Як Skoda створила мікроавтобус і випускала його понад 40 років

Сьогодні Skoda добре відома завдяки своїм легковикам та кросоверам. Але в історії марки була одна цікава модель – єдина у своєму роді, адже ні до, ні після Skoda не робила мікроавтобуси.

У середині минулого століття багато виробників почали усвідомлювати, що найбільш раціональним компонуванням для легкого комерційного транспорту є вагонна, адже вона дозволяє вмістити та перевезти максимальну кількість пасажирів або вантажу. У Skoda на стику п’ятдесятих-шістдесятих років існували комерційні версії на базі універсалів 1201 та 1202 у вигляді фургонів і пікапів, але їх можливості перевезення вантажів були обмежені, а в пасажирських версіях ці машини могли перевозити не більше п’яти осіб, включно з водієм.

Колишня «платформа» з архаїчною хребтовою рамою для подібного автомобіля вже не підходила, тому нову машину вирішили створювати за модною тоді схемою – суцільнометалевий кузов вагонного компонування. Ну а щоб прискорити процес і знизити витрати, по агрегатах її вирішили максимально уніфікувати з актуальними на той момент моделями.

Роботи над мікроавтобусом почалися у 1956 році, а вже у вересні були готові три перші прототипи з заводським позначенням 979, які отримали 1,2-літровий двигун потужністю 36 к.с., встановлений перед передньою віссю. Другу серію побудували у березні 1957-го, вона була набагато просторішою та досконалішою зовні. Двигун розташували вже над передньою віссю, що покращило поведінку машини.

Наступний прототип з’явився у березні 1958 року, і він вже майже набув рис серійної моделі. Оскільки ходові випробування попередніх зразків показали, що 36-сильний агрегат явно слабкий для доволі великого та місткого мікроавтобуса, машину вирішили оснастити потужнішим 52-сильним мотором, розробленим для військового автомобіля Skoda 973. Крім того, на прототип встановили торсіонну задню підвіску від Tatra 805

Отже, до 1962 року концепція та вигляд автомобіля остаточно сформувалися й були затверджені у форматі мікроавтобуса, автомобіля швидкої допомоги та машини з вантажною платформою під загальним позначенням Skoda 1203.

Однак у серійне виробництво модель запустили лише у 1968 році, адже потрібно було значно перепланувати заводські площі, переобладнати конвеєр, закупити та налагодити нові кузовні штампи, переналаштувати багато обладнання. А для цього потрібні були чималі кошти. І все ж наприкінці 1968 року з заводського конвеєра в чеському місті Врхлабі нарешті зійшов перший серійний примірник мікроавтобуса Skoda 1203.

Зовнішність машини не встигла застаріти, адже вона не мала якихось модних рішень. Причому машина виглядала дуже стрімко для мікроавтобуса, адже короткий капот отримав доволі сильний нахил, а задня частина була не вертикальною, як у багатьох фургонів, а мала добре помітний позитивний кут, що підкреслювалося і формою задніх ліхтарів.

Двигун об’ємом 1,2 літра був уніфікований з актуальними легковиками Skoda і став вже помітно потужнішим (64 к.с.), що дозволяло машині зі спорядженою масою 1170 кг розганятися до 95 км/год та перевозити вісім пасажирів або одну тонну вантажу.

Першим у виробництво запустили найбільш потрібний двомісний розвізний фургон, у якому водій та пасажир були відокремлені від вантажного відсіку металевою перегородкою. Потім почався випуск восьмимісних мікроавтобусів, а згодом з’явилися такі модифікації, як п’ятимісна вантажно-пасажирська версія, розвізна вантажівка з бортовою платформою, автомобіль швидкої допомоги та навіть машина ритуальних послуг, рефрижератор, версія для поліції, пожежної охорони та ветеринарної служби.

Конструктори чеської марки чудово розуміли, що час не стоїть на місці й технічно модель старіє, тому вже на початку наступного десятиліття на заводі почали займатися роботами з модернізації Skoda 1203, результатом яких став створений у 1972-му прототип фургона p syltrcjv 778, який відрізнявся актуальнішим виглядом, кращою оглядовістю nf потужнішим 1,5-літровим бензиновим мотором. На жаль, як і багато інших прототипів Skoda тих років, він так і не став серійним.

Щоб країна отримала більше машин при обмежених виробничих потужностях заводу у Врхлабі, з 1973 року Skoda 1233 почали випускати й на автомобільному заводі TAZ у словацькому місті Трнава (не плутати з однойменним автобусним заводом з югославського Загребу). А оскільки на початку 1980-х Skoda активно оновлювала свій легковий модельний ряд, з 1981 року виробництва моделі 1203 перевели на завод TAZ повністю.

Після того, як ЧССР припинила своє існування, розпавшись на незалежні держави Чехію та Словаччину, автомобілі Skoda 1203 продовжили випускатися в Трнаві, але вже виключно під маркою TAZ. При цьому вони отримали 5-ступеневу коробку передач, а ось 1,4-літровий мотор все одно конструктивно нагадував агрегати, створені ще в довоєнний період. Остаточно ж сімейство 1203 стало надбанням історії у 1999 році.

Підпишіться на наш Telegram та Facebook або читайте нас в Google News, щоб нічого не пропустити.