Навіщо і коли перевіряти рівень ATF в автоматичній коробці передач

Засмикалася автоматична коробка передач, зашуміли фрикціони, передачі включаються з пробуксовуванням? Ймовірно, ви проґавили рівень трансмісійної рідини (ATF – Automatic Transmission Fluid). Про те, як його перевірити та в яких випадках це треба робити обов’язково, детально розкажемо нижче.

Незалежно від того, наскільки глибоко хтось застряг у полоні наївних уявлень про технологічні досягнення сучасних автоматичних трансмісій, періодично перевіряти рівень ATF все одно доведеться. І робити це треба не коли вже грім гримнув, а регулярно. Тому що, як і всі технічні рідини в автомобілі, трансмісійна має властивість кудись подітися, через що в рази прискорюється зношування компонентів АКП і виникає необхідність дорогого ремонту.

Крім того, завдяки недбайливим механікам і різноманітним неполадкам в системі охолодження в ATF ще є прямо протилежна властивість збільшуватися в обсязі. Втім, давайте про все послідовно.

Навіщо перевіряти рівень трансмісійної рідини

Амбіції автовиробників, так само як і виробників агрегатів, сильно різняться. Але на щедрі маркетингові спокуси ведуться всі. І саме маркетинг, а не здоровий глузд, заповнює рядки сервісних книжок та інструкцій з експлуатації, вписуючи туди іноді зовсім безглузді речі. Тому кожен власник автомобіля з «автоматом» повинен засвоїти: що б не було написано в мануалі та які б радості йому не обіцяли виробники у своїх інструкціях, перевіряти рівень ATF все одно необхідно. І робити це треба на регулярній основі.

Трансмісійної рідини стає більше, коли при її заміні механіки некоректно (наприклад, за гарячою міткою на холодному двигуні) виставили рівень, і після прогріву мотора вона значно збільшилася в об’ємі.

Також збільшення об’єму ATF відбувається, якщо в системах з поєднаними радіаторами охолодження пробиває прокладки або перегородки теплообмінника, і антифриз починає змішуватися з трансмісійною рідиною. Це дуже серйозна проблема, на яку, щоб уникнути катастрофічних пошкоджень агрегату, реагувати треба негайно.

Зниження рівня рідини говорить про те, що вона десь витікає, а не вигоряє, як іноді відбувається з моторною оливою. Виною тому часто стає сильне зношування прокладок і ущільнень, що особливо характерно для уживаних машин. Проблема в тому, що часто витікання можуть бути настільки нікчемні, що під машиною або на елементах конструкції не з’являється навіть ледь помітних цяток. Втім, навіть якщо ледве помітні і є, їх часто не помічають. Однак згодом втрати досягають критичної межі, і запускаються незворотні деструктивні процеси. У зоні особливого ризику є різноманітні сполучення, сальники валів, ущільнення картера.

Періодичність перевірки трансмісійної рідини

Сьогодні вже нікого не змусиш контролювати рівень технічних рідин і справність світлових приладів щоранку перед початком руху. Проте певні заходи, зокрема щодо рівня ATF, виконувати необхідно. Щоправда, щодня контролювати рівень трансмісійної рідини зовсім не обов’язково.

Як показує практика, оптимальним періодом для цих перевірок на вже не нових, але й не зовсім старих автомобілях можна назвати пів року. Тобто, на початку кожного сезону – теплого або холодного – героїчно зібравши волю в кулак і озброївшись певним знанням (яким ми поділимося трохи пізніше), сумлінному автовласнику слід витратити не більше пів години на знайомство з вмістом картера.

Але це за умови, що коробка працює нормально, без сторонніх звуків або диких ривків, а під автомобілем або в моторному відсіку в зоні видимості відсутні підтікання рідин.

Небезпечні симптоми

Якщо коробка брикається, стогне і скиглить – перевірку рівня ATF необхідно провести негайно. Серед найбільш характерних ознак його порушення можна назвати такі:

Затримка увімкнення передачі

Одним з найпоширеніших симптомів низького рівня трансмісійної рідини є затримка при перемиканні передач. Якщо ви помітили, що для переходу з режиму Р в режим D або R потрібно трохи більше часу, швидше за все, рівень ATF знизився. Такі затримки виникають через те, що рідини недостатньо для створення тиску, необхідного для швидкого перемикання передач.

 

Надлишок ATF теж може викликати проблеми з перемиканнями – вони стануть різкішими та грубішими.

