Що таке детонація у двигуні та як її уникнути

Буває, що під час розгону або під навантаженням водій чує дзвінкий стукіт у двигуні. Це – детонація, яка, скажімо так, нічого хорошого двигуну не несе. Розповідаємо, через що виникає ця проблема та як її уникнути.

У чому причина детонації у двигуні?

Те, що автовласники іноді називають «стукотом пальців», насправді є шум, що генерується ударними хвилями у циліндрі. Детонація – процес мимовільного займання пального від хвилі стиснення.

У бензиновому двигуні пальне повинне підпалюватися в заданій точці та в заданий момент часу – цю функцію виконують свічки запалювання. Але хвиля тиску, яку жене полум’я, потрапляє у вузькі щілини надпоршневого зазору, адже поршень знаходиться майже у верхній мертвій точці (ВМТ) і багаторазово посилюється. Молекули пального стають активними, запускається осередок детонації. Хвиля від нього зі швидкістю до 2500 м/с мчить назустріч вихідному фронту полум’я, породжуючи той самий «стукіт».

Чим небезпечна детонація у двигуні?

Якщо пощастить, то справа обмежиться втратою потужності та зростанням витрати пального. А при несприятливому розвитку подій неконтрольоване вибухоподібне горіння – це прогорілі клапани, виламані перемички поршнів, перевантаження підшипників колінчастого валу. Тобто на горизонті замаячить капремонт.

Що робити, щоб не допустити детонації у двигуні?

Причиною детонації можуть бути надто ранні кути випередження запалення, перегрів мотора (у тому числі внаслідок відкладень), а також неправильне встановлення фаз газорозподілу – надто раннє закриття впускного клапана. Стиснення починається раніше, і до ВМТ тиск кінця стиснення в циліндрі зростає вище, ніж треба. Від цього двигун почне детонувати й за нормальних кутів випередження запалювання. Отже, якщо чуєте нетипові звуки в роботі двигуна, відвідайте СТО.

Дуже поширена причина виникнення детонації – невідповідний бензин, як правило низькооктановий. На сучасних моторах електронний блок управління, відчувши «підміну» посуне кут випередження, наскільки зможе. Не експериментуйте: заправляйтеся бензином, який рекомендує автовиробник, та уникайте «дешевих» ноунейм-АЗС, де замість нормального пального можуть залити «бодягу».

Підпишіться на наш Telegram та Facebook або читайте нас в Google News, щоб нічого не пропустити.