На тлі численних седанів та універсалів, що випускалися в країнах так званого соціалістичного табору, купе Skoda 110R було не лише рідкісним, а й приємним винятком з правил. За цю винятковість свого часу вона отримала гучне прізвисько «чехословацький Porsche 911». Але мало хто знає, що ця історія мала продовження! Рівно 40 років тому, 1984 року, почалося серійне виробництво купе під назвою Rapid. Сьогодні ми згадаємо історію розробки та особливості цього автомобіля.
Rapid перший
Перш ніж згадати модель сорокарічної давнини, варто за допомогою уяви перенестись у непростий передвоєнний період, коли автомобіль з такою назвою вперше з’явився у модельному ряді чеської марки.
Skoda Rapid має багате історичне коріння, адже її почали випускати майже 90 років тому. Наприкінці двадцятих років у всьому світі почалася важка економічна криза, що призвело до різкого падіння попиту на дорогі автомобілі. Саме тому навесні 1933 року на ринок вийшла компактна модель Standard 420, яка оснащувалась чотирициліндровим літровим двигуном.
Однак головною революційною особливістю стала принципово нова конструкція рами: замість традиційної лонжеронної сходового типу застосували хребтову, яку кількома роками раніше створив конструктор компанії Карл Хдрличка. Задня підвіска отримала не менш інноваційне рішення – одну поперечну напівеліптичну ресору та півосі, що коливаються. Саме тому маса шасі становила лише 450 кг, а разом з кузовом машина важила лише 750 кг. Роком пізніше в сімействі відбулося поповнення у вигляді більшої моделі 420/421 Rapid зі збільшеною колісною базою та 1,2-літровим 26-сильним мотором. Асортимент кузовів новинки включав також чотиридверні седани та кабріолет.
У 1938-му Rapid модернізували, встановивши 1,6-літровий чотирициліндровий двигун потужністю 42 к.с. Однак машину збирали лише до 1942 року – далі внесла свої корективи Друга світова війна, після закінчення якої виробництво поновилося у 1945-1947 роках. А потім модель зникла з виробничої гами марки майже на 40 років, щоб повернутись у вигляді зовсім іншого автомобіля.
Skoda Garde
У сімдесяті роки минулого століття цей «чехословацький 911» з індексом 110R застарів, так само як й інші моделі з його сімейства. Саме тому державна програма розвитку автомобільної промисловості ЧССР передбачала розробку нової моделі легкового автомобіля цього класу, а для самої Skoda це стало своєрідним відмахом для роботи над новим поколінням задньомоторних автомобілів.
Машину планували запустити у виробництво вже 1974 року. Однак планові дати виходу нової моделі не відповідали реальності хоча б з тієї причини, що підприємство потребувало нових цехів – передусім штампувального та фарбувального. За час роботи прототипи доволі сильно змінилися зовні. Передсерійні зразки вперше продемонстрували на торговому ярмарку в Брно в 1976 році, і нова машина разюче відрізнялася від округлої попередниці з її наївно-зворушливим виразом круглих фар. Вона виглядала сучасно. Втім, потребувала технічної модернізації.
Для того, щоб покращити охолодження та знизити шум, радіатор системи охолодження перенесли вперед (нагадуємо, що мотор при цьому залишався ззаду), що покращило розподіл ваги та дозволило відмовитися від примусового приводу вентилятора, який збільшував не тільки шум, але й навантаження на двигун. Щоправда, таке рішення потребувало збільшення об’єму системи охолодження до 13 літрів, оснащення продуктивнішим водяним насосом і масою патрубків складної конфігурації.
Бензобак «переїхав» у простір за задніми сидіннями, а травмобезпечну рульову колонку забезпечили парою карданних шарнірів. Точне рейкове рульове управління та більш правильна геометрія задніх коліс забезпечили машині кращу керованість у порівнянні з попередницею, адже замість маятникових півосей підвіска задніх коліс являла собою систему з поздовжніми поперечними важелями та віссю, що коливається.
Купе Garde було представлене на Міжнародній машинобудівній виставці у Брно 13 вересня 1981 року. Серійне виробництво розпочалося на заводі у Квасінах на початку жовтня 1981 року. Саме так: Garde не виробляли на основному заводі в Млада-Болеславі, але випускали не тільки в Чехії, а й у Словаччині.
