Заміна гальмівних дисків: Лайфхаки, нюанси і підводні камені

Замена тормозных дисков: лайфхаки, нюансы и подводные камни

Незважаючи на лякаючу назву, заміна гальмівних дисків – одна з найпростіших і доступних для виконання процедур обслуговування автомобіля. Особливо якщо добре до неї підготуватися – запастися необхідними знаннями, інструментом, расходниками і спеціальною автохімією. Сьогодні ми допоможемо вам в цьому.

Що слід знати для заміни гальмівних дисків

Приступаючи до роботи по заміні гальмівних дисків, необхідно мати на увазі наступне:

  • гальмівні диски змінюються тільки парами, як правило, на одній з осей автомобіля. Навіть якщо стався стрімкий знос одного з дисків (наприклад, внаслідок заклинювання супорта), міняти все одно треба обидва, інакше про рівномірність гальмування доведеться забути
  • диски завжди змінюються разом з колодками, тому навіть не до кінця зношені диски краще міняти трохи заздалегідь, якщо є сумніви, що вони «виходять» ще один пробіг колодок.
  • про необхідність встановити нові «гальма» свідчить вибірка на диску, яку можна виміряти «глибиноміром» штангенциркуля. У разі литих або кованих дисків з рідкісними спицями проводити вимірювання можна прямо через них. Як правило, автовиробники рекомендують міняти диски, якщо їх товщина зменшилася на 1-1,5 мм з кожного боку. Особливо це стосується вентильованих дисків, у яких більш тонкі «стінки». Конкретні рекомендації по вашій моделі краще дивитися в сервісній документації на автомобіль
  • для заміни можуть бути і інші показання – нерівномірний знос, «канавки», биття дисків. Останнє може виражатися в пульсування педалі гальма при натисканні або в вібрації кузова при русі, незважаючи на те що колеса збалансовані, а ступичні підшипники і привода в нормі.

Підготовка до процедури зняття старих і встановлення нових дисків

Незважаючи на те що заміна гальмівних дисків – відносно нескладна робота, інструментів, пристосувань і витратних матеріалів може знадобитися досить багато! Ось їх приблизний список (багато що залежить від моделі автомобіля і конкретної конструкції гальмівних механізмів, особливо неприємні сюрпризи можуть чекати на заднє осі):

  • універсальний набір гайкових ключів і торцевих головок
  • пристосування для розжимання поршнів супорта (в ряді випадків може бути замінено знімачем підшипників або ступиці, монтуванням або подібним предметом, але краще використовувати спеціалізований інструмент)
  • аерозольний балон з очищувачем гальм
  • мастило (графітове або літієве)
  • в окремих випадках – ударна викрутка (для відвернення гвинтів, що кріплять диск до ступиці)
  • для задніх дискових гальм автомобілів концерну VAG – пристосування для загортання поршнів супортів (в екстреному випадку можна виготовити за допомогою болгарки з головки діаметром 28 мм)
  Чи потрібно охолоджувати турбомотор після поїздки?

Якщо ви бачите, що в будь-якому супорті є перекіс, колодки зношені нерівномірно і т.п. – краще запасіться напрямними супортів і їх пильовиками, скоріше за все, проблема в них.

Іноді напрямні досить просто відчистити від іржі, змастити консистентним мастилом і поставити новий пильовик, однак якщо направляюча погнута, то вихід один – заміна. І куди краще, якщо запчастина буде придбана завчасно – вам не доведеться двічі розбирати вузол.

Приступаємо до роботи!

  1. Вивісьте вісь, з якою доведеться працювати, будь-яким доступним способом
  2. Зафіксуйте автомобіль – підставте під фланці порогів підставки, застопоріть будь-яке колесо, що стоїть на землі (а краще – обидва) «черевиками» або відповідними камінням, одним словом – зробіть так, щоб машина ні в якому разі не покотилася. Допускається вивішувати колеса по черзі, але за правилами техніки безпеки не варто працювати з автомобілем, який стоїть тільки на домкраті, потрібна додаткова і більш надійна опора
  3. Зніміть колеса
  4. Оцініть стан деталей гальмівної системи. Якщо для ремонту доведеться щось докуповувати (наприклад, гальмівний шланг), то краще виявити це на даному етапі, а не коли все вже буде розібрано і з’їздити на машині за запчастинами не вийде.
  5. Відкрутіть супорт від скоби, а скобу – від поворотного кулака або цапфи. В одних моделях можна не знімати скобу, в інших – можна зняти тільки супорт, по-третє – потрібно розібрати всю конструкцію, щоб вставити новий диск. Ще раз перевірте стан направляючих пальців – супорт повинен «їздити» по ним плавно, без зайвих люфтів і заїдань, пильовики повинні бути цілими, з-під них не повинно просочуватися мастило. Ущільнення поршнів супорта також не повинні мати тріщин та інших пошкоджень. Не поспішайте виймати з супорта старі гальмівні колодки, вони вам ще знадобляться пізніше.
  6. Зніміть старі гальмівні диски, відкрутивши колісні напрямні або ударною викруткою викрутивши гвинти кріплення диска до ступиці. Особливу увагу приділіть конструкції задніх дискових гальм – часто перед зняттям задніх дисків потрібно звести колодки ручника, розміщені всередині диска.
  7. Вийміть з упаковки нові гальмівні диски. Перед установкою їх необхідно очистити від консерваційного мастила і знежирити, для цього рекомендуємо використовувати аерозольний очищувач гальм, що не містить ацетону і похідних хлору.
  8. Щоб уникнути прикипання гальмівного диска до ступиці, її можна змастити мідним, графітним або літієвим мастилом.
  9. Повністю розведіть поршні гальмівних циліндрів: вони повинні бути втоплені врівень з корпусом супорта, тому що новий диск не має виробки, яка «вибачала» б зменшений інсталяційний зазор. Навіть при використанні спеціального різьбового або гідравлічного пристосування впирайте його в старі гальмівні колодки – таким чином площа тиску буде більше, а отже – менше шанс пошкодити тендітний поршень або його пильовик. У разі, якщо поршні мають уже згаданий різьбовій механізм доведення, для повного утоплювання в циліндр скористайтеся спецінструментом і закрутіть їх.
  10. Встановіть в супорт нові гальмівні колодки і зробіть збірку механізму в зворотній послідовності.
  «Теплий» автомобіль: робимо з зими літо

Перед початком руху ОБОВ’ЯЗКОВО кілька разів натисніть педаль гальма до кінця – це потрібно, щоб притиснути колодки до диска – і перевірте рівень рідини в бачку.

Перші 250-300 кілометрів уникайте інтенсивних і різких гальмувань – колодки і диски повинні поступово притертися один до одного.