Автомобільні гальма повинні реагувати на дії водія миттєво. Якщо цього немає, треба терміново втручатися. Розбираємо основні причини проблем з гальмами.
Почнемо з повітря. Якщо воно якимось чином проникло у систему, то відразу проявить свій характер: воно, на відміну від гальмівної рідини, запросто стискається. Не дивно, що за такого сусідства автомобіль взагалі може не реагувати на перше натискання педалі. У таких випадках систему треба прокачати, видаляючи всі бульбашки повітря. Добре було б при цьому з’ясувати, як вони опинилися всередині. Зазвичай проблемою є негерметичні манжетні ущільнення циліндрів – робочих та головного. Можливо, якісь елементи при цьому вимагатимуть заміни.
Від повітря – до закипання. Сьогодні таке зустрічається нечасто – хіба що у власника залита якась зовсім давня гальмівна рідина. Педаль при цьому провалюється, а машина майже не гальмує. Старе зілля з системи потрібно негайно видалити, замінивши сучасною гальмівною рідиною.
Ще один поганий прояв старості очікується від гальмівних шлангів. Вони старіють, з’являються тріщини… До певного часу це не обіцяє неприємностей, але при різкому гальмуванні такий шланг може луснути. Загалом, якщо машина не з молоденьких, не лінуйтеся оглядати шланги хоча б іноді. А приблизно раз на десять років їх бажано замінювати. Щиро бажаємо вам не нарватися при цьому на підроблений товар, навіть якщо його ціна виглядає привабливо – підробки на жодні серйозні навантаження не розраховані.
Про старі гальмівні колодки говорити особливо нема чого. Яке може бути гальмування, коли металева основа колодки починає малювати кола на гальмівному диску? Міняти – і негайно!
І ще кілька слів про гальмівні диски. Якщо вони проіржавіли, а знос нерівномірний, то гальмування не може бути нормальним. При неякісному ремонті після заміни дисків можуть з’явитись ривки при гальмуванні. А бруд, що потрапив між поверхнями маточини та диска, призведе до осьового биття, внаслідок чого гальмівні колодки розійдуться в сторони, підвищуючи вільний хід гальмівної педалі та, відповідно, погіршуючи ефективність гальмівної системи. Що стосується барабанних гальмівних механізмів, то ривки при гальмуванні може створювати овальність барабанів.
Вакуумний підсилювач гальм, який перестав працювати, не залишає машину зовсім без гальм, але відчуття будуть не з приємних. Ви тиснете на педаль, що сильно поважчала, а автомобіль як їхав, так і їде. І чим важча машина, тим сильніший мандраж водія, не готового до такої ситуації.
Іноді погане гальмування викликане замаслюванням колодок, дисків або барабанів. У цьому може бути винне, наприклад, мастило, що тече зі ступичного підшипника. Але найчастіше шкодить вода – як після миття, так і в сильний дощ. Але з водою боротися досить просто – достатньо на порожній ділянці дороги кілька разів пригальмувати «від душі»: вода швидко випарується. Щоправда, вода може призвести до жолоблення розпечених дисків – це вже неприємно. Найпростіше такий диск замінити.
Досить часта несправність – втрата рухливості гальмівного механізму: може підклинювати поршень у гальмівному циліндрі, а також колодки у скобі. Тут все зрозуміло – треба щось розібрати, почистити, змастити чи замінити.
Не зайве пам’ятати про те, що на ефективність гальмування можуть негативно впливати зношені елементи підвіски: кульові опори, рульові наконечники, амортизатори, ступичні підшипники. Така підвіска навіть на невеликих нерівностях починає працювати неоптимально – зчеплення шин із дорогою зменшується і, як наслідок, збільшується гальмівний шлях.
Дуже важливим є стан шин: зношений протектор ніколи не забезпечить нормального зчеплення з покриттям. Необхідно стежити й за тиском у всіх шинах. Колесо, яке спустило до 1 бару, чіпляється за асфальт гірше, ніж зимові шини влітку.
Слід пам’ятати, що у низці ситуацій машина може бути взагалі не винна. Наприклад, на новому асфальті гальмування може бути навіть гірше, ніж на старому, усіяному «молекулами» від десятків тисяч шин. З мокрими та зледенілими дорогами все очевидно: гальмівний шлях на них може збільшуватись у будь-якій пропорції.
Загалом – не залишайте гальмівні проблеми «на потім». Вони цього не вибачають.