Які гальма краще – барабанні чи дискові?

Автомобілісти мають чимало вічних тем для дискусій. Наприклад, що краще – механіка чи автомат, передній чи задній привод. Сьогодні торкнемося однієї з таких тем і спробуємо з’ясувати, які гальма краще – барабанні чи дискові?

Переваги та недоліки барабанних гальм

Барабанні гальма з’явилися значно раніше й з того часу принцип їх дії майже не змінився. Дві серпоподібні колодки розсуваються і притискаються спеціальними фрикційними накладками до внутрішньої поверхні порожнистого циліндра, який називається гальмівним барабаном. У ранніх гальмівних механізмів колодки розсовували за допомогою тросового приводу, пізніше його замінили на гідравлічний. Потім з’явився механізм, який компенсував зношування накладок колодок і ще декілька новацій.

Попри те, що барабанні гальма заведено вважати архаїчними, вони мають певні переваги. Дешева, відпрацьована роками конструкція, добре захищена від бруду. Робоча поверхня таких гальм досить велика, тому їх ресурс теж дуже великий. Їх зручно компонувати зі стоянковим гальмом.

Недоліки? Їх також вистачає. За високих навантажень ці механізми сильно перегріваються. Коефіцієнт тертя колодок нестабільний, зношуються вони нерівномірно. При попаданні бруду постійно лунає скрегіт. Сам механізм важкий та громіздкий. Часом фрикційні накладки можуть примерзати до барабанів.

Переваги та недоліки дискових гальм

Щодо дискових гальм, то вони «приїхали» до нас на передніх колесах «Жигулів». З роками на масових машинах почали застосовувати простішу конструкцію. Гальмівні диски все частіше стають вентильованими – це убезпечує від перегріву як деталі гальмівного механізму, так і ступичні підшипники. Поступово дискові гальма почали встановлювати й на задню вісь легковиків та кросоверів.

Дискові гальма

Відразу виникла проблема зі стоянковим гальмом, але її успішно вирішили. Перше рішення – це маленький барабанний (знову барабанний!) гальмівний механізм у маточині диска. Друге – притискати основний поршень до колодок за допомогою тросу чи електроприводу.

Переваг у дискових гальм багато. Вони легші та компактніші за барабанні, вони краще охолоджуються й не такі чутливі до температурних коливань. Передні колодки простіше міняти, а зношування легше діагностувати.

Недоліки також лежать на поверхні: захист від бруду явно шкутильгає. Крім того, якщо автомобіль більше стоїть, ніж їздить, частина поверхні дисків відверто іржавіє. Зрештою, на задній осі міняти колодки досить складно.

Попри те, що деякі виробники все ще встановлюють на свої моделі (переважно бюджетні) барабанні гальмівні механізми, здається, що майбутнє саме за дисковими гальмами.

Підпишіться на наш Telegram-канал та Facebook або читайте нас в Google News, щоб нічого не пропустити. А ще ми є у TikTok.