Чому системи допомоги водію погано працюють взимку

Сучасні автомобілі все частіше оснащені системами допомоги, які повинні врятувати нас у складних ситуаціях. Проблема в тому, що коли дорожні умови стають справді складними, більшість з цих систем перестає працювати. Як тоді впоратися? Чи можна цьому запобігти?

Чому «помічники» виходять з ладу взимку?

Ви починаєте рух, і через деякий час на дисплеї автомобіля з’являється серія повідомлень – «помічник утримання смуги руху недоступний, система екстреного гальмування недоступна, помічник при паркуванні недоступний, адаптивний круїз-контроль – обмежена доступність системи, автоматичне дальнє світло – недоступне». Несправність? Не обов’язково. Причиною можуть бути погодні умови.

Річ у тім, що всі ці системи повинні стежити не тільки за тим, що відбувається з автомобілем, а й за тим, що відбувається навколо нього, а для цього їм потрібні дані з датчиків і камер. Вони, своєю чергою, доволі чутливі до складних погодних умов.

Залежно від моделі автомобіля, типу системи та її конфігурації, дані, необхідні для належної роботи систем допомоги, надходять з камери або камер, які розташовані найчастіше у верхній частині лобового скла, з радарних датчиків великої та середньої дальності, які найчастіше встановлені в решітці радіатора, але іноді й в передньому та задньому бамперах, з лідара (лазерний «радар»), з ультразвукових датчиків, розміщених в бамперах та крилах.

Всі ці пристрої інтегровані в кузов настільки, наскільки це можливо. Отже, пересічний водій не має уявлення про те, де і які датчики розташовані та як за ними доглядати.

Чистити від снігу потрібно весь автомобіль

Найголовніше правило у випадку з сучасними автомобілями: якщо ви хочете використовувати системи допомоги, взимку перед початком руху автомобіль необхідно ретельно очистити від снігу. Ні, не тільки вікна та фари. Від снігу та льоду потрібно очистити також решітку радіатора та бампери.

Увага! Очищайте датчики обережно, щоб не подряпати скло або пластикові елементи – замість скребка краще використовувати щітку або спеціальний рідкий розморожувач. В автомобілях преміумкласу виробники часто встановлюють спеціальні нагрівальні елементи, завдання яких – розтопити сніг, що накопичився на датчиках. Однак навіть цього недостатньо для видалення дорожньої солі чи бруду. У дешевших автомобілях навіть легкий мокрий сніг може «засліпити» системи протягом кількох хвилин.

Що робити, якщо з’явилися помилки систем?

Якщо автомобіль починає повідомляти про те, що робота окремих систем може бути обмежена або вони недоступні, це означає, що ми не можемо розраховувати на їх допомогу. У такому випадку, якщо можливо, варто зупинитися в безпечному місці, протерти датчики та переконатися, що вони відновили свою працездатність.

Якщо ж на дорозі є товстий шар сльоти, льоду чи снігу, не видно смуг чи контурів дороги, то, наприклад, системи утримання в смузі руху не мають можливості працювати належним чином, навіть якщо датчики чисті. Іноді, коли замість смуг на дорозі видно переважно сліди інших автомобілів, безпечніше вимкнути систему утримання смуги, щоб автомобіль не намагався триматися слідів інших автомобілів, вважаючи, що це лінії на дорозі.

Під час сильного снігопаду та в ситуаціях, коли на дорозі багато снігу, необхідно також враховувати некоректну роботу систем допомоги при паркуванні. Іноді система реагує надто чуйно – побачивши м’який сніг попереджає про перешкоду або навіть активує екстрене гальмування. А іноді навпаки – машина мчить у замет, без жодного попередження від датчиків.

У будь-якому випадку треба пам’ятати, що всі системи допомоги водію саме тому і мають таку назву, що лише допомагають, а не замінюють водія. Розраховувати, перш за все, треба на себе.

Підпишіться на наш Telegram та Facebook або читайте нас в Google News, щоб нічого не пропустити.