Історія Jeep Cherokee – від народження до сьогодення

Jeep Cherokee – це легендарний американський позашляховик, на рахунку якого багато рекордів, пригод та досягнень. Його життєвий шлях почався в середині 70-х років минулого століття і, мабуть, не закінчиться ніколи. Сьогодні згадаємо його історію.

Jeep Cherokee (SJ)

У 1967 році, коли було припинено випуск тридверної версії повнорозмірного позашляховика Jeep Wagoneer, у модельному ряді компанії утворився пролом, який треба було чимось заповнити. Маркетологи Jeep прорахували, що найкращим варіантом буде великий позашляховик «спортивної спрямованості». Так 1974 року з’явився оригінальний Jeep Cherokee. Рекламна брошура тоді називала його Sport Utility Vehicle – і, наскільки відомо, це було перше в історії використання терміна SUV, яким зараз називають ледь не всі позашляховики та кросовери.

Jeep Cherokee (SJ)
Jeep Cherokee (SJ)

До 1977 року Cherokee пропонувався виключно у тридверному варіанті, але пізніше з’явилася ще й п’ятидверна версія. Машина була доступна в декількох комплектаціях та з двома варіантами колії – вузькою та широкою. Двигуни були шести- і восьмициліндровими, причому робочий об’єм V8 міг сягати 6,6 літра. Привод вже в базовому виконанні був повним, причому через особливості роботи роздавальної коробки в трансмісії QuadraTrac автомобіль не можна було проганяти динамометричним стендом.

Виробництво оригінального Cherokee тривало до 1983 року. Крім США воно здійснювалося в Аргентині, Мексиці та Австралії.

Jeep Cherokee (XJ)

Cherokee другого покоління відрізнявся від оригіналу як небо і земля – головним чином тому, що новий Cherokee став першим автомобілем Jeep за багато років, у якому було реалізовано принципово інший дизайн. Позашляховик зменшився у розмірах, але в плані «спортивності» навіть додав – завдяки кузову, що несе, який замінив собою рамну конструкцію. Тому проспекти продовжували рясніти словосполученнями Sport Utility Vehicle.

Jeep Cherokee (XJ)
Jeep Cherokee (XJ)

Мотори Cherokee XJ теж були новими. З лінійки випали V-подібні «вісімки», зате з’явилися рядні «четвірки» – базовим був 2,5-літровий силовий агрегат, який видавав 105 к.с. потужності. Він став останнім карбюраторним мотором, пропонованим для легендарного позашляховика.

Починаючи з другого покоління Cherokee став постачатися до Європи, де мав непоганий для американської машини попит, а життя своє закінчив у Китаї як BAW Qishi. У Піднебесній машина випускалася до 2014 року. Попри відсутність рами, автомобіль мав попит та успіхи у ралі-рейдах.

Jeep Grand Cherokee (ZJ)

Наприкінці 1980-х керівництво компанії дійшло висновку, що Cherokee хоч і робить хорошу касу, але є надто утилітарним і потребує розкішної версії. А тут ще й Jeep Wagoneer просився на пенсію. У результаті вдалося одні ударом вбити двох зайців – розв’язанням проблем став Jeep Grand Cherokee, який дебютував у 1992 році. Машина мала електроннокеровану систему повного приводу, шкіряний салон, клімат-контроль, бортовий комп’ютер, подушку безпеки водія – не дивно, що Grand Cherokee став популярним у тих, хто гроші особливо не рахував.

Jeep Grand Cherokee (ZJ)
Jeep Grand Cherokee (ZJ)

При зовнішній схожості зі звичайним Cherokee, версія Grand була більшою з усякого погляду – і за довжиною колісної бази, і за ціною, і за об’ємом двигунів. Grand Cherokee пропонував улюблені американцями V8 об’ємом до 5,9 літра. Виробництво першого покоління Grand Cherokee було закінчено 1998 року – за три роки до того, як у США перестали випускати його брата у кузові XJ.

Jeep Grand Cherokee (WJ)

З кінця XX століття Jeep вирішує розвести моделі Cherokee та Grand Cherokee: Cherokee став компактним позашляховиком для молоді, а Grand Cherokee – респектабельною машиною для тих, у кого життя вже налагоджене. Друге покоління «Гранда» з’явилося у 1998 році та не дуже зовні відрізнялося від попередника. З усім тим, з погляду механіки та електроніки відбулися відчутні зміни, адже суперники в особі Ford Explorer та Chevrolet Blazer теж не спали.

Jeep Grand Cherokee (WJ)
Jeep Grand Cherokee (WJ)

Позашляховик отримав потужніші та економніші силові агрегати на вісім, шість і навіть п’ять циліндрів (рядна «п’ятірка» Jeep дісталася від Mercedes-Benz), а також повноприводну трансмісію QuadraTrac другого покоління з вільними диференціалами передньої та задньої осі. З цікавих електронних «фішок» можна відзначити систему HomeLink (віддалений доступ до керування гаражними дверима, який можна синхронізувати з трьома різними воротами), двозонний клімат-контроль, Jeep Memory System (система, що запам’ятовує налаштування сидінь, дзеркал та радіо для двох профілів), а також Blutooth-протокол. В Америці випуск покоління WJ був припинений у 2004 році. В Китаї, де випускався Beijing Jeep 4000 Grand Cherokee, – 2006-го.

