Гальмівні колодки – важливі елементи системи гальмування транспортного засобу. Стабільність і справність їх роботи визначає безпеку руху. Вибирати компоненти потрібно, враховуючи рекомендації автовиробника. В цьому огляді ми розглянемо основні види та критерії вибору, щоб спростити пошук перед заміною.
Види колодок
Моделі відрізняються по конструкції. Основа – це завжди фрикційний матеріал і металева пластина. До складу фрикційної суміші входить до 10 компонентів, що впливають на характеристики вузла. Від виду металів і процентного співвідношення залежить коефіцієнт тертя.
Враховуючи компоненти та кількість, на ринку можна купити гальмівні колодки чотирьох видів:
- Напівметалічні – 65% займає суміш чорного і кольорового металу. Додатково використовують графіт, необхідний для запобігання приставання колодки до диска, і неорганічні елементи. Мають підвищену твердість, через що швидше стирається гальмівний диск. Показують хороше тепловідведення. Напівметалеві колодки автомобільні небажано експлуатувати при низьких температурах, оскільки робоча ефективність падає.
- Низькометалеві – в складі до 30% металу. Як металеві сплави переважно використовується мідь і сталь. Решта компонентів органічні.
- Органічні – містять до 15% металів. Основним матеріалом виступає органіка-скло, кевлар і вуглець. Набагато м’якше в порівнянні з металевими та низькометалевими, через що швидко зношуються. В процесі зносу утворюється пил, яка може забивати отвори вентиляційних дисків. Працюють тихо і швидко спрацьовують. Не підходять для водіїв, які віддають перевагу агресивному стилю їзди.
- Керамічні – якісні за всіма параметрами, популярні, але дорогі гальмівні колодки. Адаптовані під інтенсивну, регулярну їзду. Основний компонент – керамічне волокно. При виготовленні також використовують кольорові метали та синтетичний каучук. Коефіцієнт тертя стабільний незалежно від температурних та інших умов використання. Стираються повільно і мінімально впливають на знос гальмівного диска. Ідеальні для агресивної міської експлуатації.
Виробники застосовують різні виробничі технології, через що навіть моделі одного виду різних брендів можуть відрізнятися за технічними характеристиками. При цьому конструкція завжди включає однакові елементи.
Гальмівна колодка складається з:
- Металевого каркаса.
- Антикорозійного покриття.
- Протишумного покриття.
- Фрикційний матеріал.
- Спеціального підшару – виконує різні функції в залежності від виробничої технології.
- Клейового сполучного складу.
Основні параметри
Перша і головна характеристика – робоча температура. Для помірно швидкої їзди в межах міста не потрібно дорога модель. Оптимальне рішення – купити гальмівні колодки, які витримують температуру в межах 300-350℃. Високі температури – до 900℃ – повинні витримувати тільки гоночні автомобілі. Орієнтованість на роботу при високій температурі помітно підвищує вартість колодок, але в умовах міського руху така покупка марна.
Наступний момент – коефіцієнт тертя. Нормальний показник для стандартних експлуатаційних умов — 0,3-0,5 одиниць. Якщо купувати колодки на вторинному ринку, значення можуть бути нижче — 0,25-0,35 одиниці. Цього все одно вистачить, щоб швидко загальмувати при неагресивній їзді.
Вибираючи гальмівні колодки, потрібно завжди орієнтуватися на такі моменти:
- Склад суміші або марка і серія повинні збігатися з характерними для гальмівних дисків. Це допоможе уникнути сторонніх звуків після заміни.
- Відповідна категорія – це можуть бути колодки, що поставляються на конвеєр або йдуть на ринок автозапчастин. Конвеєрні моделі оригінальні й відповідають експлуатаційним стандартам. Ринкові – це неоригінальні моделі, які простіше знайти в магазинах через знижену ціну. Вартість знижується внаслідок застосування менш ніж якісних матеріалів, але при виборі сертифікованого виробника ризиків не буде.
- Манера їзди та умови використання.