Чому водії не люблять систему «Старт-Стоп»

Дуже рідко трапляється таке, що якась нова функція в автомобілі відразу ж викликала неприязнь у більшості водіїв. Але саме такою стала система «Старт-Стоп». Навіщо вона взагалі потрібна, чому всіх дратує і чи можна її повністю вимкнути?

Як влаштована система «Старт-Стоп»?

У «мізки» автомобіля включено «нейронний зв’язок», який вміє глушити мотор при уповільненні або зупинці автомобіля та заводити його після відпускання педалі гальма.

Пуск найчастіше здійснюється за допомогою стартера або стартера-генератора спеціальної конструкції, але відомі й рішення, коли колінвал починає обертання від спалаху в одному з циліндрів. Для цього форсунка впорскує бензин, а свічка підпалює суміш. Очевидно, що для дизелів подібний спосіб не може бути реалізований.

Двигун при зупинці буде заглушено лише за дотримання низки умов. Зокрема, він має бути прогрітий, а батарея – заряджена. «Старт-Стоп» не спрацює, якщо увімкнені потужні споживачі електроенергії.

Коли є користь від системи «Старт-Стоп»?

Задача у системи одна – економія пального, яке не згоряє під час зупинок. Виробники обіцяють зниження витрат приблизно на 10%. Але таких показників можна досягти лише в особливих, оптимальних для системи умовах – при русі напівпорожнім містом зі світлофорами, що перекривають рух більш ніж на хвилину.

Коли від системи «Старт-Стоп» толку немає?

При русі трасою або міським проспектом без світлофорів користі від системи немає жодної, адже автомобіль взагалі не зупиняється. А при коротких поїздках, особливо взимку, система майже не активуватиметься – просто не встигатиме дотриматися всіх умов.

Чому водії не люблять систему «Старт-Стоп»?

У міському трафіку, особливо в заторах, «Старт-Стоп» може довести до істерики будь-яку людину. Особливо якщо настроєно систему погано, а склад розуму у водія – інженерний.

Слухати, як у тебе раз за разом спрацьовує стартер, пускаючи мотор від сили на десяток секунд, важко: дорога техніка зношується на очах. Скорочується ресурс стартера та зубчастого вінця маховика (якщо «Старт-Стоп» зав’язаний саме на нього). АКБ зазнає постійних коливань напруги від заряду до розряду, що вимагає застосування дорогих батарей AGM збільшеної ємності. А генератор змушений працювати з підвищеним навантаженням, щоб компенсувати втрати енергії на роботу стартера. Особливо це помітно на автомобілях з дизелями, де через більшу ступень стиснення і важкі рухомі деталі стартер споживає більший струм.

І це ще не все! «Старт-Стоп» завдає реальної шкоди поршневому двигуну та агрегату наддуву. У них використані підшипники ковзання, які дозволяють працювати практично без зносу лише за постійного обертання. При цьому вали обертаються в умовах гідродинамічного клину, а механічного контакту між опорою і валом немає. На такому принципі працюють корінні та шатунні шийки колінвала, розподільні вали та вал ротора турбокомпресора.

Після того, як двигун зупинено, вали сідають на опорні поверхні, розігріта олива з малою в’язкістю майже не перешкоджає цьому. Тому кожен пуск двигуна – це зрив однієї металевої поверхні з іншої. При цьому зрізаються чергові мікронерівності валу та отвори, що призводить до їхнього зносу, а тому і до поступового зростання зазору. Виробники намагаються боротися з цим через нанесення спеціальних покриттів на підшипники ковзання, але кожен пуск – це все одно підвищений знос.

Система «Старт-Стоп» призводить і до ускладнення роботи інших вузлів та агрегатів. Доводиться ставити автономний насос у систему охолодження, щоб не пережарити турбокомпресор. А в радіатори кліматичної системи вбудовувати теплоакумулятори, щоб кондиціонер і «пічка» довше працювали на вимкненому двигуні. Все це, разом з посиленими стартерами та АКБ, робить автомобіль дорожчим – як під час покупки, так і в ремонті.

За дослідженнями німецького журналу Auto Bild, деякі автомобілі з системою «Старт-Стоп» допускають затримку при русі зі світлофора на півтори-дві секунди. Це може нервувати власника машини або водіїв, що чекають позаду. Це посилює затори. Ще гірша ситуація, коли потрібно терміново рвонути з місця, щоб уникнути ДТП, а автомобіль «думає». Тому водії й шукають різні способи вимкнути цю систему.

То як відключити?

Автовиробники програмують машини так, щоб функція «Старт-Стоп» активувалася при кожному запуску двигуна. Вимикається ж вона різними способами. Найпростіше, коли є фізична кнопка на панелі приладів. У деяких автомобілях потрібна тривала «подорож» через меню. Але все одно все це працює до першого вимкнення двигуна.

Умертвити систему можна за допомогою китайських «девайсів», які приєднуються до розриву між роз’ємом кнопки і колодкою джгута проводів. У деяких машинах систему вдається дезактивувати, видаливши запобіжник. А власникам автомобілів, у яких доступ до більшості функцій доступний лише через екран мультимедійної системи, потрібно шукати грамотного фахівця з прошивок. І все це, звертаємо увагу, буде несанкціонованим втручанням, якщо йдеться про гарантію на новий автомобіль.

Що ж робити?

На жаль, майже нічого, адже багато сучасних автомобілів вже має цю систему як стандартне обладнання. Перед покупкою автомобіля з системою «Старт-Стоп» оцініть, наскільки «бадьоро» вона працює на цій конкретній моделі, наскільки дорожче коштують запчастини (насамперед АКБ) – і наскільки воно вам взагалі потрібне.

Підпишіться на наш Telegram та Facebook або читайте нас в Google News, щоб нічого не пропустити.