Як врятувати автомобіль від спеки

Гарна погода – це, звичайно, чудово. Подихав свіжим повітрям, плюхнувся в машину, включив кондиціонер – і насолоджуєшся сонцем у вікні та прохолодою в салоні. І чи так вже важливо, що відбувається під капотом? Насправді важливо.

Якщо зовсім не звертати уваги на «життєдіяльність» автомобіля, можна швидко позбутися прохолоди в салоні, та й у вікна замість сонця буде заглядати хіба що механік. Тому не лінуйтеся – зверніть увагу на стан найважливіших елементів машини.

Особливу увагу варто приділити стану системи охолодження і радіаторів. Так-так, їх в автомобілі декілька – відведення тепла вимагає не тільки двигун, а й автоматична КП, система кондиціонування. Основна проблема, яка може виникнути, – засмічення стільників радіаторів тополиним пухом або брудом з доріг. Такий «забитий» стан серйозно впливає на теплообмін: радіатори просто не справляються зі своїми обов’язками.

Нижче ми розглянули основні проблеми, типові для спекотного періоду, і способи боротьби з ними. Пам’ятайте – профілактика завжди ефективніше лікування.

Сітка допоможе?

Щоб радіатори не засмічувалися пухом і брудом, їх намагаються захистити різними способами. Однак, намагаючись перегородити шлях всієї «нечисті», що летить з дороги, не варто забувати, що будь-які матеріали, розміщені перед радіатором, заважають його нормальному охолодженню. Стало бути, ніяких глухих стін у вигляді картонок або сітки від комарів.

Один з відомих варіантів – металеві сітки. Їх полюбляють використовувати не тільки тюнінгові контори, а й звичайні сервіси. У деяких моделей автомобілів отвори в решітці радіатора і бампері занадто великі – через них легко проникає не тільки бруд, але і каміння, які можуть пробити радіатор. Сітка стає хорошим бар’єром і водночас не заважає обдуву.

Виникає логічне запитання: якщо сітка успішно грає рятівну роль, чому її не встановлюють на заводі? Можливо, тому, що на європейських і японських дорогах немає такої кількості бруду і сміття. Достатньо порівняти стан автомобілів до і після дощу в нашій країні й в Старому Світі – різниця очевидна.

Звичайно, виробники такий тюнінг не схвалюють, посилаючись на зміну теплових процесів. Сітка дійсно створює деякий опір повітрю, якоюсь мірою погіршує обдув, але ще невідомо, в якому випадку радіатор буде працювати ефективніше: з сіткою в бампері та решітці радіатора або з мухами й брудом в стільниках?

Ще один радіатор

Якщо про ті радіатори, які знаходяться за переднім бампером, знають всі, то далеко не кожен пам’ятає, що практично така ж деталь захована в надрах автомобіля. Знайомтеся: випарник кондиціонера. Повітря, проходячи через нього, охолоджується до 8-12°C.

Як він може забитися брудом? Елементарно! Ті, хто не вважає за потрібне своєчасно міняти фільтр салону або взагалі видаляє його за непотрібністю, мають всі шанси в реальності зіткнутися з проблемами в роботі кондиціонера, викликаними засміченням стільників випарника. Ситуація ускладнюється ще й тим, що дістатися до цього радіатора не дуже просто: деколи потрібно навіть частково розібрати передню панель. Тому операція в будь-якому випадку не з дешевих – не дивно, що багато хто намагається не помічати очевидних проблем. Але з часом ці проблеми стають все більш явними: погіршується ефективність охолодження повітря, з’являється неприємний запах при включенні кондиціонера.

Якщо ж вчасно міняти фільтр, можна дозволити собі забути про випарник. У своєму затишному місці він практично не схильний до впливу дорожнього середовища на відміну від інших радіаторів автомобіля.

Перевірте антифриз

Якщо температура антифризу починає зашкалювати, в першу чергу шукають проблему в радіаторі: на сервісі вам напевно порекомендують його промити. Однак причина може бути зовсім в іншому.

Антифриз нерідко закипає до критичної температури, визначеної виробником. Це відбувається в силу різних обставин: його низької якості, неправильного розведення концентрату (з водою), доливанням води в ході експлуатації (наприклад, при зниженні рівня охолоджувальної рідини до мінімуму)… Хоча стрілка покажчика температури антифризу може ще тільки наближатися до червоної зони, в системі вже почнеться кипіння. Проблеми можуть критися і в негерметичності системи охолодження – при атмосферному тиску в магістралі знижується температура кипіння.

Щоб бути впевненим у придатності антифризу, необхідно принаймні перевірити температуру його замерзання і кипіння. Зробити це не складно – на сервісі за цю операцію зазвичай беруть невеликі гроші. Зрозуміло, замінити його необхідно і при прояві підозрілих зовнішніх ознак: випаданні осаду, кардинальній зміні кольору. Ле пам’ятайте, що не всі охолоджувальні  рідини сумісні.

Мийка як профілактика

Популярний метод очищення радіаторів виглядає приблизно так, як на фото нижче. Але задумаймося над його ефективністю. По-перше, як ми вже говорили, радіатор за решіткою не один. Стало бути, струменем води під тиском ми можемо дістати тільки до першого теплообмінника – до другого (основного) дійдуть лише бризки.

До речі, радіатори часом розташовані настільки близько один до одного, що все сміття, яке потрапляє в цей проріз, там і залишається. У підсумку, навіть якщо допустити, що нам вдалося вибити бруд з першого радіатора, другий як мінімум залишається в тому ж стані, що і був. У гіршому випадку перед ним утворюється прошарок з того, що вилетіло з першого радіатора.

Звичайно, промивка струменем під тиском має право на існування – в основному як профілактичний захід ще до появи серйозних проблем з охолодженням.

Знімайте все – і у ванну

Найважчий випадок – це коли за радіатором не доглядали довгі роки. Тоді його стільники перетворюються в якийсь моноліт, і повернути їм початковий вигляд зовсім не просто. Як правило, такі радіатори просто змінюють на нові. Якщо йдеться про автомобілі, запчастини на які не з дешевих, вдаються до альтернативного варіанту – радіатор демонтують і на декілька днів залишають у ванні з мийним розчином. Після цього продувають стільники стисненим повітрям – може пощастить і вдасться хоч якось відновити прохідність радіатора. Ясна річ, задоволення недешеве, тому встановлення нового елемента вигідніше економічно та ефективніше з точки зору подальшої експлуатації.

Підпишіться на наш Telegram-канал та Facebook або читайте нас в Google News, щоб нічого не пропустити. А ще ми є у TikTok.