у разі сильного забруднення оливи або на високих обертах, коли потрібна дуже велика кількість оливи, і помпа качає її у великій кількості. Але на практиці зустрічаються настільки огидні підроблені фільтри, в яких цей клапан не працює або його немає зовсім. Або він є, але елемент, що фільтрує, зроблений з туалетного паперу і картону.
Люди такі влаштовані, що до останнього не хочуть вірити в найгірше. Якщо після заміни оливи щось застукало, винна не завжди саме олива. Цілком ймовірно, що мотору настав час стукати з природних причин – через знос.
Ну і ще один момент, який не завжди враховують, це зміна погоди. Якщо після заміни оливи вранці стало холодніше, немає нічого дивного в тому, що мотор став трохи «дизелити» відразу після пуску, чого не було до заміни. Особливо якщо мотор має до цього схильність (як деякі німецькі мотори 1,4 TSI або 1,6 MPI) або в системі газорозподілу немає гідрокомпенсаторів.