Як правильно користуватися кондиціонером в автомобілі

Кондиціонер давно перейшов з категорії додаткового обладнання в обов’язковий атрибут сучасного автомобіля. Напередодні літнього сезону вирішили нагадати, як правильно та ефективно використовувати систему салонного мікроклімату.

Включайте кондиціонер навіть під час коротких поїздок

Навіть експлуатуючи автомобіль з кондиціонером роками, багато автомобілістів перебувають у полоні дивних стереотипів щодо цієї системи. Один із таких – переконання, що під час міських нетривалих поїздок кондиціонер є малоефективним, оскільки система нібито не встигає вийти на необхідний режим. Ймовірно, ця помилка пов’язана з тим, що багато хто асоціює принцип роботи кондиціонера з принципом роботи обігрівача, де до прогріву рідини тепла можна не чекати.

Однак справний кондиціонер почне подавати холодне повітря до салону практично відразу, тому не потрібно співвідносити його включення з тривалістю поїздки. Можна хіба що застосувати логіку: якщо автомобіль перед поїздкою стояв на сонці, і його салон розжарився, то в перші кілька хвилин поїздки варто опустити шибки, щоб випустити гаряче повітря, після чого закрити вікна та включити систему кондиціювання.

Дозвольте клімат-контролю працювати в автоматичному режимі

Деякі автомобілісти усвідомлено переплачують за клімат-контроль, який автоматично регулює температуру в салоні та перерозподіляє потоки повітря, яке подається таким чином, щоб незалежно від вологості та температури за бортом скло не запітніло. Але при цьому багато хто користується системою в ручному режимі, примусово зменшуючи швидкість вентилятора або змінюючи температуру та напрямок потоків. Мовляв, у режимі AUTO клімат сильно шумить. Однак за такого сценарію втрачається весь сенс автоматичної системи, яка починає працювати як звичайний кондиціонер.

Так, на деякий час після запуску двигуна автоматика справді виводить вентилятор на підвищені оберти, намагаючись охолодити (або нагріти) салон у максимально короткий термін. І в цей момент їй просто не потрібно заважати: як тільки система досягне заданої температури, вона сама зменшить оберти до потрібного рівня, щоб підтримувати встановлену температуру. Потоки при цьому виставляються автоматикою так, щоб уникнути прямої подачі холодного повітря на водія або пасажирів. Ну а в крайньому разі бічні дефлектори можна відвернути від себе, а центральні закрити зовсім.

Подбайте про своє здоров’я

У спекотний літній день завдання кондиціонера – не лише створити комфортну температуру, а й підвищити безпеку: тримати тиск і пульс водія в нормі, адже швидкість реакції у «перегрітого» водія помітно нижча. Однак, прагнучи комфорту, не потрібно забувати про логіку та здоров’я. Навіть влітку не варто опускати салонну температуру нижче 22 градусів, а при забортній температурі понад 30 градусів не допускати, щоб різниця між вуличною та салонною температурою перевищувала 10 градусів, оскільки через великі перепади водій та пасажири можуть застудитися. Така ймовірність особливо велика, коли в охолоджений салон сідає людина, яка провела тривалий час на спеці. Також варто утриматися від прямої подачі холодного повітря в область голови, оскільки на виході з дефлекторів його температура набагато нижча за ту, що вказана на екрані клімат-контролю.

Ще одна «супутня» функція системи кондиціювання або клімат-контролю – це фільтрація повітря, що надходить у салон. Це корисно і для алергіків, і не тільки для них, адже фільтр відсіває не лише пилок, а й звичайний пил. А системи мікроклімату в сучасних автомобілях можуть бути оснащені датчиками якості повітря для фільтрації пилу та запуску рециркуляції в автоматичному режимі. Але навіть звичайна система рециркуляції є ефективним заслоном від квіткового пилку або «брудного» вихлопу автомобілів, що їдуть попереду. Ну а активоване вугілля (за наявності в системі саме вугільного фільтра) здатне частково нейтралізувати запахи, а також знешкодити леткі шкідливі речовини.

