Історій про те, як машина відмовлялася нормально їхати або навіть заводитися через воду, що потрапила в паливний бак, досить багато. Але при цьому багато хто впевнений, що їх це лихо обійде стороною. Можливо, обійде. А може й ні, бо вода в баку є завжди, й уникнути її появи просто неможливо.
Отже, звідки з’являється вода? Здебільшого – з повітря. Основна частина води – це конденсат. Хтось скаже: дозвольте, але ж у сучасних машинах є система уловлювання бензинової пари, а наявність цієї системи передбачає певний рівень герметичності паливної системи, присутність сепаратора та адсорбера, які вміють розділяти бензин, повітря та воду. На жаль, це зовсім так.
По-перше, система EVAP не повністю герметична. Є в ній і клапан адсорбера, і клапан тиску в пробці бака, тому атмосферне повітря має цілком легальні шляхи потрапляння в бак. Та й при заправці на АЗС про герметичність говорити смішно: у бак абсолютно вільно надходить звичайне повітря з вулиці, в якому завжди є водяна пара. Тож конденсат у баку буде завжди. Хоча, звичайно, не в тій кількості, щоб завдати за короткий термін суттєвої шкоди паливній апаратурі, мотору та безпосередньо баку.
Друга причина – це якість бензину. Теоретично у свіжому бензині з нафтопереробного заводу води немає. Практично цей бензин не потрапляє у бак одразу з НПЗ: його ще треба якось доставити на АЗС та зберігати там до продажу. У момент транспортування пального вода цілком може потрапити в нього, а в резервуарах на АЗС її стане ще більше. Зрозуміло, на заправках існують процедури з очищення резервуарів, але далеко не завжди їх виконують так ретельно, як хотілося б. Зрештою вода може потрапляти в бак при заправці під дощем або в снігопад.
Як позбутися води?
Перше, що спадає на думку, це залити в бак якийсь засіб для видалення вологи. На жаль, допомагає він не завжди, бо по суті це спиртовий розчин з інгібітором корозії. Завдання спирту – зв’язати воду, тобто перевести її в такий стан, коли вона зможе згоріти з бензином. А антикорозійний компонент потрібен хоча б для того, щоб цей спирт не посилив ситуацію в паливній системі, тому що сам по собі він провокує корозію ще більше за воду.
Якщо в баку скупчилося пів літра води (це багато, але буває і більше), лити засіб для видалення вологи марно. У середньому будь-який з цих засобів здатний зв’язати кількість води, що дорівнює десяти відсоткам від об’єму свого пакування, тобто 30-35 мл.
Другий момент – це агрегатний стан води. Теоретично температура застигання засобу для видалення вологи набагато нижча, ніж води, тому розтопити лід він може. Практично чекати на це не треба: якщо кристал льоду вже потрапив у паливопровід і заважає пуску двигуна, ніякий засіб вже не допоможе.
Одним словом, важливо запам’ятати: засіб для видалення вологи – це дуже ефективний засіб профілактики проблеми, але не найкращий для її лікування.
Ну а що робити, якщо становище зовсім кепське і взимку в баку щось таки замерзло? Тут допоможе лише чищення бака. Жаль, що на сучасних автомобілях відмовилися від зливних отворів у баках: раніше можна було злити бензин набагато простіше. Тепер бак доводиться знімати. Ну і якщо його все одно зняли, є сенс його добре промити та висушити.
Іноді в Інтернеті трапляються поради, як видалити воду або лід без зняття бака. Вони досить різноманітні: від заливання в бак «омивайки» до відсмоктування бензину через трубочку підключеним до акумулятора бензонасосом. Заливати в бак щось крім бензину та професійних засобів категорично не рекомендуємо! А за пораду влити в бак пляшку горілки порадників треба взагалі якимось чином покарати: у горілці води більше, ніж спирту, а в нормальному засобі для видалення вологи вміст спирту доходить до 90% (тільки він там частіше ізопропіловий).
Зняти бензонасос, надіти на нього відповідну трубочку, під’єднати його безпосередньо до АКБ і спробувати відкачати цією системою все, що накопичилося в баку, теж не дуже вдала ідея. На дні бака неминуче буде сміття, а все відкачати все одно не вийде. Особливо у випадку плоского бака, де вся вода може накопичитися в затишному куточку, недоступному трубці.
Ну і ще деякі радять почекати. Мовляв, спекотного літа вода сама з бака випарується. Припущення, само собою, абсурдне, тому що більш щільна вода в баку знаходиться під легшим бензином, який добре захищає її від випаровування. Натомість порада не залишати машину з майже порожнім баком гарна – чим більше в баку бензину, тим менше випаде конденсату.
Ну і, зрештою, справедливе питання: а як же дизель? З дизелем, як не дивно, дещо простіше. Не сперечаємося: наслідки потрапляння води в солярку навіть небезпечніші, ніж у бензин, але саме тому у фільтрах дизельних моторів існує відстійник для води, який треба періодично відкручувати й цю воду зливати. Як правило, про необхідність цієї процедури повідомляє окрема піктограма на панелі приладів. Ну а взимку частіше можна зіткнутися з замерзлою до стану гелю соляркою, ніж водою в ній. Тому вибір АЗС для дизельного автомобіля – завдання ще відповідальніше (особливо взимку). Але якщо вода якимось чином потрапила в бак, доведеться робити те ж саме, що і з бензиновим автомобілем – знімати бак, мити та сушити.