Чи варто відключати систему EGR в автомобілі

Деякі автовласники впевнені, що система рециркуляції відпрацьованих газів (EGR) не тільки марна, але й шкідлива для автомобіля, тому її можна і потрібно відключити. Чи це так насправді?

Система рециркуляції відпрацьованих газів позначається англійською абревіатурою EGR (Exhaust Gas Recirculation). Принцип її роботи – повернення відпрацьованих газів (ВГ) в камеру згоряння для зниження температури в циліндрі.

Система EGR може мати два виконання:

  • з внутрішньою рециркуляцією, що забезпечується підбором та регулюванням фаз газорозподілу.При цьому на певних режимах частина ВГ залишається в циліндрі;
  • із зовнішньою рециркуляцією, що здійснюється керованими клапанами.

Оскільки на перше виконання можна вплинути тільки втручанням в конструкцію і налаштування двигуна, тут ми будемо говорити про зовнішню рециркуляцію. Тим більше, що безліч суперечок у середовищі автовласників йде саме про таку систему.

Принцип роботи

Система зовнішньої рециркуляції являє собою трубопровід, що забирає частину ВГ з випускної системи й направляє їх на впуск двигуна. Потік газів може відкривати, закривати та регулювати клапан EGR.

Навіщо знижувати температуру?

Висока температура при згорянні пального та робочому ході корисна з погляду підвищення ККД. Однак надто високі температури, притаманні сучасним двигунам, можуть пошкодити ряд деталей двигуна, таких як випускні клапани та каталітичний нейтралізатор. Великі температури в камері згоряння можуть призводити до ранньої та сильної детонації бензинових двигунів. Зрештою, за високої температури відбувається реакція азоту з киснем, що веде до викидів вкрай шкідливих сполук NOx.

Надійним способом зниження температури стало розведення свіжого заряду в циліндрі відпрацьованими газами. Не дивуйтеся, що подача начебто гарячих ВГ знижує температуру. Річ у тім, що це газ, нездатний реагувати з киснем, і водночас заміщає собою частину свіжої суміші.

Як це працює у дизельному двигуні?

EGR працює при невеликих навантаженнях, коли спостерігається надлишок кисню. При максимальних режимах рециркуляція вимикається. З системою EGR можна встановити менший кут випередження упорскування пального, що робить роботу двигуна тихішою, м’якшою і з меншою вібрацією. Та й екологічну користь ніхто не скасовував.

Для підвищення точності регулювання потрібно використовувати клапан зі зворотним зв’язком, що дозволяє плавно змінювати витрати газів. Крім того, ВГ, що мають високу температуру, стали направляти в теплообмінник, де вони підігрівають охолоджувальну рідину двигуна. Це одночасно знижує температуру газів і покращує прогрів дизеля після пуску та при роботі на холостих обертах.

Як це працює у двигуні з іскровим запаленням?

Масове застосування системи рециркуляції почалося з рубежу XX-XXI століть. Вона дозволила знизити насосні втрати, адже на малих режимах дросельна заслінка прикрита – виникає велике розрідження. Подача ВГ сприяла підвищенню ККД, зниженню витрати пального та зменшенню навантаження на деталі двигуна. Корисна й ліквідація детонації.

Страшилки

Деякі автовласники вважають, що рециркуляція газів призводить до засмічення трубки подачі, клапана та впускного тракту товстим шаром нагару. На доказ показують фотографії із забитими чорним олив’яним нагаром клапанами EGR. Але річ у тім, що ВГ не несуть частинок оливи. У справного двигуна на випуску можуть спостерігатися лише дрібні частинки сажі – огляньте випускний колектор справного двигуна. І взагалі, чиста сажа – це частки аморфного вуглецю, по суті, головна складова графітового мастила.

А ось товсті олив’яні відкладення на стінках впускного трубопроводу і на самому клапані утворюються від потрапляння оливи. Причини дві – велика кількість картерних газів у поєднанні з поганою роботою оливовідділювачів і витоку крізь ущільнення турбокомпресора. Тут потрібно не звинувачувати та відключати EGR, а ремонтувати відповідні системи двигуна.

Тому на нових двигунах система EGR працює відмінно, але при пробігу близько 80 тисяч кілометрів вимагає обслуговування, що полягає в демонтажі та промиванні. Далі, за умови застосування якісного пального та моторної оливи, система може прослужити до 150–180 тисяч км. Але якщо систему можна промивати скільки завгодно разів, то ресурс клапана зазвичай обмежений названими вище пробігами.

Розв’язуємо проблему

При виході з ладу клапан можна замінити. А можна видалити EGR одночасно з програмним вимкненням. Канали перекривають надійними заглушками, а із софтом все непросто. Добре, якщо в природі існує такий самий, як у вас, мотор у виконанні без EGR – наприклад, розрахований на країни, що розвиваються. Тоді можна використати прошивку від нього. Інакше потрібне тонке налаштування програми керування двигуном, яке не просто погасить індикатор Check Engine, але й врахує зміни повітря.

Чи варто заздалегідь глушити?

В жодному разі. Заглушивши систему рециркуляції, ви тим самим зіпсуєте роботу злагодженого «оркестру» – сучасні системи керування двигуном можуть не пробачити таких втручань. Буде постійно горіти сигналізатор несправності, мотор може піти «у захист», тобто не видаватиме необхідної потужності та перевитрачатиме пальне. Прості методи типу «стерти помилки по EGR» теж не дадуть правильного результату.

Висновки

Для сучасного дизеля система EGR корисна та необхідна. Вивірене налаштування двигуна на роботу без цієї системи складне і дороге. Бензиновий мотор, спроєктований під систему із зовнішньою рециркуляцією, без неї зможе нормально працювати лише після «заливання» нової програми керування двигуном. Двигуни, які не мають системи зовнішньої рециркуляції, є простішими та зручнішими в експлуатації. Немає системи – немає проблеми.

Підпишіться на наш Telegram та Facebook або читайте нас в Google News, щоб нічого не пропустити.