На рубежі 1970-1980-х років у відділі розробок Братиславського автомобільного заводу (Bratislavske automobilove zavody, або BAZ) працювало майже чотири сотні людей. Крім співпраці з вітчизняними брендами, компанія також планувала ліцензійне виробництво іноземних спортивних автомобілів у Словаччині. Наприклад, тут пройшли інтенсивні випробування Alfa Romeo Giulia. У березні 1980 року керівництво BAZ та Skoda підписало контракт на виробництво в Братиславі 80 000 седанів та 17 000 купе щорічно. До речі, спочатку так і було задумано, що на підприємстві, розташованому в Девінська-Нова-Вага, вироблятимуть купе паралельно з заводом у Квасінах. Але середня «тривалість випуску» купе у Словаччині становила півтори машини на день, внаслідок чого за перші два роки тут виробили лише тисячу Garde, а лише до 1984-го випустили близько трьох тисяч купе.
Rapid другий
У 1983 році сімейство 105/120 модернізували, помітно оновивши зовні, а також додали модель 130, встановивши на неї 1,3-літровий 58-сильний мотор і 5-ступеневу коробку передач – той самий силовий агрегат, що можна було зустріти на Garde.
Цікаво, що назву Garde купе носило недовго: виявилось, що на деяких зовнішніх ринках до нього постають питання. За однією з версій, їх негласно висували автовиробники, за іншою – воно було просто не надто милозвучним. Втім, виробник і сам міг передумати та повернути цьому автомобілю історичну назву Rapid.
Хай там як, вдруге автомобіль з назвою Rapid з’явився у виробничій гамі марки у 1983 році. Як і седани, машина отримала новий «вираз обличчя» з більшою оптикою та покажчиками повороту, які заходили на площину крила. Додайте до цього нові бампери, витончений «спойлер» попереду, аеродинамічні повнорозмірні ковпаки коліс, і ви зрозумієте, що за мірками сорокарічної давнини Rapid виглядав не тільки самобутньо, а й доволі ефектно.
Не дивно, що після модернізації та з новим ім’ям купе змогло приносити ЧССР таку бажану валюту. Невисока ціна симпатичної машини сприяла її просуванню у країнах Скандинавії та навіть Великобританії. Звучить майже неймовірно, але на Туманному Альбіоні на той час працювало 220 (!) дилерів Skoda, причому популярності чеської марки сприяли постійні спортивні успіхи марки.
Завдяки невеликій спорядженій масі, яка не досягала і тонни, навіть з не видатним енергопотенціалом (58 к.с.) Rapid міг набрати «сотню» з місця за 18 секунд і досягав максимальної швидкості в 150 км/год, тому підсилювач гальм та інерційні ремені безпеки були тут аж ніяк не зайвими. Порівняно з моделлю 110R середня витрата знизилася на 0,7 літра на 100 км: офіційні дані становили 6,5 л при 90 км/год, 9,2 л при 120 км/год та 8,9 л у міських умовах. Звичайно, це швидше псевдо-, ніж справжнє спорткупе, але в соцтаборі зійти за спортсмена можна було й у подібному вигляді.
Трохи статистики: з 1981 по 1984 рік було випущено 11 179 купе Garde з 1,2-літровим мотором і 4-ступеневою «механікою», з 1984 по 1988-й виробили 22 475 «Рапідів» з 1,3-літровим двигуном. У 1989 році випускалися модифікації Rapid 135 (58 к.с., 1272 шт.) та Rapid 136 (63 к.с., 9708 шт.). А в 1990 році відверто застаріле задньомоторне сімейство повністю замінив передньомоторний та передньопривідний Favorit. Хоча на цьому історія Rapid все ж таки не закінчилася.
Rapid третій
Поворотний момент в історії заводу BAZ настав у травні 1991 року, коли 80% акцій нового спільного підприємства Volkswagen Bratislava перейшло до фірми, яка вже була найбільшим європейським виробником автомобілів. Модернізований та розширений завод почав випускати автомобілі Volkswagen Passat покоління B3, пізніше додавши різні моделі марок Audi, Porsche, Seat та Skoda. Ну а сам Rapid знову «воскрес» у Європі у 2012 році у вигляді п’ятидверного ліфтбека. Тому через 90 років у гамі марки, як і раніше, існує модель з глибоким історичним корінням.