Більшість сучасних варіаторів – клиноремінні: в них працює штовхаючий металевий ремінь, набраний з пластинок. Так простіше та дешевше, але зазвичай є питання до надійності. І лише деякі автовиробники використовують теоретично витриваліші клиноланцюгові варіатори. Серед них – Subaru.
Варіатор Lineartronic другого покоління з індексом TR580 компанія Subaru самостійно випускає з 2011 року. Встановлюється він майже на всі автомобілі концерну з атмосферними моторами об’ємом до 2,5 літра та крутним моментом до 250 Нм. Серед них – Forester, Impreza, XV, Legacy, Outback, Crosstrek.
Цей варіатор трохи менше старшої версії TR690 для турбомоторів з крутним моментом до 400 Нм. Через інші габарити гідроблок переїхав з нижньої частини корпусу у верхню, але принципово конструкція та ж – це клиноланцюговий варіатор поздовжнього розташування в модулі з передньою головною передачею та муфтою підключення задньої осі.
Варіатор дуже чутливий до чистоти оливи. Від брудної насамперед страждають соленоїди гідроблоку. Іноді соленоїди виходять з ладу з вини обмоток. Офіційно соленоїди постачаються у зборі з гідроблоком, але аналоги доступні окремо.
Оновлювати оливу потрібно частіше за регламентні 60 тисяч км – краще кожні 30-40 тисяч км. Загалом у коробці близько 12 літрів оливи, а для часткової заміни потрібно 7-8 літрів. Обов’язково потрібно міняти й фільтри.
Особливості обслуговування варіатора Subaru Lineartronic
Плоский фільтр грубої очистки з металевою сіткою промивання ефективно не очищає, а для його оновлення при заміні оливи достатньо зняти піддон. Дивно, але циліндричний картридж фільтра тонкого очищення розташований усередині агрегату і змінюється лише при розполовинюванні коробки. При цьому необхідно оновлювати його деформовану металеву прокладку.
У передній головній передачі – свій картер, що містить 2 літри звичайної «трансмісійки» в’язкості 75W 90. І зливається, і заливається олива знизу – над заливною пробкою є дистанційна втулка, що визначає правильний рівень у картері. Вал провідної шестерні сидить на підшипнику. При його зношуванні пляма контакту порушується і зубці можуть критично стертися.
Розташований одразу за гідротрансформатором оливний насос шестеренного типу з ланцюговим приводом безпроблемний. У його конструкції немає редукційного клапана – він знаходиться у гідроблоці. У варіаторі може бути ще й другий оливний насос – електричний. За наявності системи «Старт-стоп» він підтримує тиск оливи під час зупинки двигуна.
Чого не любить варіатор Subaru Lineartronic
Ланцюг варіатора традиційно не любить не тільки брудної оливи, а й холодної – він посилено зношується при великих навантаженнях на непрогрітий варіатор. А також за тривалої швидкої їзди, коли від вібрацій підвищується навантаження на пластикові заспокійники.
Ознаки зношування ланцюга варіатора Subaru Lineartronic
Ланцюг контактує з конусами тільки торцевими частинами осей ланок. Їхня поверхня має бути ідеально гладкою, а «насічки», на відміну від ременя – ознака втоми ланцюга. Притиск конусів у ланцюговому варіаторі сильніше, ніж у ремінному – зношений ланцюг починає швидко задирати поверхню у відповідь. Шліфування робочої поверхні конусів допомагає лише на початку процесу, коли знос ще не критичний.

Всі підшипники валів – відкритого типу та постійно змащуються оливою коробки. Раніше 200 тисяч км їхній гул майже виключений. Але ігнорувати його появу не варто: при сильному зносі вали може перекошувати так, що від провороту і подальшого дорогого ремонту нічого не врятує.
Об’єднані в один вузол фрикціони включення переднього або заднього ходу довговічні та виходять з ладу хіба що при некоректній роботі керуючої гідравліки.
У хвостовій частині корпусу варіатора на повнопривідних версіях знаходиться муфта підключення задньої осі. При справній роботі системи управління та заданому тиску оливи фрикційні накладки її кілець також у безпеці довгі роки. Всі муфти ремонтопридатні – зношені кільця можна змінювати.
Загалом, варіатор Subaru дивним чином поєднує в собі складність конструкції та довговічність. Іноді інженерам вдається і таке!

