Незважаючи на лякаючу назву, заміна гальмівних дисків – одна з найпростіших і доступних для виконання процедур обслуговування автомобіля. Особливо якщо добре до неї підготуватися – запастися необхідними знаннями, інструментом, расходниками і спеціальною автохімією. Сьогодні ми допоможемо вам в цьому.
Що слід знати для заміни гальмівних дисків
Приступаючи до роботи по заміні гальмівних дисків, необхідно мати на увазі наступне:
- гальмівні диски змінюються тільки парами, як правило, на одній з осей автомобіля. Навіть якщо стався стрімкий знос одного з дисків (наприклад, внаслідок заклинювання супорта), міняти все одно треба обидва, інакше про рівномірність гальмування доведеться забути
- диски завжди змінюються разом з колодками, тому навіть не до кінця зношені диски краще міняти трохи заздалегідь, якщо є сумніви, що вони «виходять» ще один пробіг колодок.
- про необхідність встановити нові «гальма» свідчить вибірка на диску, яку можна виміряти «глибиноміром» штангенциркуля. У разі литих або кованих дисків з рідкісними спицями проводити вимірювання можна прямо через них. Як правило, автовиробники рекомендують міняти диски, якщо їх товщина зменшилася на 1-1,5 мм з кожного боку. Особливо це стосується вентильованих дисків, у яких більш тонкі «стінки». Конкретні рекомендації по вашій моделі краще дивитися в сервісній документації на автомобіль
- для заміни можуть бути і інші показання – нерівномірний знос, «канавки», биття дисків. Останнє може виражатися в пульсування педалі гальма при натисканні або в вібрації кузова при русі, незважаючи на те що колеса збалансовані, а ступичні підшипники і привода в нормі.
Підготовка до процедури зняття старих і встановлення нових дисків
Незважаючи на те що заміна гальмівних дисків – відносно нескладна робота, інструментів, пристосувань і витратних матеріалів може знадобитися досить багато! Ось їх приблизний список (багато що залежить від моделі автомобіля і конкретної конструкції гальмівних механізмів, особливо неприємні сюрпризи можуть чекати на заднє осі):
- універсальний набір гайкових ключів і торцевих головок
- пристосування для розжимання поршнів супорта (в ряді випадків може бути замінено знімачем підшипників або ступиці, монтуванням або подібним предметом, але краще використовувати спеціалізований інструмент)
- аерозольний балон з очищувачем гальм
- мастило (графітове або літієве)
- в окремих випадках – ударна викрутка (для відвернення гвинтів, що кріплять диск до ступиці)
- для задніх дискових гальм автомобілів концерну VAG – пристосування для загортання поршнів супортів (в екстреному випадку можна виготовити за допомогою болгарки з головки діаметром 28 мм)
Якщо ви бачите, що в будь-якому супорті є перекіс, колодки зношені нерівномірно і т.п. – краще запасіться напрямними супортів і їх пильовиками, скоріше за все, проблема в них.
Іноді напрямні досить просто відчистити від іржі, змастити консистентним мастилом і поставити новий пильовик, однак якщо направляюча погнута, то вихід один – заміна. І куди краще, якщо запчастина буде придбана завчасно – вам не доведеться двічі розбирати вузол.
Приступаємо до роботи!
- Вивісьте вісь, з якою доведеться працювати, будь-яким доступним способом
- Зафіксуйте автомобіль – підставте під фланці порогів підставки, застопоріть будь-яке колесо, що стоїть на землі (а краще – обидва) «черевиками» або відповідними камінням, одним словом – зробіть так, щоб машина ні в якому разі не покотилася. Допускається вивішувати колеса по черзі, але за правилами техніки безпеки не варто працювати з автомобілем, який стоїть тільки на домкраті, потрібна додаткова і більш надійна опора
- Зніміть колеса
- Оцініть стан деталей гальмівної системи. Якщо для ремонту доведеться щось докуповувати (наприклад, гальмівний шланг), то краще виявити це на даному етапі, а не коли все вже буде розібрано і з’їздити на машині за запчастинами не вийде.
- Відкрутіть супорт від скоби, а скобу – від поворотного кулака або цапфи. В одних моделях можна не знімати скобу, в інших – можна зняти тільки супорт, по-третє – потрібно розібрати всю конструкцію, щоб вставити новий диск. Ще раз перевірте стан направляючих пальців – супорт повинен «їздити» по ним плавно, без зайвих люфтів і заїдань, пильовики повинні бути цілими, з-під них не повинно просочуватися мастило. Ущільнення поршнів супорта також не повинні мати тріщин та інших пошкоджень. Не поспішайте виймати з супорта старі гальмівні колодки, вони вам ще знадобляться пізніше.
- Зніміть старі гальмівні диски, відкрутивши колісні напрямні або ударною викруткою викрутивши гвинти кріплення диска до ступиці. Особливу увагу приділіть конструкції задніх дискових гальм – часто перед зняттям задніх дисків потрібно звести колодки ручника, розміщені всередині диска.
- Вийміть з упаковки нові гальмівні диски. Перед установкою їх необхідно очистити від консерваційного мастила і знежирити, для цього рекомендуємо використовувати аерозольний очищувач гальм, що не містить ацетону і похідних хлору.
- Щоб уникнути прикипання гальмівного диска до ступиці, її можна змастити мідним, графітним або літієвим мастилом.
- Повністю розведіть поршні гальмівних циліндрів: вони повинні бути втоплені врівень з корпусом супорта, тому що новий диск не має виробки, яка «вибачала» б зменшений інсталяційний зазор. Навіть при використанні спеціального різьбового або гідравлічного пристосування впирайте його в старі гальмівні колодки – таким чином площа тиску буде більше, а отже – менше шанс пошкодити тендітний поршень або його пильовик. У разі, якщо поршні мають уже згаданий різьбовій механізм доведення, для повного утоплювання в циліндр скористайтеся спецінструментом і закрутіть їх.
- Встановіть в супорт нові гальмівні колодки і зробіть збірку механізму в зворотній послідовності.
Перед початком руху ОБОВ’ЯЗКОВО кілька разів натисніть педаль гальма до кінця – це потрібно, щоб притиснути колодки до диска – і перевірте рівень рідини в бачку.
Перші 250-300 кілометрів уникайте інтенсивних і різких гальмувань – колодки і диски повинні поступово притертися один до одного.