Як обрати моторне масло для вживаного автомобіля

Яке масло обрати для вживаного автомобіля: дороге або дешеве, синтетичне або мінеральне? Відповідь на це питання зовсім неочевидна…

Більшість власників нових автомобілів готові витрачати чималі гроші на догляд за своєю «ластівкою». Вони із задоволенням натирають кузов полиролями, замовляють додаткову антикорозійну обробку, а моторне масло, залите на конвеєрі, вважають за належне замінити. Піклуються про свої двигуни і власники старих машин, не шкодуючи грошей ані на масло, ані на флакончики «чарівних» присадок до нього. Багато з них і не підозрюють, що цим можуть лише нашкодити «серцю» автомобіля. Про правильний вибір масла можна написати не одну нудну наукову статтю, але ми спробуємо дати кілька коротких рекомендацій.

Чому не можна керуватися принципом «дорожче значить краще»? Тому що двигун на різних етапах свого «життя» потребує різного масла. Деталі двигуна, який тільки зійшов з конвеєра, повинні приробитися – для цього на заводі використовують оптимальний склад масла. Одразу замінивши його, ми не отримаємо ніякого позитивного ефекту. А от після обкатки, коли зазори в парах тертя практично ідеальні, заміна масла дуже навіть рекомендована.

Тільки нашкодить

Що ж поганого у використанні дорогого масла на старих авто? Крім своєї основної функції, масло виконує ще й ряд другорядних – наприклад, відводить тепло, виступає в ролі ущільнювача в парах тертя, очищає поверхні від відкладень. Якщо попередній власник не балував мотор хорошим маслом, на поверхні деталей напевно утворився шар окислів, продуктів згоряння. Залите високоякісне масло за рахунок високої плинності та гарної проникаючої здатності почне інтенсивно змивати відкладення – при цьому можливо відшарування великих часток «бруду», здатне викликати закупорювання дрібних масляних каналів, сітки маслоприймача. Більш того, на деяких деталях (в тому числі сальниках, маслоз’ємних ковпачках, прокладках) відкладення виступають в ролі ущільнення. При їх видаленні масло починає протікати, що тільки наближує термін ремонту мотора і додає турбот власнику авто.

Мало хто знає, що деяким двигунам застарілих конструкцій, а також «довгожителям», виробленим у 80-х роках минулого століття, синтетика протипоказана в принципі – навіть виробники рекомендують використовувати мінеральні масла.

Двигунам автомобілів з великим пробігом масло на синтетичній основі особливої користі не принесе – можна обійтися і напівсинтетикою.

Подивися на одометр

Якщо в двигун «з народження» заливали якісну синтетику, можна продовжувати нею користуватися і через роки. Правда, зміна стану двигуна все ж потребує коригування властивостей масла. А ще варто нагадати про необхідність своєчасної заміни масла і контроля його рівня. Будь-яке масло має розрахунковий ресурс, крім цього, певна кількість масла згоряє разом з паливом (до речі, у синтетики витрата «на угар» зазвичай більше). Згодом гумові ущільнення двигуна втрачають еластичність і не можуть забезпечити герметичність системи – виникають витоки, внаслідок чого і відбувається зниження рівня масла. Його контроль в ході експлуатації важливий не менше, ніж правильний підбір масла.

Важливо знати

При виборі масла важливо не тільки знайти оптимальне для конкретного двигуна, але й не нарватися на підробку. Значною мірою знизити ризик придбання «лівака» можна, звернувшись до одного з дилерів вподобаного масляного бренду. Будь-який серйозний сервіс сьогодні не просто торгує маслом, а робить це на основі контракту з його виробником – стало бути, отримує оригінальне масло. Не варто лякатися того, що в двигун заливають щось не зі знайомої каністри, а із незрозумілого виду пластикової ємності. Більшість сервісів закуповує масло в промислових обсягах (бочках) і використовує або реалізує його на розлив. Не факт, що воно обійдеться дешевше, зате якість поза підозрою.

Сучасні моторні масла мають гарні миючі властивості. Якщо використовувати тільки якісну продукцію і не нехтувати міжсервісним інтервалом, промивати систему змащення при заміні масла не потрібно. Але в деяких випадках така процедура строго обов’язкова – наприклад, це варто робити, якщо достеменно невідомо, що саме було залито в двигун раніше (наприклад, колишнім власником). Інший випадок, який передбачає промивання, – перехід з мінерального масла на синтетичне і навпаки (різні основи несумісні між собою).

Деякі типи двигунів пред’являють особливі вимоги до властивостей масла. Так, далеко не кожне масло підходить для використання в дизелях і турбованих моторах. Точну інформацію про рекомендовані для конкретного двигуна типи масла завжди можна знайти в керівництві по експлуатації або уточнити у офіційного дилера.

Підпишіться на наш Telegram та Facebook або читайте нас в Google News, щоб нічого не пропустити.