Автомобільні бренди
Автомобільні бренди
ГоловнаНовиниВійськова технікаМаловідомий військовий КрАЗ, який сам собі риє окоп

Маловідомий військовий КрАЗ, який сам собі риє окоп

Серед усіх ролей, які свого часу примірювали на себе могутні КрАЗи, є один маловідомий, що вмів сам собі рити окопи. Розповідаємо історію цього проєетку.

Коли ціна танків почала виражатися у мільйонах, а час навчання екіпажу – в роках, конструктори замислилися про додаткові засоби захисту від ворожих засобів ураження. І подумали, що непогано було б навчити броньовану машину самотужки зариватися у землю. Власне, тактичний прийом “танк в окопі” відомий ще з часів Другої світової. Однак не годиться сучасному танкістові, який працює з електронними прицілами, махати по пів дня лопатою.

Одне слово, починаючи від середини XX століття танки отримали пристрої для риття власного окопу, а екіпажі почали відпрацьовувати цей норматив “на час”.

Пізніше, вже у 1960-х роках, життя змусило замислитися про облаштування капонірів і конструкторів армійських автомобілів. Саме тоді у провідних арміях світу у “товарній” кількості з’явилася тактична ядерна зброя. Снаряди та легкі ракети з ядерним зарядом загрожували в першу чергу вибуховою хвилею великої сили. До якої вразлива не лише піхота, а й автомобільний транспорт.

Щоб не залишити війська без підвезення боєприпасів, пального, підкріплень та інших видів забезпечення, вантажівки вирішили при загрозі ядерного удару ховати у землю. Але знову ж, нехай водій вантажівки не такий кваліфікований та високооплачуваний фахівець, як танкіст, але ж скільки годин він буде закопувати свою машину у землю за допомогою лопати?

Тоді Кременчуцький автомобільний завод отримав завдання спроєктувати пристрій, який перетворить вантажівку на бульдозер. Щоправда, пізніше з’ясувалося, що вийшов не бульдозер, а скрепер, але це не принципово.

Секретний проєкт отримав назву “Периметр” і його доручили відділу, який займався підвіскою КрАЗів. Завдання було простим: розробити додатковий пристрій, який би допомагав машині швидко вирити сховище, але б не обмежував її основного функціонала – перевезення вантажів та людей.

Зрозуміло, що головним було винайти принципову схему землерийного пристрою – і конструктори знайшли вдалий варіант. Який, до речі, використовувався не лише на “лаптьожнику” КрАЗ-255Б, а і на інших армійських ваговозах тієї пори: ЗІЛ-131 та “Урал-375”.

Схема проста, як і належить армійській техніці. Позаду вантажної платформи силою гідравліки опускається поперечний ніж – на всю ширину автомобіля. При русі машини вперед він починає зрізати шар ґрунту завтовшки 5 – 7 см. Грунт тут же опиняється на такому собі еластичному фартуху з гумотканинної стрічки, що тягнеться впритул за ножем. Коли цей піддон наповнюється, зрізання ґрунту автоматично припиняється і машина, не зупиняючись, тягне гумовий полог волоком вперед – на місце розвантаження. Там достатньо підняти ніж у похідне положення, щоб земля з цього пологу висипалася.

Автомобіль робить коло, прицілюється, знову заходить на те місце, де вже знято 7 см ґрунту, і водій знову опускає ножа, заглиблюючи траншею.

Так повторюється доти, поки глибина ями завширшки з автомобіль не сягне глибини 2,5 метри. Машина заїжджає у цю траншею і зупиняється у найглибшому місці. Цього вважається достатнім, щоби вибухова хвиля не завдала КрАЗові шкоди.

Проєкт отримав попередні узгодження від військових, почалися численні випробування. Було побудовано кілька дослідних екземплярів КрАЗ-Э255БП, причому навіть у двох поколіннях – друге отримало вдосконалення. Автомобіль відривав собі капонір за дві години, витрачаючи при цьому 42 – 70 літрів дизпалива (в залежності від типу ґрунту).

У похідному положенні пристрій “Периметр” не погіршував прохідність КрАЗа, але при власній вазі 600 кг на стільки ж зменшилася вантажність машини – до 6,9 тонни. Тривалого навчання для водія не треба було, усіма операціями він керував зі своєї кабіни. Дообладнати комплектом для відриття капоніру можна будь-який КрАЗ-255, це робилося в умовах звичайної майстерні.

Врешті-решт, в серію ані КрАЗ з “Периметром”, ані обладнаний ним ЗІЛ з “Уралом” не запустили. Так само як і окремі комплекти для обладнання на армійських базах. По-перше, земляні роботи дуже прискорювали зношення агрегатів трансмісії. При активному використанні на земляних роботах – понад 35 – 50 годин роботи – “лаптьожник” отримував пошкодження ресор задньої підвіски. Тобто “255-й” у версії з “Периметром” потребував підсилення певних вузлів.

А самі “кразівці” вагомою причиною вважали також економічний чинник. Вирити капонір для КраАЗа самотужки обходилося у 108 тодішніх карбованців, а якщо готувати його військовим екскаватором ЭОВ-4421, то лише 41 крб. Цікаво, що зазначений одноківшевий екскаватор базується теж на шасі КрАЗ-255Б.

Підпишіться на наш Telegram-канал та Facebook або читайте нас в Google News, щоб нічого не пропустити.

ДЖЕРЕЛОАвто24
spot_imgspot_img