Jeep Cherokee (KJ)

Молодший Cherokee, який почав випускатися з 2001 року, змінився куди сильніше. Настільки, що на батьківщині навіть продавався під іншим ім’ям – Liberty. Зовні машина явно відсилала до історичних моделей, таких як Willys MB та Wrangler, проте технічно була цілком сучасною. Саме з поколінням KJ модель Cherokee вперше отримала рейкове кермо. Під «оболонкою» також відбулися важливі зміни.

Jeep Cherokee (KJ)
Jeep Cherokee (KJ)

Відтепер Cherokee почали пропонувати як з постійним, так і з повним приводом, що підключається. Двигуни майже повністю стиснулися до 4-циліндрових варіантів – пропонувався лише один бензиновий двигун V6 об’ємом 3,7 літра. Щоб автомобіль мав кращий попит в Європі, Cherokee отримав два турбодизелі VM Motori зі змінною геометрією крильчатки турбіни, що, втім, не сильно вплинуло на рівень продажів. Натомість американській поліції легкий і недорогий позашляховик припав до душі. Та й у прокатних компаніях Америки Liberty був дуже популярний.

Jeep Grand Cherokee (WK)

Покоління WK розроблялося компанією Jeep п’ять років, а його дебют відбувся у 2004 році на автосалоні в Нью-Йорку. Крім радикально нового дизайну, позашляховик отримав повністю незалежну передню підвіску, а також систему повного приводу Quadra-Drive II з роздавальною коробкою New Venture Gear NV247. Освіжилася лінійка силових агрегатів – наголос відтепер робився на мотори V8.

Jeep Grand Cherokee (WK)

Але головною новацією була поява SRT8. Головним чином через двигун V8 HEMI з напівсферичними камерами згоряння. На першому SRT8 його потужність становила 431 к.с., які виходило зняти з 6,1 літра робочого об’єму. До контрольної «сотні» такий Grand Cherokee розганявся менше ніж за 5 секунд, а максимальна швидкість доходила до 275 км/год.

Jeep Cherokee (KK)

Оскільки до кінця першого десятиліття XXI століття у Jeep з’явилися компактніші моделі, на кшталт Patriot та Compass, Cherokee знову зробили масивнішим, щоб той «не пожирав» своїх молодших братів. Фактично нова машина, яку презентували у 2007 році, була замаскованим Dodge Nitro, що сподобалося далеко не всім. Кузов КК став останнім Jeep Liberty для американського ринку – починаючи з наступного покоління історичне ім’я Cherokee повернулося до Америки.

Jeep Cherokee (KK)
Jeep Cherokee (KK)

Двигунів у нового на той момент Cherokee було небагато – 2,8-літровий турбодизель та 3,7-літровий бензиновий V6. Вже в базі Cherokee йшов з системою стабілізації, що запобігає перевороту, протибуксувальною системою, ABS та чотирма подушками безпеки. Але в гонитві за електронікою інженери знехтували якістю – ледь не всі Cherokee KK, продані в США, потрапили під відкличну кампанію через браковані важелі задньої підвіски, які швидко іржавіли.

Jeep Cherokee (KL)

А потім історія пішла іншим шляхом. Cherokee покоління KL був створений вже у рамках концерну Fiat-Chrysler. Відтоді він став не агресивним позашляховиком, а молодіжним кросовером, який віддає перевагу міському життю. Випередивши модні тенденції, машина отримала двоповерхову оптику з тонкими смужками денних ходових вогнів. Новим клієнтам таке рішення сподобалося, а ось старожили від цього скаженіли.

Jeep Cherokee (KL)
Jeep Cherokee (KL)

Важливо, одначе, що Cherokee зберіг непогані здібності з подолання бездоріжжя. Версія Trailhawk вже з заводу хизується позашляховими шинами, іншими бамперами з відкритими «вухами» і збільшеним кліренсом. А трансмісія Active Drive Lock має не лише блокування заднього диференціала, а й знижувальну передачу.

Після рестайлінгу 2018 року обличчя Cherokee стало консервативнішим, але не силові агрегати – більшість з них представлена ​«четвірками» від FIAT. Причому в початкових комплектаціях двигун передає тягу тільки на передню вісь. Колись власникам Jeep про це страшно було навіть подумати. Але і це все виявилося проміжним етапом для Cherokee. Тепер маркою Jeep володіє величезний концерн Stellantis і нове покоління моделі буде геть іншим як візуально, так і технічно.

Підпишіться на наш Telegram та Facebook або читайте нас в Google News, щоб нічого не пропустити.