Історія надпотужного Ford GT90, як так і не став серійним

Сучасний Mustang Shelby GT500 з 771-сильною компресорною «вісімкою» – найпотужніший дорожній Ford в історії. А чи пам’ятаєте ви, що Ford порівнянної потужності з’явився ще 30 років тому, у січні 1995-го?

Фордівська лінійка середини 1990-х для США важко асоціювалася зі спортом. В охочих прикупити рамний позашляховик, пікап, невеликий передньопривідний легковик або величезний задньопривідний дредноут не було жодних проблем з вибором. Шанувальникам швидкої техніки доводилося важче.

Тим сильнішим виявився ефект від середньомоторного дебютанта Детройтського автосалону 1995 року – ідейного спадкоємця леманівського тріумфатора GT40 з науково-фантастичною зовнішністю. Мабуть, навіть перший кросовер Ferrari не породив і половини того цунамі, яке звалило на журналістів та ентузіастів GT90.

Перше питання, яке виникає, — навіщо? Якось Джеремі Кларксон з Top Gear задав його інженеру Фреду Гуднау, мовляв, суперкар — це все-таки європейська тема. Гуднау відповів так: «Ми хотіли довести, що здатні зробити найкращу машину». І в них вийшло! Кларксон, який ознайомився з GT90, назвав його «доказом існування раю на Землі». Вища похвала від уїдливого циніка.

Підрозділ Special Vehicle Operations на чолі з Джоном Коллетті побудував GT90 всього за шість місяців! Річ у тім, що Ford Motor Company володіла Jaguar Cars і, відповідно, мала доступ до шаленого серійного суперкупе XJ220. «Дев’янистий» успадкував його алюмінієвий монокок і модифіковані компоненти підвіски на подвійних поперечних важелях. Відстань між осями збільшено щодо ягуарівського на 12 дюймів (до 2946 мм).

Коли в планах автомобіль класу суперспорт, нижньовальною «вісімкою» з двома клапанами на циліндр не обійдешся. Для монстра розробили 5,9-літровий V12 з 90-градусним розвалом – перший двигун цього типу з часів Lincoln-Zephyr V12 1930-1940 років.

За словами моториста Боба Наткіна, спочатку це був секретний проєкт відділу Advanced Powertrain. «Ідея полягала в подальшому розвитку концепції модульного агрегату», – каже він, маючи на увазі 4,6-літровий 32-клапанний Modular V8 як відправну точку. Від двох «вісімок» відрізали пару циліндрів, а потім зварили їх разом. Отриманий «гібрид» потужністю близько 400 к.с. для демонстраційних цілей встановили в непридатну для цього платформу – величезний рамний седан Lincoln Town Car.

На початку 1994 року Джон Колетті дізнався про творіння конструкторів і запозичив його для запланованого шоу-кара. Потужності, щоправда, бракувало — потрібно мінімум 600 к.с. Але інженер Рон Де Вергіліо змайстрував систему з чотирма турбонагнітачами Garrett T2 та двома інтеркулерами, очевидно, перебуваючи під враженням від Bugatti EB110 з quad-turbo. Результат перевершив усі очікування — американський вискочка за своїми параметрами на шматки розривав представника європейської еліти.

Підозрюємо, результати стендових вимірів викликали бурхливу реакцію, схожу на ту, коли команда перемагає в гоночному чемпіонаті. Все ж не кожного дня на моніторі висвічуються цифри 730 к.с. та 895 Нм. Для порівняння, в EB110 Super Sport «всього» 612 к.с. А ще V12 виявився у всіх сенсах гарячим. Настільки, що моторний відсік навіть довелося облицьовувати термопоглинальними керамічними пластинами, схожими на ті, що використовують у космічних шатлах. Спроєктована FF Developments та Ricardo коробка передач – 5-ступенева механічна. Привід задній.

Ford GT90 має безпрецедентну динаміку. Розгін до 97 км/год за 3,1 секунди, до 161 км/год за 6,2 секунди та максимальна швидкість 407 км/год могла збентежити навіть пілота повнопривідного Bugatti!

Але GT90 записав на свій рахунок додаткову сотню очок за зовсім нову мову дизайну New Edge, яку надалі адаптували для серійної продукції. Він у радикальній манері розкривав тему трикутників, тим самим уподібнюючи суперкупе до бомбардувальника «Стелс».

Втім, після прем’єри у Детройті цей шоу-кар мало хто бачив. Він засвітився на Woodward Dream Cruise 2002 року, відвідав Фестиваль швидкості у Гудвуді 2008-го, а наступного року демонструвався на заході на честь 45-річчя «Мустанга». GT90 хотіли продати на аукціоні RM Sotheby’s у 2010 році, але зрештою торги скасували. Новим власником машини став Брент Хайєк, нафтогазовий магнат та засновник автоспортивного музею в штаті Оклахома (Hajek Motorsports Museum).

Підпишіться на наш Telegram та Facebook або читайте нас в Google News, щоб нічого не пропустити.