Які гальмівні колодки краще – жорсткі чи м’які?

Ефективність гальмування залежить від властивостей гальмівних колодок, від матеріалу, з якого вони виготовлені. Які краще вибрати – жорсткі чи м’які?

Але відразу скажемо, що офіційно ні м’які, ні жорсткі гальмівні колодки не виробляють. Ця термінологія – лише сленг автовласників, адже реальні експлуатаційні характеристики різних гальмівних колодок аж ніяк не однакові. Як ефективність гальмування, так і довговічність деталей гальмівних механізмів залежать від властивостей матеріалу, з якого зроблена фрикційна накладка, що безпосередньо контактує з робочою поверхнею гальмівного диска або барабана.

Склад матеріалу досить заплутаний. До нього входить кілька десятків різних компонентів – тут і абразиви, і волокна, і метали. Крім того, часто доводиться відмовлятися від гарних технічних рішень через певні вимоги. Типовий приклад – застосування азбесту. Для творців колодок азбест – це майже ідеальний матеріал, оскільки він поєднує у собі високий коефіцієнт тертя та відмінну термостабільність. Але Євросоюз ще у 1990-ті роки оголосив його поза законом. Мовляв, такий матеріал дуже шкідливий для здоров’я, оскільки дихати азбестовим пилом дуже небезпечно.

Натомість з’явилися органічні сполуки, сульфіди металів, синтетичні мастильні речовини тощо. Раніше в колодках було близько десятка компонентів, зараз їх утричі більше. Для підвищення термостабільності та підтримки ефективної роботи колодок при високій температурі як армувальний матеріал можуть застосовуватися кевларові та карбонові волокна – такі компоненти використовуються у найдорожчих компонентах для спортивних машин. Також, відповідно до посилення екологічних законодавчих вимог, у різних країнах активно впроваджуються у виробництво колодки з фрикційними матеріалами з низьким чи нульовим вмістом міді.

Окремі несумлінні виробники підмішують у матеріал велику кількість сталевої стружки. Колодки, ясна річ, ходять при цьому відносно довго, а ось гальмівні диски зношуються на очах. Само собою, що чим більше абразивів, тим жорсткіше колодка: підвищуються коефіцієнт тертя та ефективність гальмування. Однак є і негатив: такі деталі сильно шумлять, швидше зношуються і, як вже було сказано, активно зношують дорогі гальмівні диски. Інший аспект полягає в тому, що при цьому не кожен водій пристосовується до дозування зусилля на гальмівній педалі.

Саме тому багато хто віддає перевагу колодкам з підвищеним вмістом змащувальних речовин (тобто «м’яким»), які не тільки бережуть їх від прискореного зносу, але й роблять менш гучними. Розрахунок за такий комфорт очевидний: дещо падає ефективність гальмування.

Підпишіться на наш Telegram-канал та Facebook або читайте нас в Google News, щоб нічого не пропустити. А ще ми є у TikTok.