Екологічні зони для авто. Як це працює в Європі?

Экологические зоны для авто

Автомобілебудування рухається в бік екологічно чистого транспорту. Це вже давно доконаний факт, оскаржувати який навряд чи хтось візьметься. Серійних автомобілів з кожним роком стає все більше, їх запас ходу зростає, а ціни повинні поступово знижуватися. Варто подивитися на експозиції будь-якого великого автосалону, щоб зрозуміти зворотної дороги, схоже, немає.

Але що робити з тими багатьма мільйонами автомобілів, які продовжують працювати на ДВЗ і часто не те що не відповідають сучасним стандартам – вони створювалися і вироблялися в ті часи, коли про екологічний транспорті ніхто взагалі не думав. Ясна річ, ніхто у власників їх насильно не відбере і не утилізує, але створити труднощі в їх експлуатації можна. І це вже відбувається в Європі – на законодавчому рівні вводяться екологічні зони, куди в’їзд певним категоріям транспорту заборонений взагалі або за це стягується плата. А в разі порушення екологічних правил «незгодним» загрожують істотні штрафи. Давайте подивимося, де і як це працює?

Великобританія

Екологічні зони (Low emission zone) тут з’явилися в 2008 році – перша запрацювала в Лондоні. Сьогодні в’їзд в екозону забороняється вантажівкам з двигунами, які не відповідають нормам Євро 4, і мікроавтобусам, які не відповідають Євро 3.

А як же легкові автомобілі? А вони від цих вимог звільнені, якщо, звичайно, зареєстровані в Сполученому Королівстві. Іноземцям же потрібно реєструватися в організації Transport for London і проводити відповідну перевірку свого автомобіля. Інакше є ризик отримати штраф від 100 до 200 фунтів стерлінгів (приблизно 130-260 доларів). Крім Лондона аналогічні екозони діють також в Норідже та Оксфорді.

Британські екозони стали не самостійним, а додатковим заходом щодо обмеження руху. З 2003 року в Лондоні діє платний в’їзд до центру міста 11,5 фунта (майже 15 доларів) на день, за винятком вихідних і свят. Від плати звільнені власники автомобілів, які відповідають вимогам Євро 5 і мають викиди СО2 на рівні нижче 75 г/км, а також власники електромобілів та гібридів.

У 2020 році в Лондоні може запрацювати новий, більш жорсткий стандарт, згідно з яким власники всіх автомобілів з двигунами нижче Євро 4 будуть платити за перебування на території столиці 12,5 фунта (16,2 долара) незалежно від дати і дня тижня.

Німеччина

У Німеччині екологічні зони в містах з’явилися в 2007 році – в німецькі ПДР внесли зміни, був створений спеціальний знак (Umweltzone), а з 1 січня 2008 року обмеження запрацювали в Берліні, Кельні та Ганновері. Зараз екозони діють в 58 містах і в 11 федеральних землях Німеччини. Найбільша екозони в Рурської області охоплює 13 міст.

Всі автомобілі в залежності від рівня шкідливих викидів діляться на чотири категорії. Перша (найнижча) включає автомобілі без каталізатора, з неналаштованим каталізатором або з каталізатором американського типу першого покоління. До четвертої категорії (найвищої) відносяться машини з мінімальним рівнем викиду. Старі автомобілі теж можуть відноситися до четвертої категорії, якщо вони пройшли переобладнання: установку каталізатора і сажового фільтру (у випадку з дизельними двигунами).

Кожній категорії транспорту відповідає наклейка (Plakette) червона, жовта або зелена. Автомобілі нижчої екокатегоріі не отримують наклейок взагалі. Залежно від обмежень тих чи інших ТЗ заборонено в’їжджати до центрів міст. За порушення правил водія чекає штраф 80 євро. На автомобілі, зареєстровані в інших державах, правило теж поширюється їм також треба купувати наклейку.

