Як перевірити масло в автоматичній коробці передач?

Как проверить масло в автоматической коробке передач?

Перевірка рівня масла в автоматичній коробці передач – одна з небагатьох технічних процедур, яку автолюбитель може виконати на своїй машині самостійно. Однак і тут все не так просто. Розбираємося, що до чого.

Як правильно перевірити масло в АКПП?

Основна проблема в тому, що процедура не така проста, як при перевірці масла в двигуні або в «механіці». Тут недостатньо просто вийняти з коробки щуп, протерти його, вставити назад, ще раз вийняти і подивитися на рівень, який повинен знаходитися між позначками min і max. Доведеться зробити ще кілька дій.

Почнемо з того, що на більшості автоматичних коробок масло перевіряється на заведеному, працюючому двигуні, при цьому коробка передач повинна бути добре прогріта (виняток становлять деякі, як правило, японські коробки передач). На деяких коробках передач (це продукція VAG, BMW і деяких інших марок) взагалі замість щупа для перевірки рівня масла є «оглядове вікно», як на мотоциклах – в цьому випадку без підйомника або ями подивитися рівень рідини дуже важко. Певний сенс у цьому є, тому що не у всіх автолюбителів виходить швидко знайти щуп АКПП. Даємо підказку: як правило, він знаходиться поруч зі щупом двигуна і відрізняється від нього або кольором, або формою головки, або (на деяких моделях) наявністю засувки, що фіксує щуп в кожусі.

Не знайшли? Подивіться інструкцію до машини або фото підкапотного простору в інтернеті. Якщо згадок про щупі немає і там, значить ваша коробка – з «віконцем».

Крім того, в різних конструкціях передбачені різні процедури перевірок – в одних агрегатах машина при вимірі повинна стояти в положенні Р (паркінг), в інших – в положенні N (нейтраль). Наполегливо рекомендуємо перед перевіркою подивитися інструкцію до автомобіля, і якщо вона передбачає другий варіант – обов’язково потурбуватися противідкотними упорами, тому що в цьому положенні селектора машина може поїхати.

Перевіряємо масло тільки влітку?

Як свідчить досвід кількох поколінь автолюбителів, перевірити рівень масла в АКПП і отримати адекватний результат можна тільки в теплу пору року, причому перед перевіркою необхідно проїхати в спокійному стилі 10-15 кілометрів в режимі D (Drive). Наявність на щупах деяких коробок мітки Cold (холодний) не повинно вас бентежити – вона наноситься для того, щоб масла не перелили при його заміні.

  «Теплий» автомобіль: робимо з зими літо

В цьому випадку масло закачується в автомат до «холодної» риски, після чого коробка передач прогрівається до робочої температури, і рівень заміряється вже «на гарячу».

Це пов’язано з тим, що перемикання передач в класичному гідротрансформаторному автоматі відбувається за складним алгоритмом, клапана спрацьовують від певного тиску, який змінюється в залежності від в’язкості рідини, а вона в свою чергу залежить від температури. І якщо при перевірці масла знехтувати рекомендаціями завода-виробника, то можна отримати дані, які не відповідають дійсності.

Бажано, щоб на вулиці при цьому було від 15 до 30 градусів за Цельсієм. Навіть при легкій мінусовій температурі і більш тривалих поїздках масло може не прогрітися до своєї робочої температури, і рівень буде «плавати» десь між рискою max для режиму Cold і рискою min для режиму Hot. Якщо при перевірці в холодну пору року ви отримуєте такі значення, а коробка при цьому працює абсолютно нормально, без ривків, пропусків передач і т.п., то панікувати рано. Огляньте на підйомнику або на ямі агрегат на предмет витоків, і якщо нічого не знайдете – спокійно можна їздити до настання тепла, після чого провести перевірку ще раз.

Враховуйте, що прогріти коробку до потрібної температури на місці, перемикаючи положення селектора, у вас не вийде навіть у жаркий день. Для необхідного прогріву трансмісія повинна обертатися, інакше рідина йде по дуже короткому колу і не виконує навіть десятої частки тієї роботи, яку повинна виконувати.

Покрокова інструкція

Отже, інструкцію вивчено, тип коробки визначено, температура за бортом відповідає рекомендаціям. Ось, що потрібно зробити:

  • проїхати на автомобілі в режимі Drive 10-15 км;
  • знайти рівну горизонтальну площадку, зупинитися на ній;
  • якщо по інструкції перевіряти рівень треба в нейтрали, то затягнути ручне гальмо, встановити упори і тільки після цього перевести селектор в нейтральне положення;
  • протерти голівку щупа АКПП і його металевий кожух чистою серветкою, безворсовим дрантям або подібним матеріалом, щоб зовнішні забруднення або частки тканини ні в якому разі не потрапили всередину коробки;
  • вийняти щуп, візуально оцінити стан масла – воно повинно бути чистим, прозорим і того ж кольору, що нове – червоного, або (що рідше) зеленого. Наявність будь-яких сторонніх вкраплень (особливо металевих), зміна кольору (найчастіше – на коричневий або чорний), помутніння рідини – привід негайно звернутися в майстерню по ремонту АКПП;
  • якщо візуально стан масла не викликає тривоги, то протерти новою серветкою або ганчіркою щуп ще раз, знову засунути його в «піхви» (якщо передбачено конструкцією – то і закрити засувку), почекати кілька секунд, знову вийняти щуп і знайти межу рідини – вона повинна бути посередині зони Hot;
  • знову витерти щуп і зробити контрольний замір – рівень масла не повинен «гуляти», межа має бути приблизно на тому ж місці;
  • якщо рівень посередині – можна спати спокійно. Якщо сильно відхиляється в одну або в іншу сторону – рекомендуємо проконсультуватися у фахівця.
  Заміна гальмівних дисків: Лайфхаки, нюанси і підводні камені

Масло важливіше за все

Важливо розуміти, що масло – це фактично повноцінна деталь АКПП. Якщо воно змінить свої властивості – навіть зовсім трохи – то дорогий агрегат може досить швидко вийти з ладу. Більшість поломок «класичних» гідротрансформаторних автоматів пов’язано саме з проблемами в масляній системі або з її некваліфікованим обслуговуванням. Тому перед тим, як поміняти або долити масло в коробцу, потрібно обов’язково перевірити, чи є показання для такої заміни. Ну і, звичайно, заливати потрібно тільки те, що зазначено в інструкції до автомобіля.