Прослизання при перемиканнях

Прослизання – ще одна ознака того, що в трансмісії мало або занадто багато ATF. Коли коробка буксує, вона важко утримується на вибраній передачі або несподівано перемикається на іншу. Це відбувається через те, що тиску трансмісійної рідини недостатньо для коректного включення та підтримки передач.

Перегрів трансмісії

Нестача ATF може призвести до перегріву трансмісії. Трансмісійна рідина допомагає розсіювати тепло, і без достатньої її кількості АКП перегрівається. На багатьох сучасних автомобілях у цьому випадку з’являється або аварійне повідомлення, або спеціальна індикація.

Незвичайні звуки

Якщо ви чуєте дивні звуки – наприклад, скрегіт або виття при розгоні та гальмуванні, клацання при перемиканні швидкостей і тому подібне, це може бути ознакою як низького, так і занадто високого рівня трансмісійної рідини. Ці звуки часто виникають через підвищене тертя між внутрішніми компонентами коробки.

Сигнальна індикація

Більшість сучасних автомобілів оснащені датчиками, які контролюють роботу різних систем, зокрема трансмісії. Якщо рівень трансмісійної рідини падає, на панелі приладів може спалахнути індикатор несправності трансмісії або класичний Check Engine. Цей індикатор також може вказувати на інші проблеми, пов’язані з коробкою, тому при його активації краще не займатися самодіяльністю, а відвідати автосервіс.

Запах гару

Характерний запах гару також може вказувати на порушення рівня ATF. Такий запах зазвичай виникає через горіння трансмісійної рідини внаслідок надмірного нагріву, викликаного збільшеним тертям між компонентами трансмісії.

Спінювання

Надлишок трансмісійної рідини часто призводить до спінювання, яке погіршує здатність ATF змащувати та охолоджувати компоненти коробки. До того ж спінювання знижує в’язкість рідини та погіршує її здатність підтримувати необхідний гідравлічний тиск, наслідком чого стає нестабільність перемикання передач та прослизання.

Витікання та пошкодження ущільнень

Надмірний рівень трансмісійної рідини може створювати надмірний тиск на ущільнення трансмісії та викликати витікання. Наслідком цього є пошкодження інших компонентів, у тому числі електричних з’єднань і датчиків, а також загальне погіршення роботи АКП.

Визначити витікання саме ATF часто можна за кольором: зазвичай він червоного або червонувато-рожевого відтінку.

Перевірка рівня трансмісійної рідини

З перевіркою рівня ATF може виникнути декілька аспектів. Наприклад, щодо регламенту проведення цієї перевірки за наявності щупа і, відповідно, доброї волі виробника автомобіля або АКП на те, щоб автовласник міг туди залізти в принципі. У різних брендів регламенти різняться. Загалом процедура у всіх стандартна, але деякі особливості є.

Це, зокрема, температура двигуна. Всі вимагають, щоб контроль виконувався на прогрітому моторі, який працює на холостому ході, але температурні межі можуть змінюватися в доволі широких діапазонах.

І врахуйте, що на щупі завжди дві позначки – Hot та Cold. Це не як на щупі моторної оливи – верхній та нижній рівень, і треба десь приблизно посередині. Це чіткі рівні для прогрітого та холодного двигуна. Повторимося: найкоректніше через конструкційні особливості АКП проводити перевірку на прогрітому моторі.

А ще є такі хитруни, як Subaru або деякі інші виробники, які обдурили всіх і написали: щупа немає, не переймайтеся, їдьте до дилера. Однак панікувати від того, що ви ніколи нічого не дізнаєтесь, не варто. Якщо є технологічні отвори для заливання та зливу ATF, значить, ознайомитися зі вмістом картера коробки теж можна. У цьому випадку треба акуратно відвернути пробку заливного отвору при дотриманні всіх умов перевірки з щупом – прогрітий мотор, холостий хід та інше. Якщо звідти потекла ATF, це означає, що рівень в нормі.

Діагностика стану трансмісійної рідини

Насамкінець декілька слів про те, на що слід звернути увагу під час перевірки рівня трансмісійної рідини. Це колір, консистенція та запах. Здорова ATF повинна мати червоний або рожево-червоний відтінок. Невелике відхилення в потемніння допускається. Але якщо рідина набуває темно-коричневого або взагалі чорного кольору – міняти її треба негайно, тому що вона повністю деградувала.

Також передумовами заміни ATF служать запах гару, зміна консистенції та наявність сторонніх включень.

Підпишіться на наш Telegram та Facebook, щоб нічого не пропустити.