З’явився документ, у якому запропоновано на всіх транспортних засобах встановлювати зимову гуму у певний період, й штрафувати за порушення цієї вимоги. Вивчаємо, чи справді ця ініціатива запрацює.
Отже, згідно з текстом проєкту з 1 листопада по 31 березня на автомобілях з максимальною дозволеною масою до 3,5 тонн повинні бути встановлені всесезонні та/або зимові шини на всіх колесах транспортного засобу. У тому ж календарному періоді на машинах з повною масою понад 3,5 тонни мають використовуватися зимові шини, теж на всіх колесах.
Штраф за експлуатацію транспортного засобу з порушенням згаданих вимог пропонують встановити на рівні 340 гривень, за перше протягом року порушення. За повторне, згідно зі статтею 121 КУпАП, в яку й запропоновано внести зміни – від 850 до 1700 грн, з позбавленням права керування транспортними засобами на строк від трьох до шести місяців або адміністративний арешт на строк від п’яти до десяти діб.
Загалом ініціативу можна вважати слушною, хоча й далеко не першою – подібних спроб вже було декілька, у різному виконанні, десь з прив’язкою до календаря, десь – до середньодобової температури, й з різними варіаціями штрафів за порушення. Та поки нікотра з них не змогла закріпитися у нашому законодавстві.
Важливо, що є істотне зауваження до саме цього проєкту, №8639, й стосується воно транспортних засобів з повною масою понад 3,5 т. Якщо для важких «бусів», чи середньотоннажних вантажівок й мікроавтобусів зрідка можна відшукати саме зимові шини в окремих виробників, хоча здебільшого такі ТЗ круглий рік експлуатуються на всесезонних шинах, то для важчої техніки, де гума встановлюється на диски типу R22,5 (всі «фури», туристичні автобуси тощо), такого варіанту не існує. Там розподіл шин за призначенням відбувається лише за типом осі – для рульової, для ведучих мостів, та для причепів. Окремо є шини для бездоріжжя («кар’єрні») та сільськогосподарських машин. Взимку ж, на окремих ділянках доріг, позначених відповідним знаком (4.21), що передбачено чинними ПДР, на такі ТЗ повинні встановлюватися ланцюги протиковзання.
Тобто, ухвалення цього проєкту саме в тій редакції, у якій документ 19.01.2023 був зареєстрований у Верховній Раді, призведе до того, що з листопада по березень всі великі вантажівки й автобуси або не зможуть пересуватися, або їхнім водіям доведеться сплачувати штрафи та бути готовими до позбавлення водійських прав. Тож наразі документ потребує доопрацювання.