Відома «гаражна мудрість» говорить: «Періодично під час поїздок трасою потрібно «прожарювати» двигун рухом на високих обертах. Подібна процедура дозволяє очистити двигун, додати йому потужності та навіть знизити у майбутньому витрату пального». Невже це правда? Нумо розбиратися!
Чому небезпечно постійно їздити на малих обертах
Сучасні автоматичні коробки передач дозволяють двигуну працювати при високих навантаженнях на малих обертах. А ті водії, хто користується механічною коробкою передач, намагаються не допускати роботу двигуна на високих обертах, оскільки вважається, що через це силовий агрегат швидше зношується.
Через це власники автомобілів з механічною трансмісією намагаються перемикатися на підвищену передачу якомога раніше. Власники автомобілів з «автоматом» намагаються не натискати різко на педаль газу. Водії машин з варіатором намагаються за будь-якої швидкості руху забезпечувати обертання колінвала не більше 2000 об/хв.
Однак ці заходи не продовжують термін служби двигуна. При таких режимах експлуатації деталі кривошипно-шатунного механізму зазнають підвищених навантажень. Зростає тиск поршнів на стінки циліндрів. Також слід враховувати малу продуктивність оливного насоса за невисоких обертів. В результаті антифрикційний шар на поршнях і вкладках колінвала швидко стирається. Далі з’являється люфт поршнів у циліндрах, що призводить до необхідності капремонту двигуна.
Якщо є бажання продовжити термін експлуатації двигуна, все ж варто давати йому як то кажуть у народі «під зад». Періодична робота на підвищених обертах сприятиме очищенню від нагару свічок запалювання та камер згоряння. Великий обсяг вихлопних газів, що може утворюватися лише за високих обертів двигуна, забезпечить очищення деталей турбіни.
До речі, пенсіонерська манера водіння машини з турбованим двигуном погана ще й тим, що розташовані в турбіні керований сопловий апарат і перепускний клапан не працюють при низьких обертах двигуна. І від цього вони згодом втрачають рухливість.
Взимку двигун часто експлуатується непрогрітим, і це посилює ситуацію. У картері двигуна утворюється конденсат. Він поєднується з моторною оливою, через що вона втрачає свої змащувальні властивості. З цієї причини двигуни взимку потребують «прожарювання» після прогріву для випарювання непотрібної вологи. Але робити це краще у дні відлиги.
Виходить, що періодично давати двигуну попрацювати на підвищених обертах корисно? Так. Але тільки не на нейтральній передачі, коли двигун не навантажений. По суті, він крутить сам себе і навісне обладнання, хоча інженерами передбачалося, що такі оберти триматимуться лише за великих навантажень. Тому для «прожарювання» потрібно виїжджати на трасу.
Як правильно «розганяти» двигун
Потрібно вибрати сухий погожий день і виїхати на пряму багатосмугову трасу, де дозволена швидкість становить 110 км/год. Їхати потрібно, підтримуючи оберти двигуна на рівні 5000 об/хв протягом 30 хвилин, а краще годину. Це можна робити на швидкості приблизно 100 км/год, не на найвищій передачі.
Для автомобіля з «автоматом» треба вибрати ручний режим перемикання. Не варто боятися: електроніка не дасть вам загнати стрілку тахометра далеко в «червону зону». Відповідно, трансмісія та двигун не постраждають.
Так само треба вчинити й з варіатором. Слід перевести селектор у режим ручного керування передачами. Потім вибрати ту, під час руху на якій двигун триматиме 5000 об/хв, а швидкість автомобіля становитиме 100 км/год. Потрібно бути готовим до підвищеної витрати пального в процесі такого «прожарювання» двигуна. Але його продування та очищення того варті.
Висновок
У міфі про чищення двигуна за допомогою високих обертів є частка правди. Іноді це корисно. Робити це потрібно через кожні 2-3 тисячі кілометрів пробігу. І обов’язково під навантаженням (на трасі). Якщо ж ви не прихильник низьких оборотів у повсякденних поїздках і перемикаєтеся, коли двигун розкрутився до 3500-4000 об/хв, то ці рекомендації не для вас. Ви й так не даєте двигуну закиснути.
На жаль, але визначити, що завдяки «прожарюванню» термін експлуатації двигуна збільшився, неможливо. Однак користь від цієї процедури дійсно можна відчути. Робити її можна починати після 30 000 км пробігу.