Як заощадити на ремонті каталізатора

Забезпечити відповідну нормам «Євро» токсичність випускних газів без нейтралізатора не можна. Але чому ця деталь часто виходить з ладу? Розберемо декілька популярних причин.

Каталітичний нейтралізатор (його називають іноді просто каталізатором) багато хто вважає одним з найбільш ненадійних елементів автомобіля. На жаль, на такі думки наводить лише українська специфіка експлуатації – в Європі ніяких претензій до нейтралізатора немає. Що ж губить їх у нас?

Для початку пару слів про роботу нейтралізатора. Його функція – знизити токсичність відпрацьованих газів. Шкідливі компоненти вихлопу (CO, CH, NOx) після проходження через нейтралізатор перетворюються в менш шкідливі сполуки – вуглекислий газ, азот, воду…

Дорогоцінна деталь

Каталізатором реакції стають благородні метали, нанесені у вкрай невеликих кількостях (всього кілька грамів) на поверхню вкладиша нейтралізатора. Настільки цінний вміст обумовлює і досить високу вартість деталі в цілому.

Свого часу проблемою нейтралізаторів був етилований бензин: тетраетилсвинець, який в ньому міститься, швидко знищував дорогоцінне напилення і виводив з ладу кисневі датчики (лямбда-зонди). Але проблем з нейтралізаторами вистачає і без цього.

За великим рахунком нейтралізатор складається з двох частин: міцної металевої оболонки та вкладиша. Останній зазвичай виконують з кераміки, яка, як відомо, досить тендітна. Варто тільки гарненько «прикластися» бочонком нейтралізатора у бордюр або дорожню нерівність, як вкладиш елементарно руйнується. При цьому мало того що порушується пропускна здатність каналів, найдрібніші фрагменти вкладиша можуть легко потрапити в камеру згоряння.

Метал замість кераміки

Втім, деякий час тому стали популярні вкладиші з навитої металевої стрічки. Крім механічної міцності, вони мають ще ряд переваг: швидше прогріваються, не бояться високих температур… Нейтралізатори з металевою вставкою коштують дорожче, але в більшості випадків переплата виправдана.

Втім, і такі елементи можна вивести з ладу. Адже принцип роботи той самий. Вихлопні гази проходять через стільники, дуже невеликі в перетині. Попадання сторонніх рідин (наприклад, моторного мастила або антифризу) призводить до утворення відкладень на внутрішніх поверхнях вкладиша. Як наслідок – зменшується перетин стільників, знижується ефективність роботи каталітичного шару…

Найчастіше вихід з ладу нейтралізатора викликаний несправностями систем живлення і запалювання двигуна. Наприклад, при виникненні пропусків у циліндрі (або циліндрах) незгоріле паливо надходить у випускний тракт і накопичується в порожнині нейтралізатора. Двигун в таких випадках запускається не відразу – коли він все-таки починає працювати, деталі вихлопної системи розігріваються, і накопичений бензин згорає з вибухом. Зрозуміло, при цьому частково руйнуються стільники вкладиша.

Просто розплавиться

При тривалій роботі на перезбагаченій суміші вкладиш розжарюється до високих температур – простіше кажучи, перегрівається та оплавляється. Тому більшість проблем з роботою двигуна, як правило, позначається на стані нейтралізатора.

Звичайно, він рідко виходить з ладу в один день, але це не означає, що можна затягувати з ремонтом або регулюваннями. Зрозуміло, найпростіше поміняти нейтралізатор, який вийшов з ладу, на такий самий оригінальний. Але, якщо такого в наявності немає або він дуже дорогий, можна скористатися альтернативою – встановити аналогічну універсальну деталь. Зазвичай навіть з урахуванням складнішого монтажу другий варіант обійдеться істотно дешевше. Правда, якщо нейтралізатор встановлений в корпусі випускного колектора (досить популярне рішення, що прискорює досягнення робочої температури), такий «фокус» вже не пройде.

Як зберегти нейтралізатор?

  • Слідкуйте за станом основних систем двигуна, не ігноруйте тривожних симптомів, не забувайте періодично відвідувати пост діагностики.
  • Не заводьте двигун шляхом буксирування.
  • Будьте обережні поза асфальтом – зазвичай нейтралізатор легко пошкодити.

Підпишіться на наш Telegram та Facebook або читайте нас в Google News, щоб нічого не пропустити.