Роботизовані преселективні коробки передач, мабуть, найпоширеніші на китайських автомобілях. А наскільки вони взагалі надійні?
Візьмемо для прикладу 7-ступеневий «робот» 7DCT300 з двома мокрими зчепленнями, який встановлюється на передньопривідні моделі Chery, а також інший 7-ступеневий «мокрий» преселектив 7DCT330, розрахований не тільки на передній, а й на повний привід. Його використовують на моделях Geely. Насправді це одна й та сама коробка, але з деякими технічними відмінностями.
Обидві коробки розраховані на роботу з моторами об’ємом до двох літрів і перетравлюють крутний момент до 320-330 Нм. І обидві конструктивно мало чим відрізняються від агрегатів компанії Getrag зразка 2015 року, які ми знаємо з моделей BMW, Mercedes-Benz, Infiniti та Mini. На яких, до речі, вони поводяться цілком пристойно та крім вже забутих початкових проблем через сире програмне забезпечення особливих сюрпризів не підносять.
Між собою 7DCT300 та 7DCT330 схожі у всьому, крім приводу зчеплень та механізму вибору передач. Обидві обійшлися у другому випадку без гідравліки та мають простий електропривод, але виконаний він по-різному. За досвідом європейських машин, модулю такої конструкції можна передбачити ресурс близько 120-140 тисяч км, але тільки у разі грамотно написаної програми управління. Зате при помітному зносі необов’язково змінювати весь блок подвійних зчеплень у зборі.
Осі вилок перемикання передач нерухомо закріплені в корпусі, що зводить до нуля ризик зносу їх посадкових місць, але частини вилок, що контактують з валами, мають деталі зі звичайного пластику, а самі вилки виконані не зі сталі, а з менш міцного алюмінію – хоча від зносу при переміщенні сталевими валами вони захищені втулками.
Задні підшипники валів – марки SKF китайського виробництва. Вони радіально-упорні, кулькові – тобто не вимагають регулювання і не призводять до зміщення валів при своєму зносі. Але при цьому – закритого типу, тобто з закладеним на весь термін служби мастилом, а не мастилом з коробки. Та й клас точності у підшипників, очевидно, не найвищий.
А ось передні підшипники валів – відкритого типу, змащуються оливою з коробки. Тим самим істотно знижується ризик їхнього заклинювання та провертання зовнішньої обойми в корпусі. А заклинювання спричиняє дорогий ремонт.
Оскільки у виконавчій частині «робота» використані електроприводи, олива тут головним чином потрібна для змащування та охолодження редукторної частини. Однак згодом у ній накопичуються й продукти зносу зчеплень, тому міняти її потрібно частіше ніж у звичайній механічній коробці передач. Майстри рекомендують оновлювати оливу хоча б раз на 50 тисяч кілометрів, навіть якщо виробник у регламенті вказує 90 тисяч. У коробці є і фільтр оливи, але він захований усередину й без розбирання агрегату його не замінити.
За конструктивом китайські роботизовані коробки 7DCT300/330 загалом особливих тривог не викликають. Отже, за умови своєчасного та якісного обслуговування, вони здатні прослужити не менше 200–250 тисяч кілометрів до серйозного ремонту.