Добре відомо, що «прикурювання» акумулятора дозволяє завести двигун, але не забезпечує підзарядку батареї. Вона як була розрядженою, так і залишиться – для повного заряджання їй потрібен певний час.
Основних варіантів для заряджання акумуляторної батареї два. Перший – це дістатися пункту призначення, де й під’єднати АКБ до зарядного пристрою. Другий – зарядити батарею на ходу від штатного генератора. Для цього завжди рекомендували виїхати кудись на трасу та поїздити на підвищених обертах, розкрутивши генератор як слід, щоб його струм при цьому зріс і прискорив заряджання. Але чи така справедлива остання порада, як здається?
Генератори старих та сучасних автомобілів
Ще пів століття тому всі фахівці стверджували, що нормальне заряджання АКБ можливе лише при їзді зі швидкістю понад 60 км/год на підвищених обертах, рівною дорогою і без зайвого навантаження. Логічно: при низькій частоті обертання колінвала генератор не видасть необхідну енергію, а тому батарея буде лише розряджатися. Окремо стверджувалося, що це особливо актуально в холодну пору року.
І справді, на автомобілях тієї епохи так званий енергетичний баланс бажав кращого. Однак будь-які сучасні автомобілі в цьому плані набагато практичніші. Якщо не брати до уваги якісь ненажерливі нештатні аудіосистеми, здатні перевантажити будь-яке можливе джерело живлення, то їх потужні генератори забезпечують нормальне живлення всіх штатних енергоспоживачів.
Пряма передача генератора
Для чого потрібна пряма передача генератора? Напруга АКБ у непідключеному стані – приблизно 12,6 В. Якщо генератор забезпечує перевищення цієї напруги під час роботи двигуна на мінімальних обертах холостого ходу, то АКБ заряджається. Але при цьому в мережі не буває ні 20, ні 30 В – в кращому випадку 14 В з хвостиком. За цим слідкує реле-регулятор. Тому заряджання АКБ завжди здійснюється за постійної напруги.
Сила струму залежить від рівня розрядженості батареї, але швидкість руху автомобіля на цей процес практично не впливає. У граничних обертах генератора потреби теж немає: 14 вольтів він видасть завжди.
Робота генератора взимку
Пора року теж не має відношення до цієї проблеми. Вплив зими зводиться до того, що на морозі батарея втрачає можливість приймати заряд з нормальною швидкістю, тому процес заряджання дещо затягується. Але і в цьому випадку їзда на великій швидкості проблему не вирішить. Батарея буде нормально заряджатися лише після того, як зігріється.