Не вимикайте кондиціонер заради економії пального

Один з найміцніших стереотипів щодо кондиціонера призводить до того, що деякі водії не користуються ним навіть у спеку, аргументуючи таке рішення економією пального. Мовляв, кондиціонер збільшує споживання пального ледь не на третину, причому так само погіршується динаміка автомобіля.

У цій думці, безумовно, є частка правди: витрата пального з кондиціонером підвищується, а привід кондиціонера справді відбирає деяку частку потужності двигуна. Проте варто враховувати, що сучасні поршневі компресори мають більшу ефективність, ніж ті, що використовувалися 20-30 років тому, і в результаті на середню витрату пального нового автомобіля більше впливає манера водіння, ніж увімкнений або вимкнений кондиціонер. А за потужності двигуна понад 150-180 к.с. кліматична установка не так позначається на динаміці машини, щоб це можна було відчути. Крім того, економія пального при вимкненому кондиціонері та навстіж відкритих вікнах можна виявитись примарною ще й тому, що аеродинаміка автомобіля при цьому погіршується, і витрата навіть без кондиціонера зростає разом зі збільшенням швидкості. Та й продути з відчиненого вікна теж може.

Керуйте потоками звичайного кондиціонера

Багато автомобілістів, користуючись звичайним кондиціонером з «ручними» налаштуваннями, лише регулюють швидкість обертання вентилятора та інтенсивність охолодження повітря, залишаючи потік повітря спрямованим в те саме місце (наприклад, на скло), або направляють його в обличчя, відвертаючи та закриваючи при цьому інші дефлектори. Найкраще змінювати напрямок потоків і регулювати його так, щоб салон охолоджувався рівномірно. Для цього найкраще спрямовувати бічні дефлектори у бік вікон, щоб заодно знизити ймовірність запотівання скла.

Не забудьте про своєчасне обслуговування системи

Попри те, що сучасна система клімат-контролю працює в повністю автоматичному режимі, вона потребує регулярного обслуговування (наприклад, щорічного планового ТО). Воно включає заміну фільтрів, перевірку герметичності, дозаправлення або заміну фреону та компресорної оливи, дезінфекцію випарника тощо. Ідеальним часом для проведення такої профілактики будуть весна чи літо, оскільки після їзди взимку чи в дощ у системі може з’явитися грибок з супутнім неприємним запахом.

Залежно від року випуску автомобіля у його кліматичній установці може використовуватися фреон (холодоагент) кількох типів. Це R12 (дифтордихлорметан), тетрафторетан R134a, тетрафлоропропен R1234yf. Їх не можна змішувати, а також складно взаємозамінити, тому в систему потрібно заправляти саме той тип холодоагенту, який був заправлений на заводі. Зазвичай під капотом можна знайти інформаційну табличку (наклейку), де вказаний необхідний тип фреону.

Ще один ефективний спосіб очищення системи мікроклімату – озонація за допомогою спеціального обладнання. Також не рекомендується їздити з несправними елементами системи – наприклад, з пробитим радіатором, несправним осушувачем або просто без холодоагенту, оскільки вихід з ладу одного компонента може призвести до несправності іншого. А ремонт системи кондиціювання завжди коштує набагато дорожче, ніж планове обслуговування або профілактика.

До речі, у профілактику входить не тільки очищення та дозаправлення самої системи кондиціонування, а й регулярне миття радіаторів, особливо якщо в одному пакеті впритул встановлені радіатори двигуна, кондиціонера та чогось ще (наприклад, АКП).

Користуйтеся кондиціонером навіть взимку

Деякі водії вважають, що за негативної температури на вулиці кондиціонер включати не потрібно, а то й не можна – і з настанням зими відправляють його у простій. Але система кондиціювання здатна видаляти вологу з повітря взимку не гірше, ніж восени, допомагаючи позбавитися від запотівання скла. А це впливає, зокрема, і на безпеку. Саме тому системи клімат-контролю постійно включають кондиціонер незалежно від сезону. Це особливо актуально в снігову погоду, коли вологість в салоні різко підвищується через мокрий одяг або взуття, а також сніг, що розтанув на килимках.

Підпишіться на наш Telegram та Facebook або читайте нас в Google News, щоб нічого не пропустити.