Морози без проблем: як перевірити АКБ взимку

За статистикою кількох європейських автоклубів, акумулятор – головна причина відмов автомобіля узимку. При цьому здебільшого проблем не було б, якби водій завчасно приділив увагу АКБ свого автомобіля. Що саме треба робити, спитаємо експертів компанії Bosch.

Дивний факт: автомобілі з року в рік змінюються, вдосконалюються, а акумулятор все одно залишається проблемним місцем будь-якої машини. Пояснення просте: розвиток автотранспорту йде більшою мірою завдяки ускладненню електрообладнання й електроніки. Яку і обслуговує акумулятор у парі з вірним партнером – генератором.

У кожній новій моделі цей перевірений часом тандем отримує все більше навантаження. Взимку в автомобілі нерідко одночасно працюють фари, кліматична установка, склоочисники, система «Старт-стоп», підігрів сидінь, лобового та заднього скла, підсилювач керма, кілька електронних систем допомоги водію. Генератор може впоратися з таким навантаженням лише на середніх і високих обертах двигуна, а такий режим типовим далеко не для всіх умов руху, зокрема, аж ніяк не для міста.

Чому акумулятору важко

Коли взимку генератор не може впоратися зі споживанням електроенергії на борту, на допомогу йому приходить акумулятор. Він віддає в мережу свою енергію, але поповнити її втрату від генератора встигає не завжди. Це відбувається і через те, що поїздки короткі, і через те, що на морозі батарея приймає заряд повільніше. Постійне перебування у напіврозрядженому стані скорочує життя акумулятора, та й часта зміна циклів заряд-розряд не сприяє збереженню його здоров’я. А значить, АКБ може зрадити у будь-який момент, відмовившись запускати двигун.

Крім того, в морози через уповільнення хімічних процесів навіть «здорова» батарея гірше віддає накопичену енергію. А якщо акумулятор «немолодий», працювати в холоди йому ще важче. Тому важливо напередодні холодів знати стан свого акумулятора, щоб або підзарядити його від мережевого пристрою, або «пролікувати» особливим режимом зарядки, або, хоча це і сумно, замінити новим.

Як перевірити акумулятор напередодні зими

Найкращий спосіб – завітати на СТО та попросити електрика зробити акумулятору невеликий тест. Це триватиме не більше чверті години, але дасть повну картину стану акумулятора, тобто ступінь його заряду на цей момент й орієнтовний залишок ресурсу. Для цього автоелектрики мають особливий тестер, який сканує параметри батареї у стані спокою та під навантаженням. Заразом фахівець може з’ясувати, наскільки правильно автомобіль заряджає батарею під час роботи двигуна.

Але за великого бажання перевірити стан акумулятора можна самостійно. Для цього потрібен вольтметр постійного струму зі шкалою до 15 вольтів або найпростіший мультиметр.

Перевірка акумулятора своїми силами

Насамперед треба поміряти напругу на клемах акумулятора, коли він провів кілька годин, наприклад, ніч, у стані спокою, тобто без підзарядження і без витрати енергії. Якщо при знятих клемах батареї прилад покаже не менше 12,6-12,7 вольта, можете радіти, бо ваша АКБ у порядку й має непогані перспективи. Якщо напруга нижча, то акумулятор для початку треба підзарядити струмом 3-6 ампер протягом кількох годин. І після одного-двох днів звичайної експлуатації знову повторити «ранковий» тест. Якщо і тепер вольтметр покаже менше ніж 12,6 В, готуйтеся до найгіршого: акумулятор вже постарів й далі буде лише деградувати, аж доки не відмовить геть.

Але спробуйте дати акумулятору ще один шанс – можливо, винен не він, а машина. Перевірте, чи отримує він нормальну зарядку від генератора. Для цього заведіть двигун, і давши йому попрацювати кілька хвилин, заміряйте напругу при холостих обертах двигуна. При всіх вимкнених споживачах на борту вольтметр має показувати 13,5-14,1 вольта. Одночасно ввімкнені потужні споживачі (фари, обігрів, вентилятор опалювача) можуть «просадити» напругу на холостому ходу до 12,5 вольт, але при «газуванні» до середніх обертів напруга має знову піднятися хоча б до 13,5 В.

Якщо результати аматорських тестів викликатимуть у вас сумніви, занотуйте всі показники та зверніться за консультацією до професійного електрика. Зважайте на те, що перебування батареї у розрядженому стані дуже шкідливо для неї. Пластини сульфатуються, втрачають спроможність накопичувати енергію та зрештою акумулятор не зможе виконувати свої функції.

До того ж автомобілі новітнього покоління мають складну систему управління через бортовий комп’ютер. Якщо його повністю відключити від живлення, запустити знову буде складно. Тому краще не ризикувати й дозволити розв’язувати такі питання професіоналам. Спеціалісти СТО мережі «Бош Авто Сервіс» впораються з поставленим завданням швидко, і на всі види робіт дається гарантія.

Як берегти енергію акумулятора

Щоб продовжити життя автомобільного акумулятора, треба уникати його розрядження. Адже тут є певна особливість: навіть коли АКБ успішно заводить двигун, вона може залишатися наполовину розрядженою. Тобто – старішати швидше. Тому варто дослухатися наступних порад.

  • Плануючи ваші поїздки взимку, враховуйте, що акумулятор менше розряджається на маршрутах, де двигун подовгу тримає середні та високі оберти. Під час коротких поїздок, що тривають менше ніж 20-30 хвилин, АКБ зарядитися не встигає.
  • Використовуйте в авто лише ті споживачі, які вам потрібні. Наприклад, якщо вікна не потіють, їхній обігрів можна вимкнути. Так само не потрібно гріти сидіння, коли добре прогрівся весь салон або коли на них ніхто не сидить.
  • Якщо машина використовується лише час від часу, батарея розряджатиметься під час тривалих простоїв. Раз на два-три місяці її треба підзаряджати. Якщо ви маєте інтелектуальний зарядний пристрій типу Bosch С1, С3, C7, то можна тримати його підключеним до акумулятора весь час простою: електроніка слідкуватиме за станом АКБ самостійно і за потреби корегуватиме його.

Це дуже важливо!

Звісно батарея – річ дорога, і покупка її часто обтяжлива для сімейного бюджету. Гірше, що взимку слабка АКБ може відмовити в потенційно загрозливій для пасажирів ситуації – наприклад, на морозі далеко від житла. Значить, за акумулятором треба час від часу доглядати: контролювати напругу та підзаряджати від стаціонарного зарядного пристрою.

Підпишіться на наш Telegram-канал та Facebook або читайте нас в Google News, щоб нічого не пропустити. А ще ми є у TikTok.