Бельгія

Бельгія теж обмежує в’їзд легкових автомобілів до центрів великих міст. При цьому єдиного підходу в країні немає. Наприклад, з 1 лютого 2017 року в центр Антверпена можуть в’їжджати тільки легкові автомобілі з бензиновими двигунами стандарту вище Євро 1 і дизельними стандарту Євро 3 і вище. А от до столиці – Брюсселю – з 1 січня 2018 року обмежено в’їзд тільки для дизельних автомобілів з двигуном стандарту нижче Євро 2. Також з 1 січня 2020 року планується обмежити в’їзд в центр Гента. Заборона буде діяти для бензинових автомобілів стандарту нижче Євро 2 і дизельних машин стандарту нижче Євро 4.

Бельгійці можуть купити добовий пропуск для в’їзду в заборонену для неекологічних машин зону, але тільки 8 разів за рік

На відміну від сусідніх Німеччини та Франції в Бельгії водієві не потрібно клеїти ніяких наклейок. Якщо автомобіль відповідає необхідним критеріям по екологічності, на ньому можна вільно їхати в центр міста. Якщо ж ні, у власника є три варіанти: перший – відмовитися від поїздки на особистому авто. Другий – купити добовий пропуск за 35 євро. Такий пропуск доступний власникам будь-яких машин, проте придбати його можна не більше 8 разів на рік. Третій варіант – це поїхати на машині в центр, не дивлячись на заборону. Поїздка обійдеться власнику аж в 350 євро – саме такий штраф діє для тих, хто ігнорує вимоги бельгійських екозон. Якщо власник схаменувся, що у нього немає пропуску, вже після того, як в’їхав в центр міста, він може його докупити без ризику отримати штраф.

Франція

У Франції екологічні зони обмеженого руху (Zones à Circulation Restreinte) з’явилися відносно нещодавно. Перша подібна територія запрацювала 1 липня 2016 року в Парижі, 1 листопада того ж року за ним послідував Гренобль, а 12 грудня – Ліон.

В’їжджати на певну територію можуть лише автомобілі зі спеціальною наклейкою (Crit’air), яка присуджується в залежності від екологічного класу машини. Всі наклейки діляться за кольорами. Найкращу – зелену – отримують електромобілі і машини, які працюють на водні. На фіолетову можуть претендувати всі гібридні автомобілі і машини на газі, а також бензинові автомобілі з двигуном стандарту не нижче Євро 5. За ними йдуть жовта (бензинові авто з моторами Євро 4 і дизельні з двигунами не нижче Євро 5), помаранчева (бензинові – Євро 2 і Євро 3, дизельні – Євро 4), червона (дизельні автомобілі з мотором Євро 3) і сіра (дизелі Євро 2) наклейки. У разі якщо автомобіль має двигун, який не відповідає цьому стандарту, він наклейки не отримує.

Так само як і в Німеччині, у Франції для поїздки в центр міста з екозонами необхідно мати наклейку незалежно від того зареєстрований автомобіль у Франції чи ні. Сама наклейка недорога: всього 3,11 євро. А от її відсутність, так само як і в’їзд в екозону на автомобілі невідповідного класу, може привести до штрафу в розмірі 68 євро, який виросте до 180 євро, якщо водій не оплатить його протягом 45 днів.

Швейцарія

На відміну від інших країн Європи в швейцарських містах екозони не застосовуються взагалі. Справа в тому, що місцеві фахівці засумнівалися в їх ефективності з точки зору якості повітря. Хоча спроби ввести таку міру в конфедерації вже були.

Домінік Букела, планувальник, керівник проекту Fussverkehr Schweiz: «У Швейцарії немає заборон на рух в містах автомобілів з підвищеним рівнем шкідливих викидів. Або автомобіль проходить відповідну перевірку під час техогляду та може їздити по всій Швейцарії, або він провалює тест і не може їздити взагалі. Замість введення заборони на рух старих автомобілів краще розвивати громадський транспорт: вводити нові маршрути, модернізувати парк техніки, робити вигідними тарифи на квитки. Одночасно потрібно збільшувати тарифи на паркування особистого транспорту. І за рахунок такого «батога і пряника» можна задовольнити транспортні потреби жителів, збільшити швидкість руху транспорту і, як наслідок, знизити рівень шкідливих викидів».