Прем’єра нового BMW iX3 відбулася на початку вересня, а його масове виробництво розпочнеться наприкінці жовтня на екологічно чистому заводі у Дебрецені (Угорщина). Церемонія його відкриття відбудеться 26 вересня, але BMW вже зараз розповіла та показала, як влаштовано новітнє виробництво.
BMW Group анонсувала будівництво заводу в Дебрецені у 2018 році. Він від самого спочатку був розрахований на виробництво електромобілів нового покоління, згодом об’єднаних спільним ім’ям Neue Klasse. Першим таким електромобілем став BMW iX3 другого покоління. Планова потужність заводу – 150 000 машин на рік. Підготовка ділянки під будівництво розпочалася у 2019 році, безпосередньо будівництво (зведення будівель) розпочалося у лютому 2020 року, а вже у листопаді 2024-го запрацювало пуско-налагоджувальне виробництво, були виготовлені тестові зразки нового BMW iX3. Штат заводу налічує понад 2000 осіб.
Завод у Дебрецені споживає електроенергію, отриману виключно з відновлюваних джерел. Приблизно чверть цієї енергії генерують сонячні панелі, розташовані на дахах та стінах будівель, а також на прилеглій території. Загальна площа заводської сонячної електростанції становить близько 50 га, потужність – 45 ГВт-год. У вихідні та святкові дні, коли завод не працює, енергія, що виробляється сонячними панелями, накопичується в сховищі ємністю 130 МВт-год.
У Дебрецені є власний пресовий цех, але немає модного великовузлового лиття під тиском. Зате завод у Дебрецені пишається своїм особливо екологічним фарбувальним цехом зі зниженим споживанням гарячої води. При цьому надлишки тепла перетворюються на електроенергію, яка накопичується в сховищі, а надлишки фарби фільтруються, змішуються з вапном і стають сировиною для будівельних матеріалів.
Транспортування великих вузлів і готових кузовів заводом здійснюється за допомогою безпілотного транспорту. За якістю сировини, заготовок та всіх технологічних операцій стежить штучний інтелект. Складання батарей для електричного кросовера також відбувається тут, а ось електромотори приходять з заводу BMW в австрійському Штайрі.
BMW стверджує, що при виробництві одного кросовера iX3 другого покоління в природу викидається 80 кг CO₂e (це так званий еквівалент вуглекислого газу, в якому враховані всі парникові гази, а не тільки CO₂), з них сам завод у Дебрецені генерує лише 34 кг CO₂e, що приблизно на 90% менше у порівнянні з іншими заводами BMW Group. Водночас BMW не наводить загальний вуглецевий слід нового електричного кросовера, що враховує видобуток сировини, виробництво сталі та інших матеріалів, логістику та інші шкідливі процеси протягом усього життєвого циклу електромобіля. Зазвичай такий слід від електромобіля становить близько 24 т вуглекислого газу (таку цифру, зокрема, приводила у своїх розрахунках чотири роки тому шведська компанія Polestar), від аналогічної машини з ДВЗ – близько 14 т.