Що може зламатися в електромобілі Zeekr 001

Zeekr 001 – один з найбажаніших електромобілів для тих українців, які купують нові автівки з Китаю. Дійсно, за свою ціну він пропонує дуже багато. Але наскільки надійна його конструкція? Чи не приноситиме він згодом великих проблем своєму власнику?

Кузов

Свій блиск Zeekr 001 зможе зберегти досить довго, не гірше багатьох породистих «німців». Шар лакофарбового покриття на всіх зовнішніх елементах гідний, близько 150 мікронів. Двері та капот – з алюмінієвого сплаву, який довго опирається корозії, а інші елементи – з оцинкованого металу.

А ось знизу немає ні пластизольного захисту, ні навіть фарби, про що красномовно свідчить колір розмашисто нанесеного на ґрунт шовного герметика. І якщо передні лонжерони та пороги виконані з оцинкованого сталевого сплаву, то, наприклад, задня частина підлоги та лонжерони позбавлені й цього захисту. Отже, додаткову обробку низу кузова антикором ігнорувати не варто.

Підвіска

Підвіски зібрані на потужних підрамниках – сталевому спереду та алюмінієвому ззаду. Усі важелі – з алюмінієвого сплаву. Причому конфігурація передньої підвіски нагадує Tesla, тому з часом зношуватись можуть не лише кульові опори, а й місця з’єднання стійок з передніми важелями.

А ось пневмобалони, особливо ззаду, дуже нагадують аналогічні елементи на автомобілях групи Volkswagen. Вони дбайливо закриті гофрованими чохлами, що знижує їх абразивне зношування та дозволяє спрогнозувати ресурс понад 100 тисяч кілометрів.

Пружно підвішений у задній частині пневмокомпресор підвіски своїм виконанням теж не дає приводу засумніватися у надійності. Блок клапанів нагадує такий самий на автомобілях Volkswagen, а конструкція з електромотора та насоса розбірна та цілком ремонтопридатна.

Але щоб підвіска працювала коректно, перед підійманням автомобіля на шиномонтажі потрібно не забути відшукати та увімкнути в бортовому меню спеціальний режим, інакше потім, коли ваш Zeekr 001 знов стоятиме на всіх чотирьох колесах, він стане кривобоким.

На гальмах не заощаджували. У версії Z-sport спереду великі шестипоршневі супорти Brembo, але навіть базові супорти – чотирипоршневі, від компанії Akebono. А у «гарячої» версії FR взагалі система AP Racing. Потрібно пам’ятати, що при тривалому русі в погану погоду без використання робочих гальм (а не рекуперації) колодки можуть намокнути або обмерзнути, і їхнє перше спрацювання може виявитися не особливо ефективним.

Мотори

І в передньому, і в задньому моторних модулях періодично потрібно міняти оливу в редукторах. Робиться це кожні 40 тисяч км, проте багато власників першу заміну вважають за краще робити вдвічі раніше, і в злитій оливі виявляється металева стружка. Майстри пояснюють це обкаткою редуктора, а не ознакою його швидкого виходу з ладу, і закликають не переживати.

Синхронні електродвигуни на постійних магнітах неможливо відключити, тому при буксируванні вони постійно генеруватимуть енергію, тому тривала поїздка з високою швидкістю «на тросі» з великою ймовірністю пошкодить електромобіль. А ще силовий агрегат піддається ризику через тривалу їзду в режимі максимальної потужності – вже є випадки, коли система охолодження мотора, яка використовує теплообмінник і кондиціонер, втрачала герметичність (найімовірніше, видавлювало внутрішні кільцеві ущільнення) і охолоджувальною рідиною пошкоджувався як сам електромотор, так і приєднаний о нього інвертор. Новий силовий модуль коштує близько 10 тисяч доларів.

Отже, потрібно стежити за герметичністю та справністю численних насосів в системі контролю температури, яка обслуговує як модулі електромоторів, так і тягову батарею. А в модулі, який відповідає за обігрів, і за працездатністю високовольтного ТЕНа.

Так само як автомобілі з ДВЗ не люблять погане пальне, Zeekr 001 може підвести «брудна» електроенергія. Дорогий та складний у ремонті залитий герметиком чарджер можуть вивести з ладу стрибки зарядної напруги, тому персональну високошвидкісну зарядку (яку деякі власники встановлюють у своєму будинку) краще доповнити стабілізатором.

Батарея

Величезний блок 500-кілограмової тягової батареї займає практично всю площу в межах колісної бази. Однак за його безпеку можна особливо не хвилюватися. Помаранчеві високовольтні електророз’єми виглядають добротно та закриті кожухами, а батарейний блок при контакті з земною твердю має захистити корпус з металу товщиною 5-7 мм.

Досвід показує, що питання до китайських тягових батарей можуть виникнути вже на третьому році експлуатації. Найчастіше їх викликають блок управління BMS або розбалансування осередків чи відпаювання датчиків температури. Блок BMS або ремонтується, або змінюється він відносно недорогий (близько 1000 доларів).

А ось у блок телематики доводиться втручатися планово. У дорестайлінгових машин він встановлений під обшивкою стелі, а у модернізованих – у передній панелі. Телематика відкриває можливість керувати автомобілем з телефону – наприклад, охолодити салон у спеку, зігріти в холод, керувати обігрівом батарей, а також використовувати телефон як Bluetooth-ключ.

В автомобілів для внутрішнього китайського ринку все це зав’язано на китайську мережу, для чого в блоці телематики встановлена ​​SIM-карта у вигляді чіпа. Для повноцінної роботи потрібно звертатися до «хакерів», які можуть переробити все це на роботу в українській мобільній мережі, адже питання не лише в зручності користування. Наприклад, якщо поїхати у відпустку і періодично не «будити» електромобіль, доволі швидко може розрядитися допоміжна 12-вольтова батарея. А без неї ні двері відчинити, ні систему запустити.

Електроніка

Часто прискорене розряджання малої батареї відбувається через систему пневмопідкачування передніх сидінь. Пластиковий ресивер і трубки пропускають повітря, через що насоси в сидіннях або включаються занадто часто, або зовсім не вимикаються.

Взагалі ж Zeekr просто напханий блоками управління – власні є навіть у замків дверей. Деякі з них бояться прямого потрапляння води: перед миттям потрібно шукати в бортовому меню ще один спеціальний режим, який відключає живлення найбільш вразливих блоків. Перенасиченість ЕБУ – привід побоюватися придбання машин-потоплеників, чиє відновлення може виявитися дорожчим за сам автомобіль.

Час від часу підвисати або глючити може будь-який з блоків – на чолі з модулем DXU, куди зашита операційна система Android 11. Найчастіше для відновлення працездатності потрібно просто їхнє індивідуальне або загальне перезавантаження різними способами, аж до загального відключення живлення.

Якщо будь-який з блоків вийде з ладу і його не вдасться відремонтувати, то ідея встановити ЕБУ з іншої машини – лише половина справи. Усі блоки жорстко прив’язані до VIN-коду автомобіля. Чужорідні працюватимуть, але не зможуть оновлюватися – на відміну від решти системи автомобіля, яка в певний момент після чергового оновлення може розбалансуватися. Отже, всі блоки, хоч це довше і дорожче, краще купувати нові, оригінальні.

Висновок

Ми торкнулися лише деяких, далеко не всіх нюансів експлуатації електромобілів Zeekr 001. Зроблені вони загалом непогано, але дуже складні та вимагають кваліфікованого обслуговування та ремонту.

Підпишіться на наш Telegram та Facebook або читайте нас в Google News, щоб нічого не пропустити.