Техніка проходження поворотів в картингу

Техника прохождения поворотов в картинге

Щоб їхати по картинговой трасі швидко, потрібно зібрати всі компоненти пілотажу. Ми вже говорили про правильну посадку та органи управління, а сьогодні обговоримо техніку проходження поворотів.

Є чудова книга з назвою “Спортивні автомобілі і особливості їх водіння” (одна з багатьох на цю тему), автор якої – автогонщик та інструктор Поль Фрер – дуже докладно, з усіма теоретичними викладками, схемами і графіками розповідає про побудову ідеальної траєкторії на гоночній трасі . Вона для тих, хто бажає вникнути в тему максимально глибоко і з науковим підходом. Ми ж спробуємо пояснити суть побудови правильної траєкторії простими словами в декількох абзацах.

Отже, ідеальна траєкторія – це найшвидша траєкторія. Вона, як не дивно, у різних пілотів може дещо відрізнятися, але тільки в деталях, пов’язаних з індивідуальним стилем управління, погодними умовами, типом покриття і станом техніки. У загальному і цілому принцип пошуку “своєї” ідеальної траєкторії один – чим менше гострих кутів і рухів кермом, тим вище швидкість. Будь-який поворот керма – це гальмування. Чим він більший, тим помітніше втрата швидкості, і тим вище ризик відправити карт в ковзання або навіть втратити над ним контроль.

Ідеальна траєкторія проходження поворотів у кожного гонщика своя, але заснована на базових правилах.

Запам’ятайте: один поворот – один рух кермом. Якщо вам доводиться коректувати положення карта, значить ви обрали або неправильну траєкторію, або неправильну швидкість.

Всі повороти різні, тому знайти якесь універсальне правило їх проходження не можна. Часто траєкторія в одному повороті дуже залежить від того, що за ним слідує. У зв’язці поворотів часто доводиться жертвувати “правильною” траєкторією в одному повороті, заради більшої швидкості в наступному. Або, наприклад, бувають ситуації, коли в боротьбі з суперником потрібно повільніше увійти в поворот, щоб на виході мати велику швидкість і отримати можливість обгону. Траєкторія проходження повороту, природно, буде іншою.

  Їзда на межі «зачепу». Робота з шинами в картингу

Страшне слово “апекс”

Стосовно будь-якої повороту необхідно визначити для себе три орієнтири – точку входу, апекс і точку виходу. Кожна з них по-своєму важлива, проте головне завдання – зібрати їх всі в єдину плавну дугу. Очевидно, що вхід – найбільш важлива точка. Від неї залежить те, як ми проїдемо решту повороту – апекс і вихід на пряму. Точка входу має на увазі ту ділянку траси, де ми повертаємо кермо, а визначається вона тим, де ми бачимо апекс конкретного повороту.

Апекс – це точка або частина повороту, де внутрішні колеса максимально наближаються до краю траси. Крім того, апекс – та частина повороту, де ми починаємо “розпускати” карт назовні, одночасно прискорюючись. Апекс може бути раннім, середнім або пізнім. Якщо на виході з повороту ви змушені довернути кермо, щоб не вилетіти з траси, значить апекс був занадто раннім. Вузький вихід з повороту говорить про те, що ви вибрали занадто пізній апекс. У тому випадку, коли ви вибрали правильний апекс, карт на виході з повороту попрямує до точки виходу з повороту. По суті, правильна проходження повороту передбачає використання всієї ширини треку. Завдяки цьому ми отримаємо на виході з повороту максимально збалансований і швидкий карт.

Типи поворотів

Уважно придивившись до будь-якої конфігурації, ми виявимо, що існує три типи поворотів:

  • повороти з виходом на пряму;
  • повороти після прямої;
  • зв’язки поворотів.

На абсолютній більшості трас переважний час ми витрачаємо на прискорення, а не на проходження поворотів. Тому важливіше потурбуватися про максимальну швидкість на прямій. Вона, в свою чергу, залежить від того, як ми долаємо повороти першого типу. Ідеальна траєкторія для повороту з виходом на пряму – з пізнім апексом, тобто вимагає раннього гальмування, стабільного карта в апексі і гранично раннього відкриття газу. Результатом чого і стане максимальна швидкість на прямому відрізку. Простіше кажучи, чим раніше ви почнете прискорюватися на виході з повороту, тим швидше ви будете на прямій ділянці траси.

  Картинг в дощ. Особливості пілотажу
Головне правило швидкого проходження поворотів – максимально розпрямляти траєкторію руху карта, не допускаючи гострих кутів. Один поворот – один рух керма.

Якщо пряма закінчується поворотом, за яким немає ще однієї швидкісної ділянки, більш доречний середній або ранній апекс, Оскільки в цьому випадку ви майже нічого не виграєте на виході з повороту, важливіше як можна довше зберігати максимальну швидкість на вході. Іншими словами, можна пожертвувати швидкістю на виході заради максимальної швидкості в самому повороті. Для цього потрібно “відтягнути” точку гальмування настільки глибоко в поворот, наскільки це можливо, і вибрати ранній апекс, догальмовуя карт вже в самому повороті.

Третій тип поворотів – зв’язки (“S-подібні”). Основне правило їх проходження – 100-відсоткове головування останнього повороту зв’язки, що веде на пряму ділянку. Останній поворот зв’язки (яким би він не був за рахунком) проходиться по правилу поворотів першого типу, тобто – з пізнім апексом.

На трасі картинг-центру “Жага швидкості” зібрані всі основні типи поворотів, включаючи 90- і 180-градусні, а також S-подібні.

Щоб зрозуміти, як проходити той чи інший поворот, перед заїздом уважно вивчіть схему траси і спробуйте запам’ятати конфігурацію. Це допоможе швидше адаптуватися в реальних умовах. І ще одна важлива порада від досвідчених картингістів – наближаючись до повороту, намагайтеся концентрувати свою увагу не на тому, як ви в нього увійдете, а як з нього вийдете і що за ним слідує. Навчіться “заглядати” за поворот, не дивіться тільки на те, що знаходиться перед вами тут і зараз.

Лучший картинг в Киеве

Ну а де відточувати свою майстерність, ви вже добре знаєте: “Жага швидкості” (м. Київ, пр. Глушкова, 9, Льодовий стадіон) – кращий картинг-центр Київа на думку редакції АвтоМир UA.