10 відносно чесних способів обману в автосервісі

10 относительно честных способов обмана в автосервисе

Зіткнутися з обманом на автосервісі може хто завгодно, і отриманий за кермом досвід це не виключає. Автосервіс – справжній Клондайк для всіляких сірих схем, а Остап Бендер – невинна дитина в порівнянні з багатьма майстрами.

Відзначимо одразу: найнадійніший варіант уникнути обману (якщо, звичайно, ви не можете обслуговувати автомобіль самостійно) – це знайти майстра або автосервіс, якому ви довіряєте. Завдання непросте, особливо якщо ви маєте звичку часто міняти автомобілі і не є прихильником якоїсь однієї марки. Ну, а поки він не знайшовся – вивчіть наші поради.

Обман №1: вписати в рахунок процедури, яких не було

Нарахувати в замовлення-наряді зайвих робіт або запчастин, переконати клієнта в тому, що його проблема набагато масштабніша, ніж насправді. Наприклад, приїжджає в сервіс лопух з характерним клапанним стуком з двигуна, і йому з порога засуджують гидрокомпенсатори, та не один-два, а всі, та ще «Давай маслозйомні ковпачки поміняємо, чого два рази «голову» розкривати?» Добре, якщо обходиться без зняття-встановлення ГБЦ із супутньою обов’язковою заміною декількох прокладок, масла і антифризу – на багатьох моделях інакше поміняти маслозйомні ковпачки просто не можна.

Якщо лопух погоджується і залишає машину, хитрий майстер для початку доливає в двигун масла, і якщо це не допомогло і стукіт зберігається – розкриває клапанну кришку і дійсно змінює один-два «гідріка». Вигода від такої операції може скласти тисячі гривень.

Як боротися?

Якомога краще знати устрій свого автомобіля і симптоми несправностей, задавати навідні запитання, і якщо майстер починає плавати – відмовлятися від ремонту. У випадку з гідрокомпенсаторами доречний буде питання «Що, всі?» – в 4-циліндровому двигуні їх від 8 до 16 штук, і вони дуже рідко виходять з ладу одночасно.

Обман №2: дешеве замість дорогого

Це один з найпопулярніших варіантів. Практикується всюди – від гаража до дилерського центру. Вам кажуть, що поставлять «оригінал» (і навіть, може бути, покладуть в багажник упаковку від оригінальної деталі), а в автомобіль встановлять або виріб дядечка Ляо, або добре відмите вживане в стані трохи краще вашого. Різниця у вартості запчастин може становити 10 разів і більше, а крім того – може мати для сервісу отсроченную вигоду – про це трохи пізніше.

Як боротися?

Моніторити ціни на запчастини, розуміти, на яких деталях і матеріалах можливо таке шахрайство, і займатися їх закупівлею самостійно. Має сенс також дізнатися, в яких саме випадках необхідний оригінал, а в яких можна обійтися ліцензійними запчастинами – вам це допоможе заощадити, а разводилові сильно зменшить простір для маневру.

Обман №3: віддати на аутсорс

Практикується в дилерських сервісах і просто великих автоцентрах – головне, щоб у сервісу був якомога дорожчий фасад і висока вартість нормо-години. Автомайстерня приймає в ремонт дорогий автомобіль з серйозною проблемою – масштабними кузовними роботами, капіталкою двигуна або АКП. Клієнт підписує замовлення-наряд, їде, після чого… автомобіль вантажать на евакуатор і відправляють в якусь набагато більш дешеву майстерню, де лагодження обійдеться в 3-4 рази дешевше (з приблизно такою ж різницею в якості ремонту, хоч і не завжди це видно на око). Різниця в ціні – в кишеню винахідникам схеми.

Як боротися?

Якщо ваш автомобіль чекають масштабні роботи і машину доведеться залишати в сервісі надовго, намагайтеся контролювати етапи ремонту під будь-якими пристойними приводами:

  • «Забув в салоні зарядку для планшета, через півгодини заїду, заберу»
  • «Веду свій блог, і мені потрібні фото етапів ремонту»
  • «Хочу поспілкуватися з майстром з приводу використання нового антикорозійного грунту»…

Зрештою, це ваш автомобіль, і ви маєте право в будь-який момент дізнатися про його стан і особисто переконатися в тому, що все добре. У сумлінних майстрів такий клієнт не викличе нічого, крім поваги (якщо не буде чіплятися до дрібниць), недобросовісні почнуть викручуватися і придумувати відмазки типу «Застряг в ліфті».

