Що буде з безкоштовним розмитненням автомобілів

На початку квітня почали діяти особливі тимчасові умови ввезення транспортних засобів в Україну, за якими не сплачується мито, акциз й ПДВ. Проте мало не від перших днів дії цих пільг почали з’являтися пропозиції щодо їх скасування. Зараз у Верховній Раді зареєстровано декілька законопроєктів, які можуть по-різному змінити правила оподаткування імпорту транспортних засобів.

Спершу розглянемо проєкт №7311-Д, у якому літера «Д» значить «доопрацьований». До документа, використаної там термінології та законотворчої механіки уже є чимало питань у фахівців, а також дивує цілковита відсутність фінансового обґрунтування, чому саме так, а не інакше, має бути змінене податкове законодавство. Однак залишимо юристам всі ці тонкощі, хоча на практиці той же термін «пікап», чи «повнопривідний» замість «колісна формула», які використані у документі, можуть призвести до того, що норму виконати буде неможливо. Зупинимося на тому, що принаймні на рівні ідеї запропонували «удосконалити» цього разу.

Звільнення від сплати податків на імпорт автори документа 7311-Д пропонують залишити лише для повноприводних пікапів, і все. Та й ті віком понад 5 років (до 2017 р.в.). Крім цього є пункт, яким мають бути «посунуті» вимоги щодо відповідності транспортних засобів з екостандарту «Євро-5» до «Євро-3», для тягачів колісних («фур»), автобусів, вантажівок та авто спеціального призначення. Однак розмитнюватись ці типи ТЗ повинні за повними ставками.

В результаті за такими умовами, навіть якщо орієнтуватися лише на потреби ЗСУ, позашляховики (які нічим не гірші за пікапи), вантажівки (включно з «бусами»), автобуси (які потрібні для перевезення особового складу чи евакуації цивільного населення) та звичайні легковики, які теж широко використовуються захисниками України та тими, хто їм допомагає, будуть ввозитися за повними ставками оподаткування. Єдина «позитивна» ціль, яка випливає з тексту пояснювальної записки – збільшення надходжень до держбюджету.

Документ №7311-1 фактично дублює основний, у ньому також передбачено повне скасування пільгового ввезення для усіх транспортних засобів.

Документ №7311-2, попри наявність комічних моментів у порівняльній таблиці, де кілька разів один і той же пункт одночасно пропонується як залишити (з трьома знаками оклику), так і виключити, містить ідею щодо перегляду принципу оподаткування імпорту авто. Ще й на постійній, а не на тимчасовій основі.

На слайді, що нижче, наведена чинна формула акцизу на легковики. За пропозицією із з/п №7311-2 «віковий коефіцієнт» мав би бути з формули виключений. Також документ містить пропозицію прибрати фактично рудиментарні коефіцієнти на акциз для автобусів та вантажівок, які у 40 або 50 разів збільшують цей податок, коли вік транспортного засобу перевищує 5 або 8 років. І це теж мало б бути на постійній основі.

Що у підсумку? За найсвіжішими даними, оприлюдненими на сторінці Верховної Ради 2.05.2022 р., згідно з рішенням «податкового» комітету ВР, усі згадані тут (а також «базовий» з/п №7311) мають бути включені до порядку денного сесії ВР, а за основу рекомендовано прийняти доопрацьований документ, той, який ми розглядали на початку цієї статті. Тобто, «нульове розмитнення» запропоновано скасувати, залишивши його тільки для пікапів з повним приводом, і те лиш  тимчасово, на період воєнного стану.

Стверджувати, яке може бути остаточне рішення нардепів – неможливо, адже така кількість альтернативних документів свідчить про те, що питання зміни правил оподаткування на час воєнного стану викликало чимало дискусій, які цілком можуть продовжитися й у сесійній залі.

Підпишіться на наш Telegram-канал та Facebook або читайте нас в Google News, щоб нічого не пропустити. А ще ми є у TikTok.

ДЖЕРЕЛОAUTO.RIA.com