Якщо стукіт у підвісці або сколи на капоті якийсь час можна не помічати, то з несправностями гальмівної системи жартувати не варто. На що треба звертати увагу?
Використання розумної електроніки в гальмівній системі автомобіля має, по суті, єдину мету – допомогти водієві вчасно й безпечно сповільнитися або зупинитися. Але навіть у найсучаснішій конструкції цілком можуть виникнути проблеми, з якими стикалися ще минулого століття. Адже ефективність гальмування залежить насамперед від справності механічної частини системи. Спробуємо хоча б коротко перерахувати можливі причини поганої роботи гальм.
Важливі дрібниці
Не згадуватимемо про банальності типу негерметичності контуру або повного зношування накладок колодок. Не помітити такі несправності дуже важко. А от, наприклад, про замаслювання робочої поверхні колодок власник цілком може й не підозрювати. Тим часом коефіцієнт тертя між накладкою, яка була в контакті з маслом або гальмівною рідиною, та диском істотно знижується.
Трапляється, що з часом для потрібного ступеня уповільнення доводиться все сильніше тиснути на педаль гальма. Якщо це стало очевидним після заміни колодок, швидше за все, справа у матеріалі, з якого вони зроблені: не всім виробникам вдається знайти оптимальний баланс між м’якістю, достатньою для ефективного гальмування, та твердістю, яка забезпечує зносостійкість.
Можлива інша причина. Добре відомо, що гальмівна рідина гігроскопічна, тобто має здатність поглинати вологу. Здавалося б, будь-яка рідина нестислива, тому критичних наслідків ця властивість мати не повинна. Але під час гальмування виділяється велика кількість тепла. Гальмівна рідина, яка ввібрала вологу, має меншу температуру закипання.При інтенсивному уповільненні вона може локально скипіти з утворенням пари, а ось вже вона стискається чудово. У результаті отримуємо як мінімум «гумову» педаль гальма, як максимум – повну відмову системи.
Дешевше, але гірше
Значною мірою ефективність гальмування залежить від роботи виконавчих механізмів. На жаль, при виборі техцентру для заміни колодок багато хто надає першочергове значення вартості роботи замість якості її виконання.
Найдешевше заміна коштує тим, хто вважає достатнім вийняти з супорта колодки, що зносилися, і вставити нові. Але виробник передбачає й обслуговування механізмів, про що майстри іноді забувають. У результаті гальмівні циліндри часто заклинюють або заїдають при переміщенні. Зусилля притиску колодки до диска виявляється недостатнім, що впливає на ефективність гальм. Але ще гірше, якщо циліндр заклинить у положенні, коли пара тертя перебуває у контакті. Виникне перегрів, який також може стати причиною виходу з ладу підшипника маточини.
Увага, тюнінг!
Іноді спроба покращити гальмівні характеристики автомобіля призводить до прямо протилежного результату. Тюнінгові ательє пропонують, наприклад, встановити дискові гальма замість барабанних. При монтажі оригінальних комплектів зазвичай проблем не виникає, а ось продукція сторонніх виробників – інша справа. Після її встановлення порушується баланс гальмівних сил передньої та задньої осей, внаслідок чого автомобіль може набути схильності до занесення (за відсутності ABS та надмірного гальмівного зусилля на задніх колесах) або просто недостатньо ефективно сповільнюватися.
Інша популярна схема з розряду «хотіли як краще…» – заміна штатних гальмівних дисків карбоновими. Безумовно, така модернізація принесе користь на гоночній трасі, але в місті вона безглузда. Основна перевага карбонових дисків – відмінна стійкість до перегріву, який на звичайних дорогах при справних механізмах малоймовірний. До того ж спортивна пара «колодка-диск» працює максимально ефективно лише за певних температур, тобто вимагає значного попереднього прогріву.