  «Теплий» автомобіль: робимо з зими літо

Якщо ви приїхали і з’ясовується, що машини немає на території техцентра, краще відразу проконсультуйтеся з перевіреним автоюристом і сміливо починайте скандал, він може бути для вас дуже вигідний.

Обман №4: ремонт замість заміни

Теж характерно скоріше для великих дорогих сервісів, які люблять говорити «Ми автомати (супорти, приводи, мости, стійки, рульові рейки, стартери, генератори – потрібне підкреслити) не перебираємо, тільки заміна!

«Не перебираємо» не означає «не вміємо перебирати», це вже точно. І якщо вигода буде досить істотною, то такий варіант цілком можливий.

10 относительно честных способов обмана в автосервисе

Як боротися?

По можливості знати, які запчастини можна відновити, а які ні, яка різниця в цінах – і при найменших сумнівах питати майстрів, чому вони не пропонують ремонт. Переконливі варіанти відповідей (особливо, коли вони супроводжуються наочною демонстрацією і підтверджуються в інших джерелах, наприклад, в сервісі конкурентів):

  • «Шарова вже стукає, якщо я поміняю тільки пильовик – нічого не зміниться»
  • «Вам не пощастило: саме на цій моделі зовнішній ШРКШ неможливо зняти з вала, тому максимум, що ми можемо – поставити неоригінальний гумовий пильовик, замінити ШРКШ вийде тільки в зборі»

Непереконливі варіанти звучать приблизно так:

  • «Нехай вам в гаражах перебирають»
  • «Ми не можемо гарантувати працездатність після перебирання» (в разі якщо цей аргумент не супроводжується демонстрацією того, як було визначено знос)
  • «Це суперечить політиці нашого сервісу»

Від таких краще відразу бігти стрімголов, не відчуваючи жодних докорів сумління за їх нібито витрачений безцінний час (а повірте, вони постараються цей комплекс провини на вас повісити).

Обман №5: економія на сірниках

Чи помітите ви, що вам трохи недолили олії? Правда, зовсім небагато: навіть ризику мінімального рівня закриває! Або замість двох шарів лаку поклали один? Або що антифриз розбавили водою? Навряд чи, принаймні, поки масло раптово не скінчиться, лак при поліруванні не протреться до «бази», а замерзлий антифриз не зламає помпу. А автосервісу – невелика, але приємна «надбавка до пенсії»… за ваш рахунок.

Як боротися?

Якщо з маслом все зрозуміло (перевіряти рівень і просити долити), то з іншим… Ну, може бути, тільки над душею стояти і спостерігати за процесом ремонту детально, тай це не завжди допомагає. Обов’язково поміняти сервіс, якщо такий обман розкриється – але, як правило, сервіси, де все настільки погано, довго не живуть в будь-якому випадку.

Обман №6: 40+40=140

Просто вписати в замовлення-наряд роботи, які не проводилися, запчастини, які не використовувалися, написати дві однакових по суті роботи різними словами або істотно збільшити кількість якихось дрібних витратних матеріалів в надії на неуважність клієнта. Обман найпростіший, але працює дотепер, іноді з варіаціями «А у нас в програмі написано, що заміна важеля проводиться тільки зі зняттям стабілізатора поперечної стійкості».

Як боротися?

Уважно вивчати документи. І знову ж таки – постійно прокачувати свої знання в області авторемонту, знати технології і значення термінів… Інакше доведеться довго платити «за фарбопульт, тому що він одноразовий» та інші подібні дурниці.

Обман №7: не називати підсумкову суму відразу

Другий найдавніший виверт, на який до сих пір пачками ведеться автомобільний люд в автосервісах будь-якого рівня: сказати одну суму, але з приставкою «від», а при розрахунках раптово з’ясується, що ремонт буде коштувати в… 2, 3, 10 раз більше! Особливу пікантність набуває при великих ремонтах або коли автомобіль вже розібрано і зібрати всі «як було» теж коштує (за версією сервісу) неадекватних грошей.

  Як зрозуміти, що пора міняти свічки запалювання?

10 относительно честных способов обмана в автосервисе

Як боротися?

У невеликих майстернях, де все за поняттями, обов’язково запитувати: «Добре, від 2000 і до…?» Дізнаватися, в залежності від чого може вирости кошторис. Наприклад, якщо при фарбуванні ковші вам пропонують оплатити покупку лобового скла – це нормальна практика, але по-доброму майстер повинен попередити: «Ми постараємося зрізати акуратно, але воно все одно може тріснути – тоді доведеться замінити скло». Крім того, список робіт і ціни бажано підтверджувати хоч якось письмово – наприклад, в SMS або месенджері.

У офіційних дилерів стовідсотковий варіант застрахуватися від подібних неприємностей всього один. Він дієвий, але дуже незручний ні для сервісу, ні для клієнта.

Потрібно просто поставити в замовлення-наряді галочку або окремо написати пункт «Узгодження додробіт тільки при особистій присутності під підпис». В цьому випадку вам доведеться або сидіти і чекати, поки зроблять вашу машину, або з будь-якого дзвінку зриватися в сервіс і погоджувати додаткові витрати. За замовчуванням діє варіант «узгоджувати по телефону», але довести, що вам не дзвонили (або дзвонили зовсім не по цьому приводу), може бути досить непросто.

Можна записувати дзвінки, можна потім роздруковувати деталізацію і довго-клопітно судитися за свої кровні, але, по факту, якщо подібному обману запобігти не вдалося, то його наслідків можна уникнути, тільки маючи серйозні важелі тиску на керівництво сервісу. Але ми вам цього не говорили…

Обман №8: допомога викрадачам

Це вже не просто обман, а справжнісінький кримінальний злочин. Співробітники автосервісу – це люди, які мають доступ до всього самому інтимного в вашому засобі пересування: сигналізації, ключам, документам. Зробити необхідні копії, поставити «жучок», блокуючий сигналку, простіше, ніж ви собі можете уявити. З усіма наслідками…

Як боротися?

Не купувати моделі, які часто викрадають і намагатися уникати сервісів з сумнівною репутацією. Якщо все-таки довелося заїхати для екстреного ремонту в «гараж-монтаж», то не варто світити документами, краще не показувати всіх «секреток» і постаратися обмежити доступ до ключів. До речі, це ж стосується не тільки сервісів, а й автомийок, шиномонтажів тощо.

Обман №9: було ваше – стало наше

Поширено у дилерів, хоча іноді зустрічається і на звичайних сервісах: скрутити у клієнта нову запчастину, а йому поставити стару. Як варіант – списати по гарантії цілком справний агрегат, клієнтові поставити новий, а знятий – продати. Або взагалі нічого не чіпати – тут вже як вийде викрутитися.

Як боротися?

Стежити за ремонтом, уважно оглядати, які заміни робили, вимагати покласти старі деталі в багажник разом з упаковками від нових. У випадку з гарантійним шахрайством (якщо ви його тим чи іншим чином виявили) – вам вирішувати, чи варто взагалі звертати на це увагу.

Обман №10: операція «Імітація»

Варіант попередньої схеми – замість цілком справної запчастини вами ставлять таку ж, тільки в стані «ось-ось зламається», причому зробити це можна так, що комар носа не підточить! Наприклад, при заміні загудівшого підшипника ступиці мимохідь поміняти привод на старіший. Та ще сказати з розумним виглядом: “Знаєте, я попутно подивився привод – щось там у зовнішньому шарнірі люфти сильні…”

З підшипником все буде тіп-топ, а ось привод через дві-три тисячі кілометрів почне хрустіти, і вам знову доведеться їхати в сервіс. Швидше за все, в той самий, в якому працює такий провидець-діагност.

Як боротися?

В першу чергу – уважно стежити за процесом ремонту (звичайно, з розумінням того, навіщо і чому робиться та чи інша операція, без цього вам на блакитному оці поміняють півмашини, а ви і оком не моргнете). Але найкраще, звичайно, пошукати чесний сервіс.