Для нетверезих водіїв хочуть підвищити штрафи та відбирати автівки

Нещодавно у Верховній Раді у переліку зареєстрованих з’явився законопроєкт №9076, завдання якого посилити відповідальність за керування транспортними засобами у стані алкогольного (чи подібних станів) сп’яніння. Зміни автори ініціативи пропонують внести у статтю 130 Адмінкодексу.

Потребу у перегляді і без того немалих ставок (фактично – найвищих серед усіх «водійських») штрафів, які набули чинності 17 березня 2021 року, автори документа пояснюють тим, що протягом 2022 року внаслідок ДТП, які сталися з вини нетверезих водіїв загинула 91 людина, а 1031 була травмована. Крім того, додатковою користю, як зазначено у пояснювальній записці до проєкту, буде передача конфіскованих у порушників авто на потреби ЗСУ.

Щоб було простіше зорієнтуватись у тому, що ж пропонують нардепи, ми винесли основні зміни на слайд, позначивши їх червоним. Отже, перший щабель штрафів «за пиятику» залишається без змін, натомість вже з другого, тобто за повторне протягом року порушення, яке підпадає під кваліфікацію «сто тридцятої», замість можливого (за рішенням суду) оплатного вилучення автомобіля передбачена обов’язкова його конфіскація. За умови, що транспортний засіб перебуває у власності порушника. Також запропоновано збільшити строк позбавлення права керування ТЗ – з трьох до п’яти років.

Третя спроба сісти за кермо напідпитку, зафіксована поліцією, за задумом авторів ініціативи, котру ми розглядаємо, має обійтися порушнику не в 51, а в 68 тисяч гривень, усе ж інше – без змін. Також без правок залишена частина 130 статті КУпАП котра стосується вживання водієм алкоголю після ДТП чи зупинення поліцейським до проведення медогляду.

Нагадаємо, що торік з вини нетверезих водіїв трапилося 790 ДТП, в яких загинула 91, та травмована 1031 особа. Загалом протягом 2022 року поліція склала 134 520 протоколів за статтею 130 КУпАП. Тобто, досить високі чинні штрафи та інші норми відповідальності, серед яких вже присутні вилучення та конфіскація автомобіля, не є достатньо ефективними.

Одна з причин – досі серед водіїв з низьким рівнем соціальної відповідальності побутує думка, що, мовляв, доки не упіймають, то й штрафи не страшні. А зупинити авто без вагомої причини поліція не має законних підстав. Щоб розв’язати цю проблему в окремих країнах облаштовують так звані «пункти тверезості», тобто місця на дорогах, де всі без винятку водії зобов’язані пройти контроль на рівень вмісту алкоголю в крові. Усвідомлення того, що перевірка на «Драгері» (чи подібному приладі) може відбутися будь-де та будь-коли довела свою ефективність у низці країн. І така пропозиція свого часу була оформлена у законопроєкт, щоправда, у Верховній Раді минулого скликання. Однак документ було відкликано, й на тому питання фактично зникло з поля зору.

Тож коли є намір (або з’явиться такий у наступного авторського колективу) покращити стан справ з дорожньою безпекою, варто пригадати про позитивний ефект від перевірених рішень, застосованих у країнах зі значно вищим рівнем дорожньої безпеки, ніж у нас.

А поки, нагадаємо, документ з номером 9076 лише проєкт, і аби набути законної сили він має пройти всі передбачені Регламентом процедури й отримати необхідну кількість голосів нардепів при його розгляді (якщо такий відбудеться) у залі Верховної Ради.

Підпишіться на наш Telegram та Facebook або читайте нас в Google News, щоб нічого не пропустити.

ДЖЕРЕЛОAUTO.RIA.com