Рознос – це одна з найбільш шокуючих несправностей, до яких схильні дизельні двигуни. Автомобіль стоїть у клубах диму з вереском двигуна – зазвичай до тих пір, поки він не заклинить або навіть не вибухне. Як відбувається рознос дизеля і як запобігти такій несправності? Що робити, коли контроль над двигуном втрачено?
Більше ніколи не куплю дизель – це одна з найпоширеніших реакцій водіїв, які пережили «рознос двигуна». Це, звичайно, перебільшення, адже не кожен дизель приречений на такий драматичний кінець, але це несправність, яка може призвести до нападу паніки у багатьох людей. Практично без попередження під час руху автомобіль починає розганятися, а при переведенні коробки на нейтральну передачу двигун набирає оберти абсолютно неконтрольовано. Багато їдкого диму з-під капота з’являється майже відразу, і навіть виймання ключа із замка запалювання не зупиняє двигун.
Чому відбувається рознос дизеля?
Так званий рознос – типова для дизельних двигунів несправність, при якій двигун починає спалювати значну кількість оливи, яка його змащує. Недарма дизельний двигун ще називають двигуном із запалюванням від стиснення – у нього відсутня система запалювання, а паливно-повітряна суміш запалюється в результаті тиску в камерах згоряння. Однак це може призвести до займання не лише дизельного пального, а й оливи, яка використовується для змащування двигуна. Йдеться не про потрапляння оливи через, наприклад, поршневі кільця в камери згоряння, а про потрапляння оливи в циліндри через систему впуску.
Звідки береться олива у впускному отворі? Найчастіше причиною тому є вихід з ладу турбокомпресора, сальники якого починають пропускати оливу. Коли двигун її засмоктує, оберти різко зростають, навіть коли водій знімає ногу з педалі газу або виймає ключ із замка запалювання. Проблема полягає в тому, що це певною мірою самостійний процес – чим більше оливи у впускному отворі, тим вище швидкість двигуна. Чим вище швидкість двигуна, тим вищий тиск у системі змащення, і тим більше оливи (поки вона ще є у піддоні) надходить до двигуна, що працює на все вищих і вищих обертах.
З кожною секундою такої роботи підвищується температура двигуна і при цьому погіршується змащення – а це смертельна комбінація, яка через деякий час майже неминуче призводить до заклинювання двигуна, а іноді й до вибуху. А якщо на вулиці ще й спека, це може призвести до виникнення вогню в моторному відсіку та поширення його на решту автомобіля.
Що робити, якщо двигун пішов у рознос?
Найкращий спосіб зупинити двигун до того, як він повністю знищиться, це «заглушити» його. Ви можете спробувати перемикнутися на найвищу передачу і відпустити зчеплення, натискаючи на гальмо. Звичайно, є ризик, що зчеплення, двомасовий маховик або коробка передач не витримають такого випробування – але насправді в такій ситуації автовласникові все одно мало що втрачати, тому ризикнути варто. На жаль, цей спосіб працює тільки з механічними коробками передач.
Ще один спосіб, який теоретично повинен зупинити двигун, який пішов у рознос, це блокування подачі повітря, оскільки двигуну для роботи потрібні як пальне, так і кисень. На жаль, якщо у багатьох старих дизелів іноді можна було якимось чином закоркувати повітрозабірник, у нових конструкціях зі складними та важкодоступними пластиковими колекторами це майже неможливо – розрідження настільки високе, що двигун все одно буде всмоктувати повітря.
Запихання ганчірок або інших предметів у впускний отвір теж не допоможе – швидше за все двигун їх просто затягне. Такого роду експерименти ризиковані ще й з іншої причини – двигун, який працює в екстремальних умовах, може будь-якої миті вибухнути.
Як уникнути розносу двигуна?
Перш за все, слід подбати про стан турбокомпресора – використовувати якісні оливи, регулярно їх замінювати та миттєво реагувати при появі ознак зносу, таких як видимі витікання оливи, дим з вихлопу або зміна «звучання» турбіни.
Також варто уважно придивитися до шлангів, що подають повітря у двигун – якщо на з’єднаннях з’являється краплі оливи – це тривожний сигнал. Надмірне використання двигуна, що спричиняє значне виділення вихлопних газів, змішаних з оливою, також може сприяти виникненню цієї надзвичайно небезпечної несправності.