З 1 липня так зване «нульове» розмитнення транспортних засобів, яке було введено під час дії воєнного стану, скасовано. Що робити тим, хто встиг купити автомобіль, наприклад, у Польщі, але не встиг його безплатно розмитнити?
Існує кілька варіантів розв’язання цієї проблеми, пояснює Юлія Риковська, керівниця компанії WEST AUTO HUB, яка є учасником Інституту досліджень авторинку:
- Залишити авто у Польщі. Тут можна або продати його, або залишити на стоянці (вартість – 20 злотих за добу).
- Оформити реекспорт, тобто вивезти авто назад за кордон без розмитнення.
- Передати на склад митниці або СТЗ для тимчасового зберігання. Це допоможе виграти час та зібрати кошти на розмитнення.
- Віддати на користь державі. Автомобілі зараз дуже потрібні нашій армії.
- Розмитнити за звичайною процедурою, сплативши у повному розмірі всі митні платежі.
Експерти Інституту досліджень авторинку впевнені, що скасування безплатного розмитнення «заморозить» імпорт вживаних авто з-за кордону та призведе до підвищення цін на автомобілі в Україні. Більшість автомобілів вартістю до $5000 (а саме в таких машинах є найбільша потреба) розмитнювати за «новими-старими» ставками не буде жодного сенсу. Акцизний збір на ввезення таких авто може складати 200-300% від їх вартості, що економічно невигідно. Тому замість десятків тисяч ввезених вживаних легковиків у місяць, імпортуватимуть лише кілька тисяч, а замість додаткових надходжень бюджет отримає лише втрати.
У разі, якщо в системі нарахування митних платежів не буде змін, надалі імпортуватимуть в незначній кількості лише такі категорії вживаних авто:
- Авто з Америки. Нижча ціна машини «там» у порівнянні з європейським ринком робить такий крок все ще більш-менш вигідним. Окрім того, є значна частина транспортних засобів, які вимушено «застрягли» в Європі через тимчасову зупинку українських портів.
- Дорогі автомобілі. Йдеться в основному про автомобілі віком до 5 років та преміумсегмент. Оскільки податки на такі авто складають лише 35-40% від їх вартості, їх ввозитимуть і надалі.
- Електромобілі. На авто з електричним двигуном залишився єдиний платіж: акциз, що становить 1 євро за кіловат батареї. Збір до пенсійного фонду на електроавто з 1 липня скасували одночасно зі скасуванням «нульового» розмитнення.
- Вантажівки, автобуси та спецтехніка. Кількість імпорту цих категорій транспорту завжди була значно меншою у порівнянні з іншими, проте потреба в них залишається високою.
Ситуацію могло б виправити «розмитнення в смартфоні» за допомогою «Дії», впевнений голова Інституту досліджень авторинку Станіслав Бучацький. Основна перевага цього механізму – прогнозованість вартості розмитнення авто, а також швидкість та зручність. Попри те, що формула в «Дії», це не «нульове» розмитнення, а в середньому від 5% до 70% від вартості авто в залежності від його характеристик, така система могла б влаштувати усі три частини суспільства – громадськість, державу та бізнес.
Скільки може коштувати розмитнення авто за формулою, яку пропонує прийняти Кабмін, можна порахувати за допомогою онлайн-